MOTRICITAT FINA. RACONS A P3. ACOSTUMAR-SE AL TREBALL AUTÒNOM. ALGUNES NOCIONS MATEMÀTIQUES.
Agrupament/sessió
Racó de motricitat fina.
5/6 alumnes.
5/6 alumnes.
Material
• 6 unitats del joc "Martell i claus", que es composen de:
• Col·lecció de peces de fusta perforades.
• 6 martells de fusta.
• 6 planxes de suro o de fibres de fusta.
• Xinxetes de "cap alt".
• 6 martells de fusta.
• 6 planxes de suro o de fibres de fusta.
• Xinxetes de "cap alt".
Altres
Objectius
• Exercitar la coordinació òculo-motriu.
• Orientar-se espacialment en l'àrea de treball mentre es realitza la composició.
• Treballar amb concentració al racó.
• Desenvolupar la creativitat i el gust estètic.
Descripció de l'activitat
El joc del "Martell i claus" és un material clàssic que exercita les habilitats manuals i psicomotrius dels infants alhora que els resulta encisador per les seves possibilitats de producció plàstica. A banda que, la màgia de picar amb el martell els atrapa completament.
Utilitzar aquest material pot ser un recurs molt interessant a les aules d'educació infantil com a racó de treball per desenvolupar la motricitat fina. Però també, programant-lo adequadament, es pot aprofitar el seu potencial matemàtic.
El primer de tot és aconseguir una bona quantitat de material per a treballar sense restriccions al racó en petit grup. Al mercat es poden trobar algunes versions del joc força econòmiques, des de 3 fins a 7 euros, d'una qualitat molt acceptable (botigues Zeeman o Tiger).
A l'aula de P3. Per als alumnes de tres anys cal fer unes petites adaptacions:
• Una d'imprescindible és substituir les xinxetes planes que van incloses al joc per uns pins o xinxetes de "cap alt" ja que sinó els nens tenen veritables dificultats per mantenir la xinxeta dreta i picar-hi a sobre.
• La segona, tenir a mà alguna planxa d'un material més tou que la fusta: de suro o inclús de cartró ondulat per facilitar la feina als alumnes amb menys destresa manual.
• La tercera, proporcionar capsetes per mantenir les xinxetes ben desades, condicionar l'ordre i recollida i evitar que es perdin i puguin produir algun accident. En aquest sentit he muntat 6 capses de mistos que serveixen de magatzems individuals de xinxetes.
Les sessions a P3. Les primeres sessions han estat de descoberta lliure del material i els alumnes han pogut fer composicions triant les peces que més els agraden. Han estat ocasions per aprendre a agafar els estris amb precisió, coordinar els moviments i adequar la força, tammateix ha servit per aprendre a manipular les xinxetes sense fer-se mal i acostumar-se a recollir correctament els materials i endreçar-los.
En sessions posteriors, sobretot si hem pogut disposar de la TEI per acompanyar el racó, hem realitzat un treball més matemàtic, establint algunes consignes:
• Jocs de classificació de les peces de fusta destriant entre formes geomètriques -triangles, quadrats, rodones- i formes d'animals, persones o plantes.
• Correspondències entre els colors de les xinxetes i els de les formes a clavar, sempre que fos possible.
A P4 i P5 també pot fer-se servir!
Sessions a P4 i P5. Quan els alumnes són més hàbils es pot retornar a les xinxetes planes i així fer-los avançar en l'adquisició del seu domini motriu. Per aquestes edats segueixen havent-hi moltes possibilitats plàstiques i matemàtiques:
• Fer una composició sobre un tema donat: el poble, els planetes, un bosc, la granja...
• Canviar el suport de treball i utilitzar planxes circulars per fer mandales.
• Copiar models. Aquí i aquí es pot trobar alguna mostra (però millor imprimir i plastificar fotografies de models fets amb les peces de que disposem realment)
• Canviar el suport de treball i utilitzar planxes circulars per fer mandales.
font: http://lebazardemarie.e-monsite.com/
|
• Copiar sèries geomètriques, mosaics o sanefes.
Sèries i sanefes |
• Descobrir relacions entre figures geomètriques: dos semicercles fan un cercle, dos triangles fan un quadrat, dos quadrats fan un rectangle, sis triangles fan un hexàgon...
• ...
Estàs en Martells i claus a P3 (P3). Torna a Inici
Creo que es un material que triunfa en todos los niños, por aquí también lo tenemos :)
ResponEliminaHola Laura! Todo un éxito, yo creo que el secreto está en el martillo. Hasta sin clavos se lo pasarían en grande. ;-) ;-)
EliminaSaludos!
Hola Marta, ens agradaria saber on podem adquirir el joc que menciones als materials "martells i claus" ja que ens ha semblat molt bona idea la proposta d'aquesta entrada!
ResponEliminaMoltes gràcies!
Hola Mari@ntònia! Són dos models diferents i baratets: el de les figures d'animals i plantes és del Tiger (val uns 7€), i el de les figures geomètriques el vaig trobar com a article de temporada aquest nadal a una botiga que es diu Zeeman, a Girona (només val 3€ i està superbé). El del Tiger el trobaràs fàcilment, de l'altre no estic segura en que reposin els stocks.
EliminaSort! :-)
MOLTES GRÀCIES! HO INTENTARÉ TROBAR!
EliminaM'encanta la proposta, ja m'he apuntat a l'agenda dia i hora d'aquestes vacances per anar de compres a Tiger, els meus petits frisaran picant i picant jejeje
ResponEliminaSi passes per http://petitmonblogger.blogspot.com.es/2016/03/nou-regal.html trobaràs una sorpresa en agraïment a la teva feina i afany per compartir.
Tonets
Que bo, Anna! No cobro comissió del Tiger, hehehe. ;-), ja veureu que us agradarà.
EliminaMoltíssimes gràcies per compartir el premi blogger. De seguida que pugui segueixo la cadena. Una abraçada!
Me encanta, es genial!!
ResponEliminaGracias Miren! :-)
EliminaUn abrazo!