search

                               

Content

LECTOESCRIPTURA P3 (I). ACTIVITATS PRIMER TRIMESTRE


LECTOESCRIPTURA. RECULL D'ACTIVITATS BASADES EN EL NOM PROPI. PRIMER TRIMESTRE


Els nens de tres anys, quan comencen l'escola, ja han viscut algunes experiències amb el codi escrit encara que no siguin conscients del seu significat ni de la seva utilitat. Molts d'ells coneixen lletres i han vist paraules escrites, potser perquè els pares els han llegit contes, o perquè han anat a la Llar d'Infants i allà hi havia espais retolats, o perquè han vist revistes a casa, o panells indicadors a la carretera, o els teclats de l'ordinador o el mòbil...


A l'escola, a més, s'adonen que hi ha un element format per lletres que pren moltíssima importància i que regula les situacions a l'aula: el nom de cadascú. El troben escrit per tot arreu i reconèixer-lo els permet resoldre situacions funcionals, com ara desar endreçades les seves pertinences, ocupar un espai concret, ordenar els seus treballs, identificar-se davant dels companys, anticipar l'ordre de participació en determinades activitats... De seguida, el nom propi comença a donar sentit al codi escrit perquè és totalment útil i es converteix en un dels signes identificadors més importants i propers. És la font de motivació indiscutible per descobrir les lletres i l'escrit, i per tant, començar el procés de la lectoescriptura a partir del propi nom és el millor punt de partida a P3.

Ha de ser, però, una descoberta plaent, a partir d'activitats que tinguin sentit com ara l'us del nom escrit en les rutines de classe o a través de jocs i activitats lúdiques.
Cal seguir un enfocament global que treballi el nom com un tot, que no prioritzi l'escriptura de les lletres però si els estimuli a experimentar els traços, que es serveixi de la memòria visual però que, seguint els interessos dels infants, faciliti la descoberta d'algunes lletres i la identificació del propi nom i el dels companys. Una manera de fer, també, que admeti com a vàlides les aproximacions i temptatives que facin els nens del seu nom, sense pressions perquè a final de curs tots els nens el sàpiguen escriure sinó vetllant per consolidar sentiments de seguretat i motivació que podran permetre més endavant, ja a P4 i P5, un treball més metòdic del codi escrit.

OBJECTIUS DE LA LECTOESCRIPTURA P3
A continuació es mostren els objectius que he programat a P3, basats en el treball amb el nom propi:




I aquestes són algunes activitats, concretament les del primer trimestre de P3.
A tenir en compte que he treballat la majoria de vegades amb mig grup, aprofitant desdoblaments amb altres activitats (psicomotricitat), i he realitzat un promig d'una activitat de lectoescriptura a la setmana (hi ha hagut alguna setmana que n'he fet dues) i a partir del mes d'octubre.
Les imatges no estan activades però es pot accedir a la descàrrega dels arxius que descriuen les activitats a través d'aquest ENLLAÇ


SEQÜÈNCIA D'ACTIVITATS DE LECTOESCRIPTURA P3, BASADES EN EL TEBALL DEL NOM PROPI (PDF)



En entrades futures, completaré la seqüència d'activitats de lectoescriptura que he programat per al segon i tercer trimestres de P3.





Estàs en Lectoescriptura P3 (I). Activitats 1r trimestre (P3)Llengua P3.  Torna a Inici

6 comentaris:

  1. Madre mia Marta, menudo trabajazo!!! Muchisimas gracias por compartir,no sabes que bien me vienen estas ideas para las opos ;). Son geniales todas. Espero con ansia las del 2° y 3° trimestre ;).
    Un abrazo, Laura.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Laura, en realidad son las actividades que hacemos casi todas las maestras. Una a una no son gran cosa ni hay nada novedoso pero en conjunto supongo que tienen una cierta coherencia y a veces hace falta ver esa visión de conjunto y la progresión, no?. Me alegro de que te sirvan. No se me había ocurrido que servirían para complementar los temas de las opos, jeje, buena suerte y un abrazo! :-)

      Elimina
  2. Un recull fantàstic, m'apunto algunes idees per posar-les en pràctica amb els meus petits. Gràcies per compartir les teves experiències, no saps com m'ajuden a ampliar els meus recursos.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna, si més no que serveixi per reciclar-se, oi? Total, és el que fem totes amb els petitons pero cada mestra amb el seu toc personal. M'alegro que t'agradi. Moltes gràcies. Una abraçada. :-)

      Elimina
  3. Ostres, moltíssimes gràcies per compartir aquest recull tant ben fet amb nosaltres!!! Un cop més ets genial!!! sóc super fan de la teva web!!! Les teves idees m'ajuden al meu dia a dia no dubto en reconsultar-les quan sorgeix la necessitat. Et deixo el meu blog que ara comença, per si vols donar-hi un cop d'ull.
    http://uncistellplederecursos.blogspot.com/

    ResponElimina
  4. Hola Marta!
    Quina il·lu el teu comentari, moltes gràcies!
    He fet una ullada al teu blog i m'agrada molt :-), de moment t'agafaré idees de mates (genial el llibre que em vas recomanar) i les cartes de grafisme. Molta sort en aquesta aventura.
    Ens seguim!

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs