LECTOESCRIPTURA. RECULL D'ACTIVITATS BASADES EN EL NOM PROPI. PRIMER TRIMESTRE
Els nens de tres anys, quan comencen l'escola, ja han viscut algunes experiències amb el codi escrit encara que no siguin conscients del seu significat ni de la seva utilitat. Molts d'ells coneixen lletres i han vist paraules escrites, potser perquè els pares els han llegit contes, o perquè han anat a la Llar d'Infants i allà hi havia espais retolats, o perquè han vist revistes a casa, o panells indicadors a la carretera, o els teclats de l'ordinador o el mòbil...
A l'escola, a més, s'adonen que hi ha un element format per lletres que pren moltíssima importància i que regula les situacions a l'aula: el nom de cadascú. El troben escrit per tot arreu i reconèixer-lo els permet resoldre situacions funcionals, com ara desar endreçades les seves pertinences, ocupar un espai concret, ordenar els seus treballs, identificar-se davant dels companys, anticipar l'ordre de participació en determinades activitats... De seguida, el nom propi comença a donar sentit al codi escrit perquè és totalment útil i es converteix en un dels signes identificadors més importants i propers. És la font de motivació indiscutible per descobrir les lletres i l'escrit, i per tant, començar el procés de la lectoescriptura a partir del propi nom és el millor punt de partida a P3.
Ha de ser, però, una descoberta plaent, a partir d'activitats que tinguin sentit com ara l'us del nom escrit en les rutines de classe o a través de jocs i activitats lúdiques.
Cal seguir un enfocament global que treballi el nom com un tot, que no prioritzi l'escriptura de les lletres però si els estimuli a experimentar els traços, que es serveixi de la memòria visual però que, seguint els interessos dels infants, faciliti la descoberta d'algunes lletres i la identificació del propi nom i el dels companys. Una manera de fer, també, que admeti com a vàlides les aproximacions i temptatives que facin els nens del seu nom, sense pressions perquè a final de curs tots els nens el sàpiguen escriure sinó vetllant per consolidar sentiments de seguretat i motivació que podran permetre més endavant, ja a P4 i P5, un treball més metòdic del codi escrit.
OBJECTIUS DE LA LECTOESCRIPTURA P3
A continuació es mostren els objectius que he programat a P3, basats en el treball amb el nom propi:
I aquestes són algunes activitats, concretament les del primer trimestre de P3.
A tenir en compte que he treballat la majoria de vegades amb mig grup, aprofitant desdoblaments amb altres activitats (psicomotricitat), i he realitzat un promig d'una activitat de lectoescriptura a la setmana (hi ha hagut alguna setmana que n'he fet dues) i a partir del mes d'octubre.
Les imatges no estan activades però es pot accedir a la descàrrega dels arxius que descriuen les activitats a través d'aquest ENLLAÇ
SEQÜÈNCIA D'ACTIVITATS DE LECTOESCRIPTURA P3, BASADES EN EL TEBALL DEL NOM PROPI (PDF)
En entrades futures, completaré la seqüència d'activitats de lectoescriptura que he programat per al segon i tercer trimestres de P3.
Estàs en Lectoescriptura P3 (I). Activitats 1r trimestre (P3)→ Llengua P3. Torna a Inici
Madre mia Marta, menudo trabajazo!!! Muchisimas gracias por compartir,no sabes que bien me vienen estas ideas para las opos ;). Son geniales todas. Espero con ansia las del 2° y 3° trimestre ;).
ResponEliminaUn abrazo, Laura.
Hola Laura, en realidad son las actividades que hacemos casi todas las maestras. Una a una no son gran cosa ni hay nada novedoso pero en conjunto supongo que tienen una cierta coherencia y a veces hace falta ver esa visión de conjunto y la progresión, no?. Me alegro de que te sirvan. No se me había ocurrido que servirían para complementar los temas de las opos, jeje, buena suerte y un abrazo! :-)
EliminaUn recull fantàstic, m'apunto algunes idees per posar-les en pràctica amb els meus petits. Gràcies per compartir les teves experiències, no saps com m'ajuden a ampliar els meus recursos.
