search

                               

Content

UN, DOS TRES, QUATRE... COMPTEM!


MATEMÀTIQUES. NUMERACIÓ. INICIACIÓ AL COMPTATGE AMB ELS PETITS DE P3.



Agrupament/sessió
Jocs en grup de matemàtiques.
Gran grup. A la rotllana.

Material 

Per l'activitat de salts:
• Estoretes de foam d'Ikea (però serveix qualsevol altre material que delimiti petits espais, com ara cèrcols, marques amb guix...).

Per l'activitat "sonora":
• Un pot amb tapa i 5 objectes petits

Altres



Objectius 
• Aprendre la sèrie numèrica i a aplicar-la en comptar objectes.
• Descobrir el ritme en comptar elements d'un conjunt: acostumar-se a assenyalar l'element i dir el número que li correspon, simultàniament.
• Anar progressant en la comprensió que l'últim element comptat és el valor total del conjunt.

Descripció de l'activitat
"El fet de comptar.
Quan parlem de comptar en els primers nivells d'escola (Infantil i començament de primer) podem identificar dos aspectes diferents: el comptatge acústic, o sigui, la "cantarella" (un, dos, tres, quatre, cinc, etc) i el comptatge resultatiu, és a dir l'aplicació d'aquesta cantarella al comptatge d'objectes. Implica una coordinació entre recitar la sèrie numèrica i, a la vegada, assenyalar, o desplaçar l'objecte comptat. De fet, saber comptar és això. Aquest fantàstic invent d'associar un nom ("sis", "vuit") a una col·lecció, és un dels aprenentatges principals a l'hora d'organitzar el món a les primeres edats." (PuntMat: A. Cerezo, C. Calvo i D. Barba).
Així comença un interessant post sobre el comptatge a PuntMat, un espai virtual d'informació i divulgació d'activitats, materials i reflexions a l'entron de l'ensenyament de les matemàtiques adreçat a docents.
Em serveix com a punt de partida per exposar algunes activitats molt inicials que realitzo a la classe de 3 anys per assajar el comptatge.
A P3, comptar elements té molt a veure amb situacions de joc, amb algunes cantarelles numèriques (Tres pometes té el pomer, La gallina ponicana,  Hi ha cinc ampolles a dalt de la paret, Éren 5 en un llit...) i amb resoldre situacions quotidianes i això ho fem en molts moments a classe. Però m'agrada buscar altres estones breus en què comptem per comptar, amb l'únic objectiu de sincronitzar el ritme de dir els números i tocar els elements a comptar.

Activitat 1. SALTEM!
Aprofitem unes estoretes de foam comprades fa temps a IKEA per fer un caminet amb elles i juguem a saltar-les d'una en una mentre tots diem els números.



Hem hagut de fer força intents de saltar pel camí mentre diem la sèrie numèrica i encara costa dir alhora el número i realitzar el salt. Però es noten avenços: alguns nens comencen a saber esperar el ritme dels números.
Al principi el camí està format per només tres estoretes i anem afegint-ne més, d'una en una, mentre dura l'activitat.
De tant en tant pregunto "-Quantes rodones tenia aquest camí?".



(de vegades aprofitem deu minuts abans de marxar a casa)

.



Activitat 2. COMPTEM AMB LES ORELLES!
Aquesta activitat es l'adaptació simplificada d'una activitat anteriorment descrita amb alumnes de 5 anys (Veure COMPTAR AMB LES ORELLES). Consisteix a prendre consciència de comptar a partir del soroll que fan els objectes que s'han de comptar quan cauen dins d'un pot. 
Si bé amb els alumnes de P5 el material donava per fer,  a més a més, alguns problemes de càlcul, amb aquests petits només utilitzo una col·lecció de 4 o 5 objectes i la comptem. Deixo caure els pius sota la seva mirada però demano que ens concentrem en el so en sentir-los caure i quan tapo el pot recordar quants n'hem sentit. El fet de veure caure l'objecte, i sentir el so alhora que diem els números, també és una manera de sincronitzar el ritme del comptatge. Encara estem en el procés de realitzar correctament aquesta simultaneïtat ja que molts alumnes diuen els números abans de sentir-los caure. Però també en aquest cas, amb la pràctica, es noten avenços.
Destapem el pot i fem les comprovacions.



Activitat 3. JOC DEL TRES!
La tercera activitat d'aquest tipus és un joc de seqüències de ritmes de tres gestos corporals a repetir. (Sempre són sèries de tres, d'aquí ve el nom).
Hi dediquem també uns deu minuts.
Jo faig tres gestos (1 picar de mans -1 picar de mans- i -1 picar les cames) mentre els enumero (un-dos-i-tres). Els alumnes observen i els repeteixen.
Ho torno a fer dos o tres vegades i quan ho interioritzen incrementem la velocitat i el comptatge. Els fa molta gràcia però cal controlar l'impuls de fer més cops de mans dels que toquen.... i encara els costa.
Juguem una estoneta breu i vaig variant la seqüència: "1 picar de mans - 1 tocar el cap -1 tocar el cap", o bé "1 picar de mans - 1 creuar braços - 1 picar de mans"...


Tot plegat són activitats molt simples però les considero importants per interioritzar ritmes, frenar la impulsivitat, sincronitzar acció i pensament... I crec que hi tenen cabuda en l'àrea de matemàtiques i li hem de dedicar atenció. Jo, si més no, l'hi dedico en les meves mini-sessions de "jocs de mates".





Estàs en Un, dos, tres, quatre... comptem! (P3)→ Matemàtiques P3.  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. Molt interessant, Marta, aquestes estones curtes abans de la sortida i similars poden ser molt productives. Jo de vegades he fet activitats molt similars a la primera i la tercera, però m'ha agradat especialment la segona proposta, no se m'havia acudit "comptar amb les orelles"!! Una abraçada i gràcies per compartir tan bones idees.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Joana. Tens raó, són 10 minuts molt profitosos mentre ens preparem per sortir. Gràcies pel comentari. Una abraçada! :-)

      Elimina
  2. Hola Marta, unes activitats molt i molt engrescadores pels més petits. M'aniran molt bé per anar variant les que anem fent, aquest curs estic a P3 i les activitats curtes d'aquest estil són amb les que se'n treu més partit. Gràcies per compartir el teu dia a dia.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna. Totalment d'acord! Recordo que em va costar entendre que aquestes estonetes breus eren molt profitoses. I ara veig que em surten com els xurros a diari i que els nens sempre s'engresquen i són molt productives. Gràcies pel teu comentari. Salutacions! :-)

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs