PRE-GRAFISME. ALGUNS MATERIALS PER TREBALLAR LA GRAFOMOTRICITAT D'UNA MANERA VIVENCIADA EN L'ESPAI.
Agrupament/sessió
Espais de descoberta a l'aula, d'accès lliure, per exercitar moviments i direccions que també s'estan treballant en sesions de grafomotricitat.
Material
• Cinta adhesiva amb estampat de carreteres.
• Cordill plàstic.
• Palletes per beure líquids.
• Insectes o ninotets petits
Altres
Espais de descoberta a l'aula, d'accès lliure, per exercitar moviments i direccions que també s'estan treballant en sesions de grafomotricitat.
Material
• Cinta adhesiva amb estampat de carreteres.
• Cordill plàstic.
• Palletes per beure líquids.
• Insectes o ninotets petits
Altres
Objectius
• Practicar recorreguts/desplaçaments amb moviments amplis que es corresponen amb els mateixos recorreguts en exercicis més precisos i acotats de grafisme sobre paper.
• Progressar en el control dels moviments de braç, canell i mà.
• Exercitar la coordinació òculo motriu.
• Gaudir de les propostes on poden experimentar moviments, direccionalitats i conceptes geomètrics sobre l'espai.
Descripció de l’activitat
El treball de grafismes és una eina molt interessant al parvulari que facilita el desenvolupament de moltes habilitats motrius -especialment la motricitat fina i la coordinació òculo-manual-, possibilita l'adquisició de conceptes geomètrics alhora que constitueix una bona preparació per a l'escriptura.
Afortunadament, hi ha moltíssimes propostes de grafismes que són molt motivadores, se'n poden trobar fàcilment a la xarxa, i tenen una gran varietat d'objectius, de materials i suports. M'agrada descobrir aquesta oferta enginyosa de propostes gràfiques i sorprendre els meus alumnes.
Però m'agrada, també, tant com sigui possible, prestar atenció a la vivència d'aquests conceptes sobre l'espai, com a pas previ a la realització de grafismes a petita escala. Es tracta que els infants tinguin la possiblitat d'exercitar els moviments que es demanen a les propostes gràfiques d'una manera més àmplia, desenvolupant-la sobre l'espai i vivint-la amb el propi cos.
A continuació mostro un parell d'exemples per descobrir i "jugar" amb el traç abans de practicar-lo sobre el paper, en un cas, vertical i en l'altre, amb traços multidireccionals.
Pre-grafismes o vivència amb el cos, a l'espai, del traç vertical.
En el moment que em plantejo treballar el traç vertical amb els meus alumnes els preparo una proposta lúdica, un petit espai d'experimentació lliure del moviment vertical:
Necessitem una porta, fil o llana ligats de dalt a baix i insectes o animalons lleugers, de plàstic, enganxats a un tros de canyeta.
Les canyetes es fan passar pel fil i els alumnes les desplacen verticalment per la seva corda.
Un joc que els diverteix molt: pugen al màxim l'insecte i el deixen caure. El traç vertical es fa evident, amunt i avall, amunt i avall... Després d'això els resulta fàcil fer traços verticals en un mural i finalment en un full de paper.
La performance dels insectes la deixo una bona temporada al seu abast i sempre hi ha algú que va a passar-hi l'estona.
Pre-grafismes o vivència amb el cos, a l'espai, del traços multidireccionals.
Recentment he comprat una cinta adhesiva decorada com la calçada d'una carretera que ens ha encantat a classe. Es pot trobar en botigues online però a un preu caríssim, jo la vaig descobrir casualment en un basar xinès per 1€ el rotlle (sense cotxe).
Amb aquesta cinta he creat un espai sobre la taula gran de treball que reprodueix una "autopista" a gran escala i que ens permet fer "traços invisibles" amb cotxes de joguina, vertiginosos girs de canell i altres acrobàcies.
Ens serveix per reproduir recorreguts en multiples direccions: horitzontals, verticals-ascendents, verticals-descendents, en diagonal... quan els realitzem pausadament i controlant la posició del cos i de la mà davant de la taula. L'estri gràfic en aquesta ocasió és el vehicle triat per l'alumne, el traç és la pròpia carretera. Cal tenir molta cura de desplaçar-se amb la panxa fregant el cantell de la taula caminant de costat com els crancs, mantenint el braç recte i que sigui el canell qui desplaça el cotxe amb amb girs precisos per l'"autopista".
Aquesta mateixa varietat de traços l'estem treballant a classe amb algunes fitxes de pre-grafismes per aprendre a resseguir. Per això m'agrada que els alumnes puguin anar lliurement a resseguir les carreteres de la taula gran amb els cotxes i a exercitar els moviments, de manera àmplia, al seu aire.
He de dir, que en el cas de les carreteres, la descoberta del material s'ha viscut com una festa i, just al moment d'acabar d'enganxar-la, els alumnes s'han organitzat i han col·lapsat la carretera amb els seus vehicles.
Afegeixo un video d'aquest moment tan bonic que sembla una olla de grills. Però asseguro que posteriorment ens hem esforçat per treballar la motricitat grossa de la manera acurada que he explicat anteriorment.
.
• Practicar recorreguts/desplaçaments amb moviments amplis que es corresponen amb els mateixos recorreguts en exercicis més precisos i acotats de grafisme sobre paper.
• Progressar en el control dels moviments de braç, canell i mà.
• Exercitar la coordinació òculo motriu.
• Gaudir de les propostes on poden experimentar moviments, direccionalitats i conceptes geomètrics sobre l'espai.
Descripció de l’activitat
El treball de grafismes és una eina molt interessant al parvulari que facilita el desenvolupament de moltes habilitats motrius -especialment la motricitat fina i la coordinació òculo-manual-, possibilita l'adquisició de conceptes geomètrics alhora que constitueix una bona preparació per a l'escriptura.
Afortunadament, hi ha moltíssimes propostes de grafismes que són molt motivadores, se'n poden trobar fàcilment a la xarxa, i tenen una gran varietat d'objectius, de materials i suports. M'agrada descobrir aquesta oferta enginyosa de propostes gràfiques i sorprendre els meus alumnes.
Però m'agrada, també, tant com sigui possible, prestar atenció a la vivència d'aquests conceptes sobre l'espai, com a pas previ a la realització de grafismes a petita escala. Es tracta que els infants tinguin la possiblitat d'exercitar els moviments que es demanen a les propostes gràfiques d'una manera més àmplia, desenvolupant-la sobre l'espai i vivint-la amb el propi cos.
A continuació mostro un parell d'exemples per descobrir i "jugar" amb el traç abans de practicar-lo sobre el paper, en un cas, vertical i en l'altre, amb traços multidireccionals.
Pre-grafismes o vivència amb el cos, a l'espai, del traç vertical.
En el moment que em plantejo treballar el traç vertical amb els meus alumnes els preparo una proposta lúdica, un petit espai d'experimentació lliure del moviment vertical:
Necessitem una porta, fil o llana ligats de dalt a baix i insectes o animalons lleugers, de plàstic, enganxats a un tros de canyeta.
Les canyetes es fan passar pel fil i els alumnes les desplacen verticalment per la seva corda.
Un joc que els diverteix molt: pugen al màxim l'insecte i el deixen caure. El traç vertical es fa evident, amunt i avall, amunt i avall... Després d'això els resulta fàcil fer traços verticals en un mural i finalment en un full de paper.
La performance dels insectes la deixo una bona temporada al seu abast i sempre hi ha algú que va a passar-hi l'estona.
. |
Pre-grafismes o vivència amb el cos, a l'espai, del traços multidireccionals.
Amb aquesta cinta he creat un espai sobre la taula gran de treball que reprodueix una "autopista" a gran escala i que ens permet fer "traços invisibles" amb cotxes de joguina, vertiginosos girs de canell i altres acrobàcies.
Ens serveix per reproduir recorreguts en multiples direccions: horitzontals, verticals-ascendents, verticals-descendents, en diagonal... quan els realitzem pausadament i controlant la posició del cos i de la mà davant de la taula. L'estri gràfic en aquesta ocasió és el vehicle triat per l'alumne, el traç és la pròpia carretera. Cal tenir molta cura de desplaçar-se amb la panxa fregant el cantell de la taula caminant de costat com els crancs, mantenint el braç recte i que sigui el canell qui desplaça el cotxe amb amb girs precisos per l'"autopista".
Aquesta mateixa varietat de traços l'estem treballant a classe amb algunes fitxes de pre-grafismes per aprendre a resseguir. Per això m'agrada que els alumnes puguin anar lliurement a resseguir les carreteres de la taula gran amb els cotxes i a exercitar els moviments, de manera àmplia, al seu aire.
He de dir, que en el cas de les carreteres, la descoberta del material s'ha viscut com una festa i, just al moment d'acabar d'enganxar-la, els alumnes s'han organitzat i han col·lapsat la carretera amb els seus vehicles.
Afegeixo un video d'aquest moment tan bonic que sembla una olla de grills. Però asseguro que posteriorment ens hem esforçat per treballar la motricitat grossa de la manera acurada que he explicat anteriorment.
.
Estàs en Materials per a pre-grafismes (P3). Torna a Inici
Me encanta!!! Pero Marta, en qué momento se te ocurren estas ideas tan geniales, de verdad que me dejas alucinada jajaja. Los niños estarán flipando y encantados de tener una profe con unas ideas tan molonas. Me meaba de risa viendo el video jajaja, se lo deben de pasar genial.
ResponEliminaCreo que me voy a copiar todas tus entradas en un world para no perderlas nunca, lo titulare las ideas geniales de Marta jajaja.
Un beso Marta!!!
M'apunto la idea dels insectes, em sembla fantàstica! Sobre la de les carreteres, tinc dubtes sobre si pot interferir en la direccionalitat dels traços horitzontals i si permet respectar el treball amb la mà dominant, sembla que tots agafen el cotxe amb l'esquerra...
ResponEliminaUna abraçada i gràcies per compartir aquestes idees genials
Hola Joana. El video nomes reflecteix el moment en què van "descobrir" la carretera. S' hi van llençar de ple a fer circular els cotxes. Pero ja vaig aclarir que després hem treballat la direccionalitat amb control, un a un, i tenint cura de fer-ho bé i amb la mà dominant. L'activitat només és una oportunitat d'exercitar moviments en l'espai, un divertiment, no és l'exercici de traç controlat i acurat que fem sobre el paper. Potser, el video, ha creat un malentès... T'agraeixo el comentari i l'oportunitat d'aclarir-ho. Una abraçada! :-)
EliminaPerfectament aclarit, gràcies!!
EliminaJajaja, Laura eres mi "seguidora" más entusiasta! Muchas graciassss :-)
ResponEliminaComo me gusta esta cinta adhesiva de carretera! ya me tienes buscándola por todos los chinos! como siempre tus entradas e ideas fantásticas!
ResponEliminaJajaja, espero que tengas suerte, Vanesa! Sinó siempre puedes poner celo ancho y que los niños marquen las línias discontinuas... les encanta también y quedan unas carreteras la mar de simpáticas. Gracias por tu comentario. Saludos!!! :-)
Elimina