METODOLOGIA. DISTRIBUCIÓ DELS ESPAIS I RACONS.
Metodologia
Distribució de l'espai
Material
• Taules
• Prestatgeries
• Zona de rotllana
• Estores de joc
• Materials per treballar i jugar
Altres
Distribució de l'espai
Material
• Taules
• Prestatgeries
• Zona de rotllana
• Estores de joc
• Materials per treballar i jugar
Altres
Objectius
• Crear un espai atractiu que potenciï la necessitat i ganes d'aprendre dels alumnes.
•Afavorir l'autonomia en permetre que els alumnes desenvolupin estratègies pròpies de resolució de les tasques.
• Posibilitar el treball cooperatiu i entre iguals.
• Desenvolupar hàbits d'ordre, respecte i cura dels espais comuns.
Adaptar-se a l'espai i les circumstàncies
Aquest curs, per increment de la ratio d'alumnes de P3, tenim tres P3, ens hem vist obligats a traslladar un aula de P5 fora del pavelló d'infantil. Es tracta del meu P5.
Aquest canvi d'emplaçament ens ha comportat alguns inconvenients (lavabos fora de l'aula, accès complicat fins el pati d'infantil, llunyania respecte els nostres companys de l'altre P5 amb els quals fèiem molts intercanvis d'aula i compartíem activitats...) però també algunes coses positives: una perspectiva diferent de l'escola, uns nous veïns més grans, de quart, que esperem que ens puguin ajudar algun dia fent tallers o altres activitats -ens encantaria!- i un aula diàfana més gran que les d'infantil pel fet de no tenir el vàter a dins.
Només ens ha calgut substituir el mobiliari de primària per taules i cadires d'infantil, i afegir altres mobles que hem recollit d'aquí i d'allà (la majoria del meravellós IKEA). Pel que fa a l'aula, teníem la prohibició de tocar cap element de la paret, ni pissarres, ni suros, ni clavar miralls, ni posar prestatges. Aixímateix, el terre de la rotllana havia de ser un element removible i que no deixés desperfectes a les rajoles de la classe.
Cap problema... prenem nota i ens hi adaptem!
Aquest ha estat el resultat:
Al moment de pensar en la planificació de l'espai és interessant tenir en compte quins usos són els habituals en una aula d'educació infantil. A grans trets necessitàvem que l'aula garantís:
• Espai d'acollida
• Espai de treball
• Espai de lleure o joc
• Espai d'higiene
• Espai de col·locació dels estris personals.
He partit d'un plànol, que he hagut de retocar algunes vegades fins que tot ha quedat ben ajustat per començar.
Espai d'acollida.
La rotllana, o espai d'acollida i de reunió ens ha quedat situat a l'entrada a l'aula, condicionat per la ubicació de la Pissarra Digital (PDI). La PDI la necessitem per a moltes de les nostres activitats i converses, per tant, allà al davant hem posat la rotllana. Hem utilitzat un terre lleuger de foamm que imita parquet i que li dóna un aire força acollidor.
La part frontal de la rotllana l'hem delimitat amb una prestatgeria d'ikea que ens serveix de banc, contenidor de joguines i, alhora, separa visualment aquesta zona de la resta de la classe.
Espai de treball.
Com que treballem per racons hem organitzat sis zones temàtiques de treball:
Racó de matemàtiques
M'interessa que sigui una zona una mica àmplia que ens permeti treballar per parelles, que és com fem els racons a la meva escola, però també que hi puguin anar més nens ja que moltes activitats matemàtiques acaben sent jocs per a cinc o sis companys. Hi he posat una taula hexagonal per a sis alumnes. També serveix de taula polivalent.
A més a més, necessitàvem una àmplia prestatgeria, ja que tenim molt de material matemàtic que els nens han anat coneixent i manipulant els dos cursos precedents i també de nou. Aquesta prestatgeria ens delimita l'espai i aïlla una mica la zona.
Racó de Grafo
El racó de grafismes pot ser bastant simple. N'hi ha prou que sigui un espai còmode i amb una prestatgeria de material a l'abast. L'he ubicat al darrere de la prestatgeria de matemàtiques, en una zona tranquil·la.
Racó de plàstica
Aquest és un espai que m'agrada que tingui molt de protagonisme. Aquest any, crec que li he donat un toc especial en posar-hi la taula de mestre (jo no utilitzo mai la taula de mestre, més aviat em molesta perquè és molt grossa i treu espai de la classe). A més a més, m'agrada que els meus alumnes, al racó de plàstica, treballin drets i puguin moure's lliurement. Per tant amb aquesta gran taula poden treballar drets i disposen de calaixos per guardar-hi estris. Hi he afegit un moble de biblioteca reconvertit en moble de pintures, pinzells i altres materials per fer plàstica perquè els tinguin a l'abast i aprenguin a fer-ne un ús responsable.
Tot plegat, al fons de l'aula, a tocar de la pica d'aigua.
He completat l'espai amb dos cavallets de pintura i uns marcs per penjar les obres dels alumnes.
Racó de descobertes i experimentació
Aquest és un altre racó importantíssim. He volgut col·locar-lo al centre de la classe i consta de tres zones: 1) la taula de treball, 2) el palet per a jocs de construcció i creació d'ambients, així com espai per experimentar amb diferents materials, i 3) la taula de miralls -un donatiu que m'han fet i que he reconvertit- per experimentar amb els miralls, la reflexió, les simetries...
Racó de llengua (llegir i escriure)
Aquest racó ha quedat en una zona tranquil·la i discreta, propera a la rotllana. Necessita d'una taula de treball i d'una prestatgeria amb materials per a l'escriptura. Està molt proper també a la zona de biblioteca.
Taula Gran o Taula de treball de mig grup.
Un altre espai imprescindible a la meva escola, per la manera com plantegem els racons, és la Taula Gran (o de mig grup). És un conjunt de taules unides que permeten que realitzem activitats de mig grup mentre la resta de companys treballen autònomament als racons.
En aquesta ocasió, com que comptàvem amb una pissarra tradicional al fons de la classe en un costat i no la podíem moure, ens ha condicionat la ubicació d'aquesta taula.
No obstant, ha quedat tot molt integrat i pràctic.
Hem separat aquesta zona de la zona contígua, el Racó de plàstica, amb un envà-prestatgeria d'Ikea. Tot plegat molt lleuger visualment i gens feixug.
Espai de lleure o joc.
Un altre aspecte important en les aules d'infantil és definir espais de lleure o de joc lliure.
La rotllana acostuma a ser un d'aquests espais. Es poden posar, a més a més, racons de joc simbòlic també per aquest ús. (A P3 teníem la cuineta i la casa, i a P4 el mirall de les disfresses i la tarima de jocs -palet-). Aquest curs, a P5, no hem posat aquests espais de joc simbòlic però sí que hem posat una zona àmplia de biblioteca i jocs. Amb un terre de foamm com el de la rotllana, coixins per estirar-se i prestatgeries amb contes i jocs.
Espais d'higiene.
Com he comentat, en aquesta aula de primària els serveis estàn fora de l'aula, de fet, estàn a la planta inferior. Encara que el preferible era haver-los tingut a dins, lluny de ser un inconvenient, ho contemplem com una bona oportunitat de descobrir nous espais de l'escola, aprendre a ser responsables i d'adquirir nous hàbits de comportament.
Espais de col·locació de pertinences.
Tenim els penjadors al passadís, cosa que ens allibera espai a dins de l'aula.
I bàsicament aquesta és la primera distribució de la classe. Ara faltarà veure com se la fan seva els alumnes, quines zones realment els agraden i utilitzen lliurement, quines coses no funcionen... i modificar l'espai tant com calgui.
• Crear un espai atractiu que potenciï la necessitat i ganes d'aprendre dels alumnes.
•Afavorir l'autonomia en permetre que els alumnes desenvolupin estratègies pròpies de resolució de les tasques.
• Posibilitar el treball cooperatiu i entre iguals.
• Desenvolupar hàbits d'ordre, respecte i cura dels espais comuns.
Adaptar-se a l'espai i les circumstàncies
Aquest curs, per increment de la ratio d'alumnes de P3, tenim tres P3, ens hem vist obligats a traslladar un aula de P5 fora del pavelló d'infantil. Es tracta del meu P5.
Aquest canvi d'emplaçament ens ha comportat alguns inconvenients (lavabos fora de l'aula, accès complicat fins el pati d'infantil, llunyania respecte els nostres companys de l'altre P5 amb els quals fèiem molts intercanvis d'aula i compartíem activitats...) però també algunes coses positives: una perspectiva diferent de l'escola, uns nous veïns més grans, de quart, que esperem que ens puguin ajudar algun dia fent tallers o altres activitats -ens encantaria!- i un aula diàfana més gran que les d'infantil pel fet de no tenir el vàter a dins.
Només ens ha calgut substituir el mobiliari de primària per taules i cadires d'infantil, i afegir altres mobles que hem recollit d'aquí i d'allà (la majoria del meravellós IKEA). Pel que fa a l'aula, teníem la prohibició de tocar cap element de la paret, ni pissarres, ni suros, ni clavar miralls, ni posar prestatges. Aixímateix, el terre de la rotllana havia de ser un element removible i que no deixés desperfectes a les rajoles de la classe.
Cap problema... prenem nota i ens hi adaptem!
Aquest ha estat el resultat:
Al moment de pensar en la planificació de l'espai és interessant tenir en compte quins usos són els habituals en una aula d'educació infantil. A grans trets necessitàvem que l'aula garantís:
• Espai d'acollida
• Espai de treball
• Espai de lleure o joc
• Espai d'higiene
• Espai de col·locació dels estris personals.
He partit d'un plànol, que he hagut de retocar algunes vegades fins que tot ha quedat ben ajustat per començar.
Espai d'acollida.
La rotllana, o espai d'acollida i de reunió ens ha quedat situat a l'entrada a l'aula, condicionat per la ubicació de la Pissarra Digital (PDI). La PDI la necessitem per a moltes de les nostres activitats i converses, per tant, allà al davant hem posat la rotllana. Hem utilitzat un terre lleuger de foamm que imita parquet i que li dóna un aire força acollidor.
La part frontal de la rotllana l'hem delimitat amb una prestatgeria d'ikea que ens serveix de banc, contenidor de joguines i, alhora, separa visualment aquesta zona de la resta de la classe.
Espai de treball.
Com que treballem per racons hem organitzat sis zones temàtiques de treball:
Racó de matemàtiques
M'interessa que sigui una zona una mica àmplia que ens permeti treballar per parelles, que és com fem els racons a la meva escola, però també que hi puguin anar més nens ja que moltes activitats matemàtiques acaben sent jocs per a cinc o sis companys. Hi he posat una taula hexagonal per a sis alumnes. També serveix de taula polivalent.
A més a més, necessitàvem una àmplia prestatgeria, ja que tenim molt de material matemàtic que els nens han anat coneixent i manipulant els dos cursos precedents i també de nou. Aquesta prestatgeria ens delimita l'espai i aïlla una mica la zona.
Racó de Grafo
El racó de grafismes pot ser bastant simple. N'hi ha prou que sigui un espai còmode i amb una prestatgeria de material a l'abast. L'he ubicat al darrere de la prestatgeria de matemàtiques, en una zona tranquil·la.
Racó de plàstica
Aquest és un espai que m'agrada que tingui molt de protagonisme. Aquest any, crec que li he donat un toc especial en posar-hi la taula de mestre (jo no utilitzo mai la taula de mestre, més aviat em molesta perquè és molt grossa i treu espai de la classe). A més a més, m'agrada que els meus alumnes, al racó de plàstica, treballin drets i puguin moure's lliurement. Per tant amb aquesta gran taula poden treballar drets i disposen de calaixos per guardar-hi estris. Hi he afegit un moble de biblioteca reconvertit en moble de pintures, pinzells i altres materials per fer plàstica perquè els tinguin a l'abast i aprenguin a fer-ne un ús responsable.
Tot plegat, al fons de l'aula, a tocar de la pica d'aigua.
He completat l'espai amb dos cavallets de pintura i uns marcs per penjar les obres dels alumnes.
Racó de descobertes i experimentació
Aquest és un altre racó importantíssim. He volgut col·locar-lo al centre de la classe i consta de tres zones: 1) la taula de treball, 2) el palet per a jocs de construcció i creació d'ambients, així com espai per experimentar amb diferents materials, i 3) la taula de miralls -un donatiu que m'han fet i que he reconvertit- per experimentar amb els miralls, la reflexió, les simetries...
Racó de llengua (llegir i escriure)
Aquest racó ha quedat en una zona tranquil·la i discreta, propera a la rotllana. Necessita d'una taula de treball i d'una prestatgeria amb materials per a l'escriptura. Està molt proper també a la zona de biblioteca.
Taula Gran o Taula de treball de mig grup.
Un altre espai imprescindible a la meva escola, per la manera com plantegem els racons, és la Taula Gran (o de mig grup). És un conjunt de taules unides que permeten que realitzem activitats de mig grup mentre la resta de companys treballen autònomament als racons.
En aquesta ocasió, com que comptàvem amb una pissarra tradicional al fons de la classe en un costat i no la podíem moure, ens ha condicionat la ubicació d'aquesta taula.
No obstant, ha quedat tot molt integrat i pràctic.
Hem separat aquesta zona de la zona contígua, el Racó de plàstica, amb un envà-prestatgeria d'Ikea. Tot plegat molt lleuger visualment i gens feixug.
Espai de lleure o joc.
Un altre aspecte important en les aules d'infantil és definir espais de lleure o de joc lliure.
La rotllana acostuma a ser un d'aquests espais. Es poden posar, a més a més, racons de joc simbòlic també per aquest ús. (A P3 teníem la cuineta i la casa, i a P4 el mirall de les disfresses i la tarima de jocs -palet-). Aquest curs, a P5, no hem posat aquests espais de joc simbòlic però sí que hem posat una zona àmplia de biblioteca i jocs. Amb un terre de foamm com el de la rotllana, coixins per estirar-se i prestatgeries amb contes i jocs.
Espais d'higiene.
Com he comentat, en aquesta aula de primària els serveis estàn fora de l'aula, de fet, estàn a la planta inferior. Encara que el preferible era haver-los tingut a dins, lluny de ser un inconvenient, ho contemplem com una bona oportunitat de descobrir nous espais de l'escola, aprendre a ser responsables i d'adquirir nous hàbits de comportament.
Espais de col·locació de pertinences.
Tenim els penjadors al passadís, cosa que ens allibera espai a dins de l'aula.
I bàsicament aquesta és la primera distribució de la classe. Ara faltarà veure com se la fan seva els alumnes, quines zones realment els agraden i utilitzen lliurement, quines coses no funcionen... i modificar l'espai tant com calgui.
Estàs en La meva aula de P5 (P5). Torna a Inici
Hola Mar, pues no es q no esté de más un reconocimiento sino que sobretodo hace mucha ilusión. Además, para mi tu también eres un referente así que muchísimas gracias por pensar en mi. Un abrazo :-)
ResponEliminafelicidades por el gran trabajo
ResponEliminaMuchísimas gracias, Mariló. Me alegro de que te guste. Un abrazo :-)
EliminaEnhorabona per la teva tasca!
ResponEliminaEm podries dir on vas comprar el material per posar els nombres del racó matemàtic?
Gràcies!
Hola Marina, moltes gràcies!
EliminaNo sé si et refereixes al Panell del 100 que tinc a la paret del racó de mates...
Si és això, em penso que el venen a Abacus, també el pots trobar a Amazon i a d'altres botigues de materials educatius. Jo el vaig comprar a la botiga kinuma.com
Salutacions! :-)
Lo explicas tan bien Marta y hay tanta foto con tanto detalle que parece como si hubiese estado ahí!
ResponEliminaPreciosa tu clase :)
Laura
Jejeje, gracias Laura, a ver si te pasas por aquí un día ;-)
EliminaM'agrada molt tot el que aportes, aquesta publicació m'ha ajudat molt a trobar inspiració. gràcies!
ResponEliminaMoltíssimes gràcies, glo! M’alegro que et sigui útil. Jo també sóc de les que busquen inspiració en la manera de fer dels altres.
EliminaSalutacions i gràcies pel teu comentari :-)
Hola, m'encanta la distribució de l'aula, però em ve al cap un dubte, com esmorzen? On se situen? Merci
ResponEliminaHola Isabel,
EliminaCom veus no hi ha el nom dels nens assignat enlloc i això és perquè poden seure on vulguin, sempre. El que passa és que hi ha rutines que determinen espais on seure, per exemple, l'assistència als racons o a la taula gran va per torns així que ocupen aquells espais. En acabar el treball dels racons i de la taula gran, al matí, es fa l'hora d'esmorzar i és allà on han treballat que endrecen i després seuen a esmorzar.
Espero haver-te aclarit el dubte. Gràcies pel teu comentari! :-)