PLÀSTICA. COLLAGE. RETALLAT DE FORMES AMB PAPER XAROL.
Agrupament/sessió
Material
Plàstica.
Gran grup.
• Paper canson DinA 3.
• Paper xarol negre
• Cola de paper
Altres
• Cola de paper
Altres
Objectius
• Practicar la tècnica del collage.
• Actuar amb confiança de les pròpies capacitats i demanar consell si ho necessita.
Descripció de l’activitat
Activitat plàstica per a P5, quan els nens estan molt habituats a retallar i tenen una consciència del propi esquema corporal força desenvolupada.
Consisteix a analitzar una silueta de la Vella Quaresma i abstreure les formes geomètriques bàsiques que la formen.
A continuació, amb el model a la vista per poder observar-lo en cas de dubte, se'ls proposa que retallin les formes necessàries per reproduir el personatge de la Vella Quaresma, sense fer servir el llapis per res, directament amb les tisores.
Per això, prèviament, és interessant aconseguir un clima de sorpresa i motivació on es mostri el procediment. En la presentació de l'activitat, el dia de la sessió de plàstica, vaig ensenyar als meus alumnes un rectangle de cartolina negra i els vaig assegurar que era la Vella Quaresma. No em van creure... i per convèncer-los els vaig dir que jo els la dibuixaria amb les tisores i vaig començar a retallar la silueta davant d'ells. Va ser una estona màgica perquè anava apareixent el cap, un monyo, un nas punxegut, els braços, la faldilla, les set cames...
(Amb una mica de traça es pot improvisar una figura força aproximada però si un no es sent capaç es pot fer una petita trampa: abans de la sessió es prepara la cartolina i s'hi dibuixa la silueta d'una plantilla del personatge (exemple de plantilla) amb llapis o un color clar de manera que els alumnes no la vegin i serveixi de pauta al mestre/a quan retalla).
El primer moment que es proposa els alumnes de fer-ho ells, els ve un cert pànic perquè s'adonen que és una figura complicada. És aleshores que retallem la silueta en fragments i queden a la vista totes les formes geomètriques que la formen. No és tan complicada!:
Rectangles, cercles, semicercles, triangles... ara ja queda molt més clar. En la conversa col·lectiva definim totes les formes que descobrim, les mides i la quantitat que es necessita.
Deixem aquesta Vella Quaresma desmembrada a la vista, a la pissarra, per si algú necessita comprovar dubtes, fer recompte, mirar proporcions...
I ens posem a treballar individualment:
-un full blanc pel suport del collage
-un full de paper xarol negre
-i cola de paper.
Els resultats m'han sorprés més a mi que el que ho vaig fer jo a ells quan retallava la Vella Quaresma de cartolina una estona abans. Les seves són totes precioses!:
Hem aprofitat aquest treball per fer la tapa de l'àlbum del dossier de plàstica del trimestre.
(La Classe Blava, P5, curs 2014-2015)
• Analitzar les formes que composen una figura.
• Retallar les formes i mantenir les proporcions.• Practicar la tècnica del collage.
• Actuar amb confiança de les pròpies capacitats i demanar consell si ho necessita.
Descripció de l’activitat
Activitat plàstica per a P5, quan els nens estan molt habituats a retallar i tenen una consciència del propi esquema corporal força desenvolupada.
Consisteix a analitzar una silueta de la Vella Quaresma i abstreure les formes geomètriques bàsiques que la formen.
A continuació, amb el model a la vista per poder observar-lo en cas de dubte, se'ls proposa que retallin les formes necessàries per reproduir el personatge de la Vella Quaresma, sense fer servir el llapis per res, directament amb les tisores.
Per això, prèviament, és interessant aconseguir un clima de sorpresa i motivació on es mostri el procediment. En la presentació de l'activitat, el dia de la sessió de plàstica, vaig ensenyar als meus alumnes un rectangle de cartolina negra i els vaig assegurar que era la Vella Quaresma. No em van creure... i per convèncer-los els vaig dir que jo els la dibuixaria amb les tisores i vaig començar a retallar la silueta davant d'ells. Va ser una estona màgica perquè anava apareixent el cap, un monyo, un nas punxegut, els braços, la faldilla, les set cames...
(Amb una mica de traça es pot improvisar una figura força aproximada però si un no es sent capaç es pot fer una petita trampa: abans de la sessió es prepara la cartolina i s'hi dibuixa la silueta d'una plantilla del personatge (exemple de plantilla) amb llapis o un color clar de manera que els alumnes no la vegin i serveixi de pauta al mestre/a quan retalla).
El primer moment que es proposa els alumnes de fer-ho ells, els ve un cert pànic perquè s'adonen que és una figura complicada. És aleshores que retallem la silueta en fragments i queden a la vista totes les formes geomètriques que la formen. No és tan complicada!:
Rectangles, cercles, semicercles, triangles... ara ja queda molt més clar. En la conversa col·lectiva definim totes les formes que descobrim, les mides i la quantitat que es necessita.
Deixem aquesta Vella Quaresma desmembrada a la vista, a la pissarra, per si algú necessita comprovar dubtes, fer recompte, mirar proporcions...
I ens posem a treballar individualment:
-un full blanc pel suport del collage
-un full de paper xarol negre
-i cola de paper.
Els resultats m'han sorprés més a mi que el que ho vaig fer jo a ells quan retallava la Vella Quaresma de cartolina una estona abans. Les seves són totes precioses!:
(La Classe Blava, P5, curs 2014-2015)
Estàs en Dibuixar la Vella Quaresma amb tisores (P5)→ Plàstica P5. Torna a Inici
Una proposta super original i divertida!!! Me la guardo per quan estiguem a P5.
ResponEliminaTonets
La veritat és que es van posar a treballar ben entusiasmats. Gràcies pel comentari, Anna. Una abraçada! :-)
EliminaYa ves, te ha sorprendido a tí y a mi!! Que preciosos han quedado.
ResponEliminaUn abrazo, Laura.
Me encanta esa sensación de proponer un trabajo sabiendo que cada uno lo logrará a su manera. Todos me gustan! Gracias Laura, un saludo! :-)
Elimina