search

                               

Content

PRIMER CONTACTE AMB LES LLETRES


LECTOESCRIPTURA. DESCOBERTA DE LES LLETRES. CLASSIFICACIONS LLETRES - NO LLETRES


Agrupament/sessió
Lectoescriptura
Mig grup mentre l'altre mig grup fa psicomotricitat.

Material 
• Safata
• Col·lecció de taps de diferents colors i mides (preferiblement de plàstic).
• Col·lecció de lletres de plàstic (per exemple MINILAND).

Altres
La intenció de barrejar aquests dos tipus d'objectes és que coincideixen en color, mida i material de què estan fets. Hi ha una certa uniformitat i no es tan evident destriar uns objectes dels altres. (Si barregéssim lletres amb serradures o amb arròs estaria clar que estem buscant lletres)


Objectius 
• Descobrir les lletres en una situació lúdica i aprendre a diferenciar-les d'altres objectes.
• Classificar dos tipus d'elements: lletres i taps.
• Llenguatge oral: utilitzar frases simples per definir els objectes triats. "És un tap + (adjectiu del color)", "És una lletra", mentre es van classificant.

Descripció de l'activitat
Aquesta és una activitat inicial per presentar el món de les lletres a l'aula de P3. Serveix com a punt de partida i per obtenir informació dels coneixements previs que tenen els infants de les lletres i el codi escrit. Hi ha alumnes que no les identifiquen com a tals i en canvi, d'altres, saben el nom d'algunes lletres, saben alguna cantarella i, fins i tot, les relacionen amb el nom d'algun familiar ("Aquesta és la de la mama").
En tot cas, és una manera vivenciada de descobrir els símbols de l'escriptura i centrar l'atenció sobre ells.

1a part
Seiem en rotllana davant de la safata que conté el material (taps i lletres) ben barrejat però sense indicar de què es tracta.




Els alumnes hi participen segons la consigna:
-"Agafa dues coses de la safata."
Com que a alguns alumnes els costa els dic que han de fer servir les dues mans: una mà per agafar una cosa i l'altra per agafar una altra cosa.




Quan tothom té les mans plenes, les anem mostrant als altres i situant-les sobre l'estora:

  • Erik ens ensenya:   Un tap vermell / Una lletra O (coneix el nom d'algunes lletres)
  • Aina ens mostra: Un tap blau / Un tap vermell
  • ... etc
Els objectes es dipositen a l'estora segons una classificació espontània que veuen molt clara: a una banda els taps i a l'altra les altres coses que no tots els alumnes identifiquen què són.




Aquesta estona l'aprofitem per treballar el llenguatge oral i la descripció dels objectes que mostren. Posem èmfasi en l'estructura de frases simples i ben pronunciades de l'estil:

  • "És un tap (+ adjectiu de color)"
  • "Això és una lletra"

2a part
Quan tots els alumnes han explicat els seus objectes i la classificació està feta, aprenem a encerclar els grups, els fem una "caseta". (Els retoladors de pissarra blanca s'esborren fàcilment en acabar l'activitat).
Després d'encerclar els conjunts han quedat dues casetes. Hem acordat anomenar-les: Casa dels Taps i Casa de les Lletres.





3a part
Disposo a terra uns quants objectes més per exercitar una mica més les categories de Taps i de  Lletres que hem establert. (M'asseguro que la meitat siguin lletres i l'altra meitat taps). Juguem a saber a quina casa podran entrar.

En acabar l'activitat els pregunto per què serveixen els taps i per què serveixen les lletres. Els taps, tenen clar que tanquen recipicients i els tapen... però i les lletres?
Encara són petits per donar una explicació coherent però sí que tenen algunes intuicions. Algú ha dit que les lletres fan fileres i les ha col·locat ben alineades. Algú altre diu que "són dels contes". I també "dels noms".
Aprofitem per buscar a la classe on hi ha aquestes "fileres de lletres ben alineades", formant un tren, diuen, i en trobem en algunes paraules: als dies de la setmana, als noms del mural de passar llista, al rètol del nom de la classe...
No tenim temps d'allargar-ho més perquè l'atenció es dispersa. És el moment de recollir i passar a una altra cosa. Properament tornarem al món de les lletres.
              






Estàs en Primer contacte amb les lletres (P3)Llengua P3.  Torna a Inici

6 comentaris:

  1. És fantàstic!!!!!

    Demà ho provo!!!!! Gràcies!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Marta, el més divertit és veure les seves idees sobre les lletres ;-)
      Una abraçada!

      Elimina
  2. Genial !!! m'encanta aquesta proposta. Aquest curs estic a P3, ho comentaré amb les companyes per programar-ho per la propera setmana. Moltes gràcies per tantes i tantes idees i propostes.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Anna! Espero que ho gaudiu. Una abraçada. :-)

      Elimina
  3. Muy concentrados, una manera muy chuli de empezar con las letras.
    Un besico.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Blanca! Pues sí, con eso de poder tocarlas estan muy atentos.
      Gracias por pasarte por aquí. Un abrazo. :-)

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs