DOSSIER DE FITXES DE MATEMÀTIQUES PER A P5
Agrupament/sessió
Treball individual.
Material
•Fitxes de l'alumne per teballar el llenguatge escrit matemàtic
(Pdf català / Pdf castellano)
Altres
Algunes reflexions per justificar aquest recull
Tots ens hem trobat que l'escola tria un llibre de text que ens encotilla i no ens permet treballar de gust. És un inconvenient que pot aprofitar-se per reflexionar, per plantejar com es volen treballar les matemàtiques en l'educació infantil, per documentar-se i recollir les bones idees que comparteixen altres mestres, per elaborar un material propi i... finalment, proposar-se com a cicle canviar algunes coses.
És el que ha passat a la meva escola. Ens interessava, especialment, el plantejament de les activitats matemàtiques vivenciades i dutes a terme amb materials manipulatius, en gran grup, als racons... i, només com a complement, seguir algun quadernet editorial adequat per a cada nivell del parvulari. Després de provar diverses editorials i col·leccions, no n'hi havia cap que ens fes el pes i hem decidit prescindir-ne i confeccionar el nostre propi material escrit. Val a dir que, després d'haver arraconat les fitxes, un curs rere l'altre hem apostat per metodologies cada vegada més dinàmiques i motivadores. El resultat és un calaix d'activitats manipulatives, orals i experimentals que ens proporciona la tranquil·litat de treballar amb una base estructurada mínimament per estalviar-nos el llibre de matemàtiques.
Tot i així els dubtes persisteixen: com aprendran els nostres alumnes les grafies i altres representacions matemàtiques que és necessari exercitar per assolir-les? La resposta que hem trobat és realitzar sobre paper només determinats continguts matemàtics.
De fet, no és un plantejament original nostre. Ja fa temps que en la didàctica de les matemàtiques hi ha força autors que releguen les fitxes a un segon pla i en recomanen un ús esporàdic. Àngel Alsina(1) ho il·lustra molt bé amb la seva "Piràmide de les necessitats educatives matemàtiques".
Per a Alsina la seqüència didàctica desitjable per afavorir l'aprenentatge de continguts matemàtics a l'etapa infantil és, per aquest ordre:
Hi ha altres autors que hi coincideixen: M. A. Canals(2) arriba a la mateixa conclusió quan parla del benefici d'iniciar el camí al simbolisme i el llenguatge gràfic matemàtic després de proporcionar moltes experiències matemàtiques "viscudes" a l'aula amb els alumnes. "L'expressió de totes les relacions matemàtiques adquirides a través de la manipulació i experiències, en un moment en el qual ja estan capacitats, els ajuda a prendre consciència i a consolidar el seu coneixement. Alhora és interessant perquè obre un camí en el camp de la utilització dels símbols".
Arribats fins aquí... per què no es dediquem a viure i tocar les matemàtiques amb els nostres alumnes, i deixem les fitxes de matemàtiques, només, per a P5?
Aquesta és la proposta de fitxes que faig des de TresQuatreiCinc: un recull de fitxes que he anomenat "NUMERACIÓ I ALGUNA COSA MÉS..., Matemàtiques P5".
Un recull de només unes quantes fitxes, una a la setmana, 12 en un trimestre. Les activitats que hi apareixen s'han recollit a la xarxa a partir de propostes de nombrosos mestres que les han realitzat a les seves aules. També n'hi ha de creació pròpia.
S'ha intentat que siguin variades, que plantegin mínimament un repte, que impliquin raonament i que permetin, al moment de la correcció, una comprovació. S'hi alternen alguns exercicis més mecànics de la grafia perquè dominar el traç de les xifres també és necessari.
S'inclouen sobretot activitats de numeració però també de lògica, percepció espacial, de desplaçament en una quadrícula i d'atenció visual. Bàsicament activitats que permeten una representació gràfica o una resolució sobre paper, sense perdre de vista l'objectiu didàctic matemàtic de l'activitat.
Bibliografia:
(1) ALSINA, À (2013): "La numeració i el càlcul a l'Educació Infantil. De la mecànica a la comprensió". Guix d'Infantil, núm. 71, p.28-33
(2) CANALS, M.A. (2009): Primers nombres i primeres operacions. Barcelona. Rosa Sensat.
És el que ha passat a la meva escola. Ens interessava, especialment, el plantejament de les activitats matemàtiques vivenciades i dutes a terme amb materials manipulatius, en gran grup, als racons... i, només com a complement, seguir algun quadernet editorial adequat per a cada nivell del parvulari. Després de provar diverses editorials i col·leccions, no n'hi havia cap que ens fes el pes i hem decidit prescindir-ne i confeccionar el nostre propi material escrit. Val a dir que, després d'haver arraconat les fitxes, un curs rere l'altre hem apostat per metodologies cada vegada més dinàmiques i motivadores. El resultat és un calaix d'activitats manipulatives, orals i experimentals que ens proporciona la tranquil·litat de treballar amb una base estructurada mínimament per estalviar-nos el llibre de matemàtiques.
Tot i així els dubtes persisteixen: com aprendran els nostres alumnes les grafies i altres representacions matemàtiques que és necessari exercitar per assolir-les? La resposta que hem trobat és realitzar sobre paper només determinats continguts matemàtics.
De fet, no és un plantejament original nostre. Ja fa temps que en la didàctica de les matemàtiques hi ha força autors que releguen les fitxes a un segon pla i en recomanen un ús esporàdic. Àngel Alsina(1) ho il·lustra molt bé amb la seva "Piràmide de les necessitats educatives matemàtiques".
Per a Alsina la seqüència didàctica desitjable per afavorir l'aprenentatge de continguts matemàtics a l'etapa infantil és, per aquest ordre:
- Partir de situacions matemàtiques quotidianes a l'aula i les rutines.
- Planificar adequadament activitats amb materials manipulables (experimentació amb material).
- Aprofitar tot tipus de jocs reglats de contingut matemàtic, jocs amb daus, cartes, jocs de taula...
- Tenir en compte els recursos literaris (cançons, contes populars i altres, dites...)
- Recolzar-se, de tant en tant, en els recursos tecnològics (programaris amb activitats i jocs didàctics matemàtics, apps didàctiques d'interès a l'aula...)
- i, finalment, la utilització de recursos gràfics i fitxes.
Hi ha altres autors que hi coincideixen: M. A. Canals(2) arriba a la mateixa conclusió quan parla del benefici d'iniciar el camí al simbolisme i el llenguatge gràfic matemàtic després de proporcionar moltes experiències matemàtiques "viscudes" a l'aula amb els alumnes. "L'expressió de totes les relacions matemàtiques adquirides a través de la manipulació i experiències, en un moment en el qual ja estan capacitats, els ajuda a prendre consciència i a consolidar el seu coneixement. Alhora és interessant perquè obre un camí en el camp de la utilització dels símbols".
Arribats fins aquí... per què no es dediquem a viure i tocar les matemàtiques amb els nostres alumnes, i deixem les fitxes de matemàtiques, només, per a P5?
Aquesta és la proposta de fitxes que faig des de TresQuatreiCinc: un recull de fitxes que he anomenat "NUMERACIÓ I ALGUNA COSA MÉS..., Matemàtiques P5".
Un recull de només unes quantes fitxes, una a la setmana, 12 en un trimestre. Les activitats que hi apareixen s'han recollit a la xarxa a partir de propostes de nombrosos mestres que les han realitzat a les seves aules. També n'hi ha de creació pròpia.
S'ha intentat que siguin variades, que plantegin mínimament un repte, que impliquin raonament i que permetin, al moment de la correcció, una comprovació. S'hi alternen alguns exercicis més mecànics de la grafia perquè dominar el traç de les xifres també és necessari.
S'inclouen sobretot activitats de numeració però també de lògica, percepció espacial, de desplaçament en una quadrícula i d'atenció visual. Bàsicament activitats que permeten una representació gràfica o una resolució sobre paper, sense perdre de vista l'objectiu didàctic matemàtic de l'activitat.
Alguns aspectes de numeració que es poden trobar en aquest recull són:
- Comptatge dels elements d'un conjunt
- Diferents tipus de seriacions amb símbols que es van repetint
- Correspondències quantitatives, és a dir, atenent una determinada quantitat, fer conjunt o grups d'elements (quants n'hi ha?, sobren elements?, en falten?)
- Comparacions directes entre conjunts tenint en compte la quantitat o relacions d'equivalència (resoldre quadres cartesians, fer conjunts amb "tants elements com..." els d'un conjunt de mostra)
- Classificació de conjunts per la quantitat (identificar conjunts que tenen una determinada quantitat d'elements)
- Reconeixement de les grafies numèriques
Bibliografia:
(1) ALSINA, À (2013): "La numeració i el càlcul a l'Educació Infantil. De la mecànica a la comprensió". Guix d'Infantil, núm. 71, p.28-33
(2) CANALS, M.A. (2009): Primers nombres i primeres operacions. Barcelona. Rosa Sensat.
Estàs en I si deixem les fitxes només per a P5? (P5)→ Matemàtiques P5. Torna a Inici
Yo ye te he dicho que este curso lo voy a utilizar, porque me parece un trabajo estupendo. Felicidades!!
ResponEliminaHola Miren!
EliminaMe alegro de que lo quieras usar y me encantará saber tu opinión.
Muchas gracias y un abrazo! :-)
Marta, m'ha encantat l'entrada, sobretot perquè parteixes d'una sòlida fonamentació teòrica i acabes enllaçant amb la realitat i el coneixement del què és i necessita un infant d'aquestes edats. Em guardo ben guardadet el material, que me l'he començat a mirar i és un tresor! Felicitats i moltes gràcies
ResponEliminaHola Joana! Jejeje, com a mestres som persones d'acció que no sempre podem o sabem aturar-nos a reflexionar sobre el què fem o com ho fem, i és quan la bibliografia legitima les nostres inquietuds i dubtes que ens sentim reconfortats. No creus? Dubtem i resulta que no anem tan desencaminats.
EliminaMoltes gràcies pel comentari. Una abraçada
Enhorabuena por tu trabajo! me encanta cómo trabajáis als matemáticas y la recopilación de fichas que habéis hecho. Nosotros estamos a tope de libros así que de momento no podré usarlas porque fichas ya hacen muchiiiisimas pero a ver si algún día quitan tanto libro innecesario y empezamos a trabajar así!!
ResponEliminaGracias por compartir!
Elisa
www.aprendiendoeninfantil.com
Hola Elisa! Por lo que he ido viendo que muestras en tu blog estoy segura que estás a favor de unas matemáticas creativas, manipulativas y vivas y en contra del "papel". Solo te deseo que consigas convencer a tus colegas y se rindan ante tus actividades matemáticas superinteresantes.
EliminaMuchas gracias por tu visita ;-)
Hasta pronto!
pues ya que estamos en 5 años... lástima que mis mates sean en euskera. Aunque con tu permiso... puedo traducirlas???? seguro que esa creatividad e ingenio que demuestras me va a ser de gran ayuda en el aula.
ResponEliminaUn abrazo.
Hola Blanca! :-) Pues ahora me has dado una idea fantástica! Si algún día te decides y lo traduces te agradecería que me enviases el documento en euskera y lo añadiria a mi entrada para hacerla más aprovechable.
EliminaMuchísimas gracias por tu comentario. Me anima a seguir trabajando. Un saludo!
Fantástico trabajo Marca, una gran ayuda que nos acompañará este curso en clase. Enhorabuena.Un abrazo.
ResponEliminaGracias Ana! Lo combinaremos con tus actividades de mates que nos compartes. No lo dudes! ;-)
EliminaUn abrazo!!!
Marta, aquest recull és genial. A la meva escola no fem servir llibres a infantil i per "renovar" algunes fitxes ens va perfecte aquest material. Moltes felicitats per la feinada. Et recomanaré a tothom!
ResponEliminaHola Jessica, m'alegro que et sigui útil. I per això mateix t'agraïria que, si finalment l'utilitzes, em facis feed-back i comentaris per millorar-lo ;-)
EliminaMoltíssimes gràcies pel teu comentari.
Una abraçada!