MATEMÀTIQUES. LÒGICA. TROBAR LA PARELLA.
Agrupament/sessió
Material
Altres
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
• Sabates de tots els nens de la classe.
Objectius
• Verbalitzar característiques dels objectes.
• Destriar elements per comparació de determinades qualitats (més gran, més petit, del mateix color, d'un altre color) respecte a un model.
Descripció de l’activitat
Moltes situacions espontànies de l'aula proporcionen, sense haver-ho planificat prèviament, els elements per dur a terme activitats engrescadores per als infants i que alhora resulten d'aprenentatge.
És el que ens va passar, a la classe de 3 anys, la darrera setmana, en plena celebració de Carnaval. I és que el rei Carnestoltes, en una de les seves bromes, va manar que vinguéssim tots amb un mitjó de cada color.
Passades les salutacions de primera hora del matí, amb la il·lusió de mostrar als companys el compliment de la consigna, ens vam treure les sabates i les vam deixar apilades en un cabàs.
I del cabàs i el seu contingut va sorgir aquesta activitat:
Escampem totes les sabates a terra i la rotllana es converteix en un garbuix de sabates que hem d'anar endreçant.
Juguem a trobar una sabata que no sigui la pròpia i la descrivim:
I trobem la parella!
Veiem que hi ha moltes sabates per córrer, moltes altres que són amb cordons, moltes del mateix color... Busquem la sabata més diferent de totes, qui la veu? per què és diferent?
I trobem la parella!
Escollim una altra sabata, juguem a buscar-ne una altra del mateix color, o més grossa que la que hem trobat, o més petita...
I trobem la parella!
Un alumne dicta quin tipus de sabata ha d'escollir el seu company:
-que no tingui ratlles
-que sigui negra...
I trobem la parella!
Escollim dues sabates amb una sola característica comuna (ho suggegereix la mestra) i analitzem les diferències:
-agafa dues sabates diferents però que siguin del mateix color, què tenen diferent?
I trobem la parella de la que més ens agrada!
I així, a poc a poc, hem anat posant-hi ordre: hem treballat el llenguatge oral i practicat les paraules adequades per fer descripcions, hem analitzat les característiques que més destaquen de les diferents sabates, hem fet comparacions, hem ajuntat les sabates iguals, hem agrupat sabates per qualitats comunes i n'hem destriat per negació d'altres qualitats... tot un treball matemàtic i de llenguatge.
Però també de motricitat, que no és fàcil encara!:
La il.lustració de les sabates de la fotografia de capçalera pertany a Daniel Martínez Bou (www.dibujosparapintar.com)
• Estimular la discriminació visual.
• Adonar-se de similituds i diferències dels elements.• Verbalitzar característiques dels objectes.
• Destriar elements per comparació de determinades qualitats (més gran, més petit, del mateix color, d'un altre color) respecte a un model.
Descripció de l’activitat
Moltes situacions espontànies de l'aula proporcionen, sense haver-ho planificat prèviament, els elements per dur a terme activitats engrescadores per als infants i que alhora resulten d'aprenentatge.
És el que ens va passar, a la classe de 3 anys, la darrera setmana, en plena celebració de Carnaval. I és que el rei Carnestoltes, en una de les seves bromes, va manar que vinguéssim tots amb un mitjó de cada color.
Passades les salutacions de primera hora del matí, amb la il·lusió de mostrar als companys el compliment de la consigna, ens vam treure les sabates i les vam deixar apilades en un cabàs.
Un bon piló de sabates! |
Escampem totes les sabates a terra i la rotllana es converteix en un garbuix de sabates que hem d'anar endreçant.
Juguem a trobar una sabata que no sigui la pròpia i la descrivim:
-té tires de velcro
-és de color blau
-és molt gran
-té ratlles de colors
-és de les de fer psico
I trobem la parella!
Veiem que hi ha moltes sabates per córrer, moltes altres que són amb cordons, moltes del mateix color... Busquem la sabata més diferent de totes, qui la veu? per què és diferent?
I trobem la parella!
Escollim una altra sabata, juguem a buscar-ne una altra del mateix color, o més grossa que la que hem trobat, o més petita...
I trobem la parella!
-que no tingui ratlles
-que sigui negra...
I trobem la parella!
-agafa dues sabates diferents però que siguin del mateix color, què tenen diferent?
I trobem la parella de la que més ens agrada!
I així, a poc a poc, hem anat posant-hi ordre: hem treballat el llenguatge oral i practicat les paraules adequades per fer descripcions, hem analitzat les característiques que més destaquen de les diferents sabates, hem fet comparacions, hem ajuntat les sabates iguals, hem agrupat sabates per qualitats comunes i n'hem destriat per negació d'altres qualitats... tot un treball matemàtic i de llenguatge.
Però també de motricitat, que no és fàcil encara!:
La il.lustració de les sabates de la fotografia de capçalera pertany a Daniel Martínez Bou (www.dibujosparapintar.com)
Estàs en Lògica amb sabates (P3)→ Matemàtiques P3. Torna a Inici
!Me encanta Marta! Eres la mejor, que sensibilidad y creación. Menudo trabajo matemático de observación, lógica y expresión oral con lo más sencillo y cercano, sus zapatos. Te felicito eres genial. Un abrazo.
ResponEliminaAla, Ana, como exageras! jajaja Pero es verdad que lo más cotidiano nos puede dar mucho juego. El caso es que pensé en tantos calcetines diferentes y que era una lástima que no los podíamos aparejar... y entonces se me ocurrió lo de los zapatos!
ResponEliminaGracias por pasarte por aquí, Ana. Un beso! :-)
Una activitat molt divertida i amb un munt de possibilitats. Nosaltres també la fem però amb mitjons i/o guants, tenim un cistell ple de mitjons i guants que hem anat recollint al llarg del temps, sembla mentida la quantitat de roba que anem recollint a les escoles malgrat exposar-ho perquè les famílies ho puguin recuperar. En el moment que escampem al mig de la rotllana els mitjons o els guants els ulls se'ls hi obren com a plats, després de les primeres vegades són ells mateixos els que fan les propostes, s'ho passen pipa.
ResponEliminaTonets
Hola Anna! Doncs tens tota la raó. A la meva escola també tenim un punt de recollida de roba perduda i segur que té coses per aparellar. Hauré d'anar a fer-hi una ullada... hihihi ;-)
ResponEliminaM'alegro que arribem a les mateixes conclusions. Moltes gràcies pel teu comentari. Una abraçada!
Genial!!! (como todas tus ideas, aquí tú club de fans). Si es que si nos paramos a observar y a escuchar a los niños y ver qué es lo que está pasando en el aula, vemos que casi todo está ahí, solo hay que aprovechar esos momentos mágicos y sacarles partido ;). Muy buena idea y queremos (quiero) tour por tu clase vintage preciosa!!!
ResponEliminaUn abrazo Marta!!!
Muchas gracias, Laura!!! :-)
EliminaA ver si antes de final de curso hago un post sobre los espacios en la clase. Este año he puesto un módulo de IKEA (por supuesto que es de 2a mano ;-) ) que divide el espacio y los niños juegan sobre el. Un abrazo!
Com sempre, genial idea. Sempre aprenent de tu. Gràcies, Marta
ResponEliminaGràcies a tu per la visita, Elena ;-)
EliminaUna abraçada!