ResponEliminaTonets
Hola Anna, si més no que serveixi per reciclar-se, oi? Total, és el que fem totes amb els petitons pero cada mestra amb el seu toc personal. M'alegro que t'agradi. Moltes gràcies. Una abraçada. :-)
EliminaOstres, moltíssimes gràcies per compartir aquest recull tant ben fet amb nosaltres!!! Un cop més ets genial!!! sóc super fan de la teva web!!! Les teves idees m'ajuden al meu dia a dia no dubto en reconsultar-les quan sorgeix la necessitat. Et deixo el meu blog que ara comença, per si vols donar-hi un cop d'ull.
ResponEliminahttp://uncistellplederecursos.blogspot.com/
Hola Marta!
ResponEliminaQuina il·lu el teu comentari, moltes gràcies!
He fet una ullada al teu blog i m'agrada molt :-), de moment t'agafaré idees de mates (genial el llibre que em vas recomanar) i les cartes de grafisme. Molta sort en aquesta aventura.
Ens seguim!
Ohhh! Em superencanta! Aquest any em tocarà p3 i no sabia per on començar. Les activitats són molt manipulatives i experimentals. Un gran treball. Moltes gràcies per compartir la vostra feina.
ResponEliminaHola Patry, m'alegro molt que et serveixi de guia aquest material. Ja veuràs que de seguida se t'acudiran idees pròpies o canvis.
EliminaQue vagi molt bé el P3! Salutacions :-)
Hola Marta! estic enganxadíssima al teu blog i al fantàstic treball que fas. Esta entrada sobre seqüència d'activitats de llengua en P3 és genial, no tindràs una seqüència així però amb p4? Vaig un poc perduda amb aquest nivell. Moltes gràcies, de veritat!!!
ResponEliminaHola Isabel,
EliminaMoltíssimes gràcies pel teu comentari. La veritat és que estic treballant sobre el dossier de P4 i ja només em falta el tercer trimestre. Vaig una mica liada amb altres coses però espero tenir-ho aviat i poder-ho publicar. Gràcies de nou! :-)
Gràcies a tu Marta, per compartir aquestos materials tan fantàstics! Intentaré mentres adaptar alguna coseta del P3 per al pròxim trimestre. Bones festes!
EliminaHola Marta! Soy profe de infantil en Galicia y desde este verano, sigo tu blog. Este es mi 2ª año como tutora en infantil. Quiero agradecerte inmensamente todo tu trabajo. Yo tenía en mente ir sistematizando todo lo que quería hacer en el aula y me he encontrado con que tu ya as hecho ese trabajo y aún encima lo compartes desinteresadamente. Tenía un montón de material guardado de diferentes maestras para secuenciar el trabajo con el nombre y al final, practicamente estoy traduciendo y resumiendo tu documento.... porque me encanta. Creo que compartir este trabajo es la forma de conseguir tener materiales adaptados a cada niño/a y quería agradecertelo y que lo supieras. Por supuesto te nombraré como autora en el cuaderno de fichas que haré donde indicaré a las familias que la secuencia se ha basado en tu trabajo.Y le recomiendo tu blog a todas mis compañeras :) Espero algún día poder "devolver" el favor y también aportar algo compartiendo yo materiales más originales. MOLTES GRÀCIES!!!
ResponEliminaHola Ledicia. Antes que nada agradacerte el precioso comentario. Me alegro mucho de que te sea útil. Seguro que si a partir de este mío añades otras actividades aún quedará mucho más completo. Me encantará ver ese cuaderno de fichas, si te apetece, envíamelo por correo -te daré mi mail si me escribes a través del formulario de contacto-
EliminaEn breve empezaré a publicar los dossieres de 4 años, esta vez estoy haciendo la versión en catalán y en castellano. Si necesitas alguna aclaración con los dossieres de 3 años, avísame.
Un saldo y gracias! :-)