MATEMÀTIQUES. GEOMETRIA: DESCOBRIR FORMES A TRAVÉS DEL TACTE. LÒGICA.
Agrupament/sessió
Jocs en grup de matemàtiques.
Gran grup. A la rotllana.Material
• Caixa amb tapa (foradada per poder passar-hi la mà i ficar i treure objectes).
• Dues col·leccions idèntiques de 5 objectes de formes clarament diferenciades (exemple: 1 pilota petita, 1 peça de LEGO, 1 cullera de plàstic, 1 barra de cola, 1 boleta petita d'enfilar).
Altres
En una segona sessió, per aprofundir una mica més els conceptes treballats, es poden preparar 4 caixes de sabates amb les tapes foradades i cadascuna amb una col·lecció idèntica a dins.
(veure l'apartat "Activitats complementàries")
(veure l'apartat "Activitats complementàries")
Objectius
• Descobrir les formes i les mides.
• Aparellar objectes segons una qualitat (forma o mida).
Estructures lingüístiques i vocabulari
• Descripció d'objectes fent servir l'estructura "És un/a..." i adjectius (gran, petit, colors...).
• Nom dels objectes, verbs (tocar, trobar, treure, ficar), vocabulari espacial (a dins, a l'interior, dintre, fora).
Descripció de l'activitat
Activitat d'experimentació tàctil i visual amb les formes dels objectes.
Es tracta de posar els alumnes en situació de comprendre que els objectes es poden diferenciar segons característiques com la seva forma o mida, sense que la vista hi intervingui. El punt de partida són dues col·leccions idèntiques de 5 objectes de formes clarament diferenciades. Una col·lecció queda a la vista dels alumnes mentre que l'altra s'amaga dins d'una caixa que presenta un forat per ficar-hi la mà i que permet passar-hi els objectes.
ACTIVITAT INICIAL
Amb la col·lecció "model" a la vista fem sortir alumnes a buscar un objecte determinat. L'hauran de trobar només palpant amb la mà.
Cadascun dels objectes descoberts el dipositem a l'estora i anem completant, així, la col·lecció.
És l'ocasió ideal per treballar la descripció dels objectes, la identificació de colors (que encara no tots els alumnes tenen assolida), i fins i tot algunes endevinalles, des de deduir quants elements pot haver encara dins de la caixa a moltes altres qüestions de lògica que se'ns vagin acudint:
-Quantes coses queden dins de la caixa?
-(mentre assenyalo la col·lecció incompleta): On hi ha més coses, dins o fora de la caixa?
-De quin color és el que hi ha dins de la caixa?
-Hi queden coses rodones?
-Quina deu ser la cosa més llarga que hi ha encara dins de la caixa?
-Si volem que surti una cosa verda que encara està dins de la caixa, què haurem de buscar?
-...
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES
És interessant repetir aquest tipus de jocs en altres ocasions. Presentar-la cada dues o tres setmanes pot ser una activitat motivadora alhora que els agrada perquè els és familiar. Però també cal anar canviant els objectes per acostumar-los a altres varietats de formes i mides.
A mida que van coneixent la dinàmica podem deixar que siguin ells mateixos que dirigeixin l'activitat i que comencin a formular preguntes de deducció a partir dels objectes que estan a la vista.
Una variant més complexa d'aquesta activitat consisteix a oferir col·leccions d'objectes que siguin iguals en forma i mida però difereixin el color. (Aquesta proposta està extreta de VERS LES MATHS. Petite Section. "La main dans la boîte", pàg. 18)
La intenció en aquest cas és que els alumnes aprenguin a isolar la propietat de la forma dels objectes ja que aniran veient, per exemple, que dos retoladors poden tenir la mateixa forma i, en canvi, ser de colors diferents.
Per aquesta segona activitat es necessiten quatre caixes amb forat i quatre col·leccions idèntiques d'objectes, amb la precaució que hi hagi objectes de diferents colors.
Asseguts a la rotllana, donarem les caixes a quatre alumnes i demanarem que busquin, tots alhora, un determinat objecte que els mostrem. Farem les comprovacions i constatarem la diferència de color, si n'hi ha.
Podem repetir-ho amb altres voluntaris algunes vegades més fins que han sortit, com a mínim, quatre dels objectes.
G. Duprey, S. Duprey i C. Sautenet: VERS LES MATHS. Petite Section. |
Fonts:
• M.A. Canals: MATERIALS PER A LA COORDINACIÓ TÀCTIL-VISUAL GAMAR. UdG. GIRONA
• G. Duprey, S. Duprey i C. Sautenet: VERS LES MATHS. Petite Section. ACCÈS Éditions. Schiltigheim (2012).
Estàs en Toca i troba... (P3)→ Matemàtiques P3. Torna a Inici
ay cómo me gustaaaaaa!!! jejeje un besazo
ResponElimina☺️☺️☺️☺️ gracias, Miren! Un abrazo
EliminaNosaltres en diem "el joc de la capsa fosca" i els hi encanta quan hi juguem.
ResponEliminaTonets
Hola Anna. És un nom molt encertat. Així nosaltres tenim... quatre caixes fosques a la classe ;-)
EliminaGràcies pel comentari. Una abraçada!
Yeeehii! m'encanta!!!! Jo també tinc una caixa fosca a la classe i la fem servir moltíssim per vocabulari, i en quan vaig verue la proposta al llibre, la vaig aplicar! Ara ha quedat en el racó dels 5 sentits i l'utilitzen quan volen.
ResponEliminaNosaltres també tenim una bossa pels objectes en volum, als més petits (2 anys) els resulta més senzill reconèixer les formes amb les dues mans!!!
Que bé que et sigui útil el llibre!!!! a mi m'acaba d'arribar l'últim!!! Són realment un plaer! M'encanta el teu blog!!!!
Hola Marta! Quant de joc que donen 5 "cosetes" que fiquis dins d'una caixa, oi?. Jo també crec que es pot fer servir per fer llenguatge i vocabulari.
EliminaI sí, el llibre "Vers les maths" que em vas recomanar és fantàstic, moltíssimes gràcies a tu! No dubtis a ensenyar-me més llibres o idees xules que trobis.
Una abraçada! Seguim en contacte ;-)