search

                               

Content

TALLER D'ARBRES DE NADAL


TARDA TEMÀTICA AMB TALLERS DE PLÀSTICA I MATEMÀTIQUES. REPTES CREATIUS.


Agrupament/sessió
Diferents espais de l'aula.
2 a 4 alumnes.

Material 
• Peces de construcció tipus lego.
• Joc de construcció tridimensional tipus Bamboutxi.
• Aquarel·les, làmines de dibuix i pinzells.
• "Píxels" o joc de mosaic PLUS-PLUS A/S.
• Cel·lo de colors, làmines de dibuix i gomets rodons i d'estrelles.
• Plastilina i perles de vidre.

Altres



Objectius 
• Resoldre reptes i buscar solucions.
• Desenvolupar la creativitat i el gust estètic.
• Esforzar-se per representar figurativament.
• Aprendre a treballar compartint idees amb els altres.

Descripció de l'activitat
Ja és Nadal. Fa dies que es viu l’ambient als carrers, a les botigues, a les cases, tot és ple de llums, decoracions... i els nens només ens parlen de tions i abres de nadal.
Per això aprofitarem un d’aquests elements estrella, els avets, per programar un taller pels darrers dies del primer trimestre de P5: TALLER D’ARBRES DE NADAL.
Els avets representen una figura atractiva que agrada molt als nens i representar-los no els suposa una gran dificultat perquè, simplificant-ho molt, un avet el podem reduir a unes quantes formes bàsiques. I d'això va aquest taller: de representar un avet de totes les maneres possibles.



EL TALLER.
Dissenyem el taller com una tarda temàtica amb propostes a mig camí entre el repte i les provocacions reggio
Definirem sis o set estacions o espais de treball amb materials, el més variats possible, que tinguem a la nostra aula. Pel que fa a aquests materials, seleccionem aquells que permetin que els nens interaccionin entre ells, explorin, facin provatures, resolguin entrebancs, discuteixin opcions … fins a representar bidimensional o tridimensionalment la forma d’un avet.
Les propostes son obertes, responen només a una pregunta: Pots fer un avet amb… (aquests materials)?
A partir d’aquí hi ha total llibertat creativa. 
Els alumnes, agrupats en parelles o trios, s’organitzen i intenten assolir l’objectiu amb cadascun dels materials.
Com a activitat introductòria al taller, en una breu conversa col·lectiva a la rotllana, analitzem com és un avet. Podem recolzar-ho observant fotografies a la pantalla o un avet artificial si en tenim a l’aula. Parlem de com són, el volum, els colors, les parts, les figures geomètriques que defineixen la seva forma… si l'haguéssim de fer amb (aprofitem per mostrar cada material dels tallers) com ho podríem fer?
I partir d’aquí els alumnes trien el taller on volen anar.
La rotació és lliure: els nens que han acabat una representació, endrecen el seu espai i els materials i poden anar a resoldre un altre repte.


Aquest és el contingut del taller a la meva aula. El resultat ha sigut tan positiu i engrescador, que els alumnes m’han demanat de repetir-lo la tarda del dia següent per poder passar per tots els espais i materials.


1. POTS FER UN ARBRE DE NADAL AMB PECES DE LEGO? Les peces de construcció grosses permeten les representacions tridimensionals i construir en vertical.





2. POTS FER UN ARBRE DE NADAL AMB BAMBOUTXI? Bamboutxi és un joc de construcció format per petits tubs flexibles i colzes. També permet construir en tres dimensions. A l'escola tenim una versió similar a l'original. Es tracta del material més difícil que es proposa en aquests tallers, i en alguns casos els alumnes han acabat representant l'avet en el pla horitzontal. En tot cas es fa palés com cadascú ha trobat les seves pròpies solucions davant del repte.




3. POTS FER UN ARBRE DE NADAL AMB AQUAREL·LES? 
Aquesta és, potser, la proposta més fàcil. No té cap secret. Però alhora serveix per poder dedicar-s'hi més a fons i fer representacions molt més elaborades i creatives.





4. POTS FER UN ARBRE DE NADAL AMB PÍXELS? 
A classe anomenem píxels a un joc meravellós de mosaic que es diu realment PLUS-PLUS A/S. Permet crear tant en dues com en tres dimensions, encara que la majoria dels alumnes han triat representar l'avet sobre el pla. I Déu n'hi do com ho han aconseguit!





5. POTS FER UN ARBRE DE NADAL AMB PIUS DE COLORS?
Els pius o xinxetes de colors ja fa temps que els usem a classe. Normalment els proposo com a tema lliure i actualment ja en gaudeixen fent dibuixos figuratius. Tot i així reproduir la silueta d'un avet és una tasca laboriosa i cal replantejar el disseny contínuament... tot un exercici de geometria i exploració de l'espai.





6. POTS FER UN ARBRE DE NADAL AMB CEL·LO DE COLORS?
Aquesta és una de les tècniques que més m'agrada perquè té un gran component de destresa manual, ideal per treballar la motricitat fina a P5. Té la dificultat que és complicat desfer l'acció un cop que el cel·lo s'ha enganxat al full. Els alumnes, per tant, han d'estar força segurs d'encertar la col·locació del cel·lo. Els resultats, però, són espectaculars!






7. POTS FER UN ARBRE DE NADAL AMB PLASTILINA?
Plastilina de dos colors i perletes... una proposta oberta sense cap indicació ni model previ. Cadascú a fer el seu projecte d'avet. Jo m'esperava que algú s'atrevís a construir en vertical però no ha estat així. Potser per a una futura ocasió hi afegiré pals o trossos de branca, a veure què passa...






El taller es pot fer amb propostes tan variades com es vulgui. Tan sols depèn dels materials que tinguem a classe.
Amb què el plantejaríeu vosaltres?




Estàs en Tallers d'arbres de Nadal (P5) .  Torna a Inici

12 comentaris:

  1. Genial, te has hecho de rogar pero ha merecido la pena la espera jejeje. Feliz Navidad Marta

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mil gracias, Miren! :-) sí, es que no me da la vida...jejeje últimamente se oye mucho esta frase. Un abrazo y feliz Navidad.

      Elimina
  2. Enhorabuena, fantástico trabajo.Como deben de haber disfrutado tus chicos. Un abrazo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Ana. Pues les gustó tanto el primer día que me pidieron poder hacer los retos que no habían hecho y tuvimos que repetir. Un abrazo para ti :-)

      Elimina
  3. Qué pasada Marta!!! Me encanta la variedad de opciones que has creado para construir!!! Me lo apunto para ese futuro no tan lejano y lo guardo junto con los juegos de tiger ;)
    Un abrazo y gracias por volver!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jejeje Laura, lo que tenemos que hacer es montar una sesión de talleres Tiger, ¿te animas? y para bordarlo "in English"... ;-) Un beso!

      Elimina
  4. Pues déjame pensarlo y montamos algo guay!!!!!

    ResponElimina
  5. Originales y divertidos.
    Gracias, feliz fin de trimestre.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias Blanca. Felices fiestas para ti también. :-)

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs