PLÀSTICA. EXPERIMENTACIÓ AMB TAQUES DE PINTURA I CERES.
Agrupament/sessió
Plàstica.
Petit grup de 6 alumnes (en sessions de tallers)
Material
• Full de color DinA 3.
• Tèmpera negra.
• Palet de fusta per escampar la pintura.
• Ulls mòbils.
• Ceres toves de color blanc.
Altres
Aspectes organitzatius per fer la plàstica a P3.
Aquest curs, en que els alumnes tenen 2 i 3 anys, em proposo treballar la plàstica en format "taller". Penso que serà una manera de poder descobrir les diferents tècniques i procediments d'una manera relaxada, possibilitant que ells en gaudeixin al seu ritme i jo mantingui en bon estat la meva salut mental ;-)
L'organització de l'aula i del grup en les sessions d'aquests tallers és la següent: Dedicar quatre tardes de la setmana als tallers, definir-hi quatre tallers i establir 4 equips d'uns 6 nens.
Els tallers són Taller de plàstica, Taller de joc simbòlic a la zona de la caseta, Taller de construccions (a l'estora de la rotllana) i Taller de motricitat fina.
Inicialment envio els grups, segons una rotació, a cada taller però un cop acabada l'activitat principal del taller els nens poden triar un altre taller, a excepció del de plàstica, que el tanco i recullo quan l'equip corresponent ha acabat la tasca que s'hi fa.
Plàstica.
Petit grup de 6 alumnes (en sessions de tallers)
Material
• Full de color DinA 3.
• Tèmpera negra.
• Palet de fusta per escampar la pintura.
• Ulls mòbils.
• Ceres toves de color blanc.
Altres
Aspectes organitzatius per fer la plàstica a P3.
Aquest curs, en que els alumnes tenen 2 i 3 anys, em proposo treballar la plàstica en format "taller". Penso que serà una manera de poder descobrir les diferents tècniques i procediments d'una manera relaxada, possibilitant que ells en gaudeixin al seu ritme i jo mantingui en bon estat la meva salut mental ;-)
L'organització de l'aula i del grup en les sessions d'aquests tallers és la següent: Dedicar quatre tardes de la setmana als tallers, definir-hi quatre tallers i establir 4 equips d'uns 6 nens.
Els tallers són Taller de plàstica, Taller de joc simbòlic a la zona de la caseta, Taller de construccions (a l'estora de la rotllana) i Taller de motricitat fina.
Inicialment envio els grups, segons una rotació, a cada taller però un cop acabada l'activitat principal del taller els nens poden triar un altre taller, a excepció del de plàstica, que el tanco i recullo quan l'equip corresponent ha acabat la tasca que s'hi fa.
Objectius
• Practicar amb materials plàstics com la tèmpera i les ceres toves.
• Adonar-se que és possible representar la realitat.
• Progressar en el control dels moviments de braç, canell i mà.
• Exercitar la coordinació òculo motriu.
• Saber seguir les consignes donades.
Descripció de l’activitat
Activitat de pintura amb consignes simples per controlar l'impuls d'acció i encaminar-nos cap a la representació figurativa.
En aquestes dates de curs (octubre), els alumnes de 2 i 3 anys, encara tenen poc domini motriu de la mà i el seu impuls és realitzar gargots i omplir el full de color escampant la pintura. Les seves capacitats de representació són força limitades, en general, i tot just comencen a posar nom a les formes que produeixen.
El treball d' El ball de les aranyes, és un exercici per acostumar-se a dominar aquest impuls, aprendre a treballar amb precisió i adonar-se que és possible representar la realitat.
Els traços que s'exerciten es deuen a moviments radials en totes direccions, des del centre de la taca de pintura, per fer les potes de les aranyes i a moviments circulars al voltant de cada aranya que es convertiran en les seves teranyines.
Primera sessió. Representació de les aranyes.
La mestra/e deixa caure unes quantes gotes de pintura negra sobre el full de treball.
Els alumnes, amb un bastonet de fusta, han d'estirar radialment la pintura per intentar fer unes potes d'aranya. Si cal, els animarem a fer el traç en tots els sentits.
A continuació, s'han de col·locar ulls a totes les aranyes (precisió en fer la pinça, afinar la punteria). Els deixem enganxar tants ulls com vulguin, aprofitant que la pintura humida els fixa i no es necessita cola per fer-ho.
Deixar assecar.
Segona sessió. Realització de les teranyines.
Un cop la pintura s'ha assecat, es poden fer les teranyines per a cada aranya. La consigna és: "Fem una caseta de fil d'aranya per a cada aranyeta". Traç circular amb ceres blanques al voltant de cada aranya. Com es veu en detall, no sempre és fàcil encerclar, una a una, cada aranya.
Aquests són els resultats:
.
• Practicar amb materials plàstics com la tèmpera i les ceres toves.
• Adonar-se que és possible representar la realitat.
• Progressar en el control dels moviments de braç, canell i mà.
• Exercitar la coordinació òculo motriu.
• Saber seguir les consignes donades.
Descripció de l’activitat
Activitat de pintura amb consignes simples per controlar l'impuls d'acció i encaminar-nos cap a la representació figurativa.
En aquestes dates de curs (octubre), els alumnes de 2 i 3 anys, encara tenen poc domini motriu de la mà i el seu impuls és realitzar gargots i omplir el full de color escampant la pintura. Les seves capacitats de representació són força limitades, en general, i tot just comencen a posar nom a les formes que produeixen.
El treball d' El ball de les aranyes, és un exercici per acostumar-se a dominar aquest impuls, aprendre a treballar amb precisió i adonar-se que és possible representar la realitat.
Els traços que s'exerciten es deuen a moviments radials en totes direccions, des del centre de la taca de pintura, per fer les potes de les aranyes i a moviments circulars al voltant de cada aranya que es convertiran en les seves teranyines.
Primera sessió. Representació de les aranyes.
La mestra/e deixa caure unes quantes gotes de pintura negra sobre el full de treball.
Els alumnes, amb un bastonet de fusta, han d'estirar radialment la pintura per intentar fer unes potes d'aranya. Si cal, els animarem a fer el traç en tots els sentits.
A continuació, s'han de col·locar ulls a totes les aranyes (precisió en fer la pinça, afinar la punteria). Els deixem enganxar tants ulls com vulguin, aprofitant que la pintura humida els fixa i no es necessita cola per fer-ho.
Deixar assecar.
Segona sessió. Realització de les teranyines.
Un cop la pintura s'ha assecat, es poden fer les teranyines per a cada aranya. La consigna és: "Fem una caseta de fil d'aranya per a cada aranyeta". Traç circular amb ceres blanques al voltant de cada aranya. Com es veu en detall, no sempre és fàcil encerclar, una a una, cada aranya.
Aquests són els resultats:
.
Estàs en El ball de les aranyes (P3)→ Plàstica P3. Torna a Inici
Una proposta molt engrescadora i els petits segur que els hi ha encantat.
ResponEliminaTonets
Hola Anna! Els nens es meravellaven de com les taquetes de pintura que vaig tirar sobre el seu full s'anaven transformant en aranyes sota les seves mans. Sí que els ha encantat. Merci per passar-te per aquí. Una abraçada! 😊
EliminaPero quines aranyes més salades!! M'ha encantat com has "lligat" els teus objectius, tan adequats per nens/es tan petits, amb una història amb ganxo. Gràcies per compartir sempre tan bones idees. Una abraçada
ResponEliminaHola Joana! Són tan feliços pintant sense fre que m'agrada anar posant-los traves i veure com s'esforcen, hihihi. Ha valgut la pena perquè tots han sigut capaços de seguir les consignes així que suposo que els objectius eren adequats. Gràcies pel teu comentari. Una abraçada!
EliminaNo sé quién es más artista si los nenes o la seño...me dejas con la boca abierta. Gracias por explicarlo todo tan bien. Este año también estoy en p3, te he encontrado por casualidad y creo que me vas a ser de gran ayuda e inspiración. Muchas gracias.
ResponEliminaHola Patricia, qué ilusión tu comentario! Graciassssss. Sin duda los artistas son los niños. A mi se me ocurre algo pero lo que ellos acaban haciendo tiene una espontaneidad y una ingenuidad imposible de superar, 😉 Bienvenida a TresQuatreiCinc y suerte con tus P3! Saludos.
EliminaMira que cuando he visto la imagen pensaba que las "patas" las habias hecho soplando con una pajita la pintura, pero hacerlo con palillos no se me habia ocurrido!!.
ResponEliminaChulisima la actividad Marta. Una dudilla, los grupos los haces por las tardes o por las mañanas? Y haces la misma actividad con todos ese dia o cada gtupo un dia de la semana ( mi comprension lectora a estas horas no es muy alta jajaja)
Un abrazo Marta!!!
Hola Laura! Por las mañanas hago rincones dirigidos (como los que expliqué en la entrada de rincones en P3) y este año estoy probando "talleres" 4 tardes a la semana. En una tarde o sesión envio cada grupo a una actividad: los de plástica y los de motricidad fina, cuando acaban su trabajo, pueden ir a cualquiera de los otros dos talleres (casita o construcciones). La tarde siguiente hago otro turno pero se acaban concentrando otra vez en la zona de juego simbólico de la casita y en las construcciones... Así las cuatro tardes. Cuando acaba la semana todos han hecho plástica plácidamente en grupitos de 6. Me está funcionando muy bien. Y no me estreso para nada. Además algunas tardes tengo una TEI (una ayudanta para las aulas de P3).
EliminaCada semana programo una actividad de plástica, una de motricidad fina y varío las construcciones. El taller de "la casita" es el de siempre pero con la TEI lo centramos más en "restaurante" o "bañar a los bebés" o "disfraces"... Yo creo que tenemos cuerda para rato! ;-)
Espero haberme explicado un poco más. Gracias por tu comentario! Un abrazo!!! :-)
Ahora si que me he enterado jaja aunque creo que me tienes que invitar un día a tu clase para verlo en directo (ya podría pillarme mas cerca ;) Yo te invito a Oxford y compartimos experiencias jajaja ). Yo no se que voy a hacer cuando vuelva a España, me estoy malacostumbrando a tener un ratio de 1 profe por 8 niños mayores de 3 años y 1 cada 4 niños menores de 3 años. Creo que me volveré loca jajaja.
ResponEliminaUn abrazo Marta!!!
Jajaja yo ya firmaba para venir a ver tu escuela! Debe de ser fantástico trabajar con esas ratios, sobretodo para los niños. Aquí ya sabes lo que hay... toca planificar bien los recursos de personal y de organización de grupos y ser medio maestra, medio superhéroe. ;-)
EliminaM'ha encantat. El full de quin tamany és? Això es pot fer als tres cursos d'infantil, oi?
ResponEliminaHola Anna, hem fet servir fulls de color DinA3. Crec que es pot fer perfectament amb els alumnes de P4 i P5 també. Suposo que jo incrementaria l'exigència en la teranyina, que fos hexagonal, per exemple...
EliminaGràcies pel teu comentari. Una abraçada!
perfect!
ResponEliminaGràcies, Evi! :-)
ResponEliminaHola Marta!! Dentro de unos días empiezo con alumnos de 3 años y estoy recopilando actividades interesantes. Esta, entre otras muchas, te la cojo prestada para este curso. Me encanta todo lo que haces pero el enfoque de la plástica me parece especialmente maravilloso.
ResponEliminaUn abrazo
Elisa
Hola Elisa! Disculpa el retraso, estaba unos días fuera ;-)
EliminaMuchísimas gracias por tu comentario. Te tengo que confesar que yo soy una forofa de tus actividades matemáticas y que te cojo y adapto todo lo que veo, jejeje... Así que, adelante con la plástica, toda tuya!
Este año yo ya paso a P4 así que próximamente las entradas serán sobre mis experiencias en 4 años.
Seguimos en contacto, un abrazo! :-)