PLÀSTICA. PINTURA. CAP A LA REPRESENTACIÓ FIGURATIVA.
Agrupament/sessió
Plàstica.
Petit grup de 6 alumnes (en sessions de tallers)
Material
• Full blanc de paper BASIC DinA 3.
• Fotografies d'un llop, una caputxeta i una casa.
• Tèmpera vermella.
• Ceres vermelles.
• Llapis de fusta vermells.
• Gomets vermells.
• Pinzell.
Altres
Aspectes organitzatius per fer la plàstica a P3.
Aquest curs, en que els alumnes tenen 3 i 4 anys, em proposo treballar la plàstica en format "taller". Penso que serà una manera de poder descobrir les diferents tècniques i procediments d'una manera relaxada, possibilitant que ells en gaudeixin al seu ritme i jo mantingui en bon estat la meva salut mental ;-)
L'organització de l'aula i del grup en les sessions d'aquests tallers és la següent: Dedicar quatre tardes de la setmana als tallers, definir-hi quatre tallers i establir 4 equips d'uns 6 nens.
Els tallers són Taller de plàstica, Taller de joc simbòlic a la zona de la caseta, Taller de construccions (a la zona de la rotllana) i Taller de motricitat fina.
Inicialment envio els grups, segons una rotació, a cada taller però un cop acabada l'activitat principal del taller els nens poden triar un altre taller, a excepció del de plàstica, que el tanco i recullo quan l'equip corresponent ha acabat la tasca que s'hi fa.
Plàstica.
Petit grup de 6 alumnes (en sessions de tallers)
Material
• Full blanc de paper BASIC DinA 3.
• Fotografies d'un llop, una caputxeta i una casa.
• Tèmpera vermella.
• Ceres vermelles.
• Llapis de fusta vermells.
• Gomets vermells.
• Pinzell.
Altres
Aspectes organitzatius per fer la plàstica a P3.
Aquest curs, en que els alumnes tenen 3 i 4 anys, em proposo treballar la plàstica en format "taller". Penso que serà una manera de poder descobrir les diferents tècniques i procediments d'una manera relaxada, possibilitant que ells en gaudeixin al seu ritme i jo mantingui en bon estat la meva salut mental ;-)
L'organització de l'aula i del grup en les sessions d'aquests tallers és la següent: Dedicar quatre tardes de la setmana als tallers, definir-hi quatre tallers i establir 4 equips d'uns 6 nens.
Els tallers són Taller de plàstica, Taller de joc simbòlic a la zona de la caseta, Taller de construccions (a la zona de la rotllana) i Taller de motricitat fina.
Inicialment envio els grups, segons una rotació, a cada taller però un cop acabada l'activitat principal del taller els nens poden triar un altre taller, a excepció del de plàstica, que el tanco i recullo quan l'equip corresponent ha acabat la tasca que s'hi fa.
Objectius
• Descobrir les possibilitats plàstiques de la pintura.
• Progressar en el control de la tècnica del pinzell i tèmpera.
• Ser capaç de representar el que un/a imagina i explicar-ho.
Descripció de l’activitat
A la classe de 3 anys realitzem sessions de pintura amb tèmperes cada una o dues setmanes. Els nens comencen a estar molt acostumats al traç dels diferents pinzells, a la textura de la pintura, a treballar amb polidesa, a netejar els estris de pintura... En general els proposo "tema lliure" i cada cop més alumnes s'esforcen inicialment en fer dibuixos figuratius. La majoria de les vegades, però, aquests dibuixos evolucionen al llarg de la sessió i acaben totalment coberts de pintura. Sembla que els hagin fet malbé, però vull creure que no: simplement els nens es deixen endur per la màgia de la pintura i acaben tapant el que els adults creiem que és l'obra final. Personalment no em preocupa gaire però, és cert, que el que veuen els pares quan arriben els treballs a casa sembla més aviat pobre i no té res a veure amb el que ha sigut durant el procés.
Per això m'agrada anar introduint activitats que els condueixin a ser creatius, i fer-los avançar en la seva capacitat de representació gràfica i en l'autocontrol del gest gràfic.
En aquest sentit m'agraden molt els dibuixos sense acabar que presenta Taro Gomi, l'il·lustrador japonès conegut pels llibres amb dibuixos que els nens (i també els no tan nens) han de completar al seu gust i segons la seva interpretació.
Són propostes a mig fer, amb alguns elements, de traç informal, obertes a qualsevol interpretació personal i molt engrescadores que necessiten de certa complicitat i de capacitat de representació gràfica per part dels lectors-pintors.
Una premisa, la de convidar a completar escenaris, que és interessant i totalment factible a P3, encara que a aquestes edats la seva capacitat representativa sigui limitada. Per què no treure'n profit?
Així ho hem volgut fer amb aquesta activitat:
Us suggereix alguna cosa aquest llop de mirada penetrant? On mira? Què vol fer?
I aquesta innocent Caputxeta? Per què ha sortit de casa? Sap qui es trobarà?
A nosaltres si!
Aquesta és la proposta inicial de la sessió de plàstica:
(Els alumnes compten amb tèmpera vermella, ceres granats i vermelles, llapis de fusta vermells, gomets triangulars vermells... i un retolador negre per marcar la línia de terra).
I aquestes són les interpretacions individuals:
Encantadores totes! Llàstima que les fotografies no poden recollir les expressions i emocions que deixaven anar els nens mentre treballaven...
• Descobrir les possibilitats plàstiques de la pintura.
• Progressar en el control de la tècnica del pinzell i tèmpera.
• Ser capaç de representar el que un/a imagina i explicar-ho.
Descripció de l’activitat
A la classe de 3 anys realitzem sessions de pintura amb tèmperes cada una o dues setmanes. Els nens comencen a estar molt acostumats al traç dels diferents pinzells, a la textura de la pintura, a treballar amb polidesa, a netejar els estris de pintura... En general els proposo "tema lliure" i cada cop més alumnes s'esforcen inicialment en fer dibuixos figuratius. La majoria de les vegades, però, aquests dibuixos evolucionen al llarg de la sessió i acaben totalment coberts de pintura. Sembla que els hagin fet malbé, però vull creure que no: simplement els nens es deixen endur per la màgia de la pintura i acaben tapant el que els adults creiem que és l'obra final. Personalment no em preocupa gaire però, és cert, que el que veuen els pares quan arriben els treballs a casa sembla més aviat pobre i no té res a veure amb el que ha sigut durant el procés.
Per això m'agrada anar introduint activitats que els condueixin a ser creatius, i fer-los avançar en la seva capacitat de representació gràfica i en l'autocontrol del gest gràfic.
En aquest sentit m'agraden molt els dibuixos sense acabar que presenta Taro Gomi, l'il·lustrador japonès conegut pels llibres amb dibuixos que els nens (i també els no tan nens) han de completar al seu gust i segons la seva interpretació.
Són propostes a mig fer, amb alguns elements, de traç informal, obertes a qualsevol interpretació personal i molt engrescadores que necessiten de certa complicitat i de capacitat de representació gràfica per part dels lectors-pintors.
Una premisa, la de convidar a completar escenaris, que és interessant i totalment factible a P3, encara que a aquestes edats la seva capacitat representativa sigui limitada. Per què no treure'n profit?
Així ho hem volgut fer amb aquesta activitat:
LLOP, NO PASSARÀS!
Hem seleccionat un parell de personatges ben coneguts, els més dramàtics i expressius que hem trobat, i hem muntat una composició simple que convidi a actuar sobre l'escena.Us suggereix alguna cosa aquest llop de mirada penetrant? On mira? Què vol fer?
I aquesta innocent Caputxeta? Per què ha sortit de casa? Sap qui es trobarà?
A nosaltres si!
Aquesta és la proposta inicial de la sessió de plàstica:
El llop ferotge i la Caputxeta: Què faries perquè aquest llop dolent no pugui acostar-se a la Caputxeta? |
(Els alumnes compten amb tèmpera vermella, ceres granats i vermelles, llapis de fusta vermells, gomets triangulars vermells... i un retolador negre per marcar la línia de terra).
I aquestes són les interpretacions individuals:
"Això és un parc molt perillós", "Si passa per aquí es perdrà", "Aquesta punxa és perquè li faci mal el peu i caigui", "això és una escala perquè no passi". |
"Un camí de punxes", "L'altre camí perquè no passi el llop". |
"Aigua perquè s'ofegui el llop", "i punxes", "el núvol". |
"El llop ha passat per aquí però no li ha fet res a la Caputxeta", "això són petjades del llop". |
"Punxes!" |
"Tot tapat perquè el llop no vegi la Caputxeta", "Moltes punxes, moltes, moltes...". |
"Palla", "El bosc", "Una gàbia de punxes". |
"Per aquí no pot passar el llop". |
"Una barrera", "Un camí de punxes". |
"Moltes punxes!!!". |
"Un lloc de punxes perquè es punxi". |
"Una piscina i s'ofegarà". |
Estàs en L'art dels dibuixos sense acabar (P3)→ Plàstica P3. Torna a Inici
Una gran idea que rezuma imaginación y creatividad. Genial, Marta. Un abrazo supergrande
ResponEliminaGracias Blanca. Disfrutaron mucho haciéndole la vida imposible a ese lobo. ;-) Un abrazo para ti.
EliminaMarta, m' encantaaaaaaaaa!
ResponElimina:-) M'alegro que t'agradi. Estic buscant idees creatives per als petitons de P3 i aquesta ha quedat molt vistosa, crec jo...
EliminaUna abraçada, Elena
Genial, genial, genial Marta!!
ResponElimina;-) Esta es de las que te gustan, como tu actividad sobre Pollock, en que cada niño se entrega a su manera... Gracias por pasarte por aquí, Laura. Un saludo!
EliminaYa te contare que actividad hicimos la semana pasada...solo te dire que habia un folio agujereado y un tiburon por ahi suelto...no digo nada ;) jajaja. Un saludo Marta!!
EliminaJajaja, me lo imagino! :-)
EliminaMe encanta!!!!!!!!!! Al año que viene que estoy en 3 años a ver si puedo hacer cositas tan chulas como estas!!! Es genial!!!!!!!! Mil gracias
ResponEliminaElisa
Muchas gracias Elisa! Ya nos explicaras... Un abrazo! :-)
EliminaEts una crack! Una activitat excel·lent per pensar, per crear, per conversar, per avaluar... Moltes més activitats com aquesta! ;)
ResponEliminaHola Irene! Moltes gràcies :-) La veritat és que la presentació i la conversa abans de posar-nos a treballar va donar per molt. I després l'esperit lliure de cadascú ho va acabar d'arrodonir...
EliminaSalutacions!
Como siempre flipaaaaaante Eres una patacrack jejeje
ResponEliminaGracias, Miren, me lo dice la supercrack de la plàstica, jejeje. Un abrazo. :-)
EliminaHola Marta.Com que em va agradar tant la idea, he fet una versió de la teva activitat. Espero que t'agradi. La pots veure a regalims en negre http://regalimsennegre.blogspot.com.es/
ResponEliminaGràcies per tot el que ens aportes.
Hola Elena, Sí que m'agrada, m'encanta!! Conjurar la por amb color negre queda xulíssim i ja es veu que han treballat molt implicats :-)
EliminaM'alegro que t'hagi servit d'inspiració.
Fins aviat!