search

                               

Content

RUTINES 3r TRIMESTRE: UNA FRASE AL DIA


LLENGUATGE VERBAL. JOCS DE LLENGUA. RUTINES: DESCRIURE IMATGES I CONSTRUIR FRASES.


Agrupament/sessió
Rutines diàries.
Gran grup.


Material 
•Conjunt de targetes d'imatges amb preguntes
(Pdf català  /  Pdf castellano).

(Per al racó, si interessa)
•Fitxa de l'alumne
(Recull de 10 fitxes català  /  castellano)

Altres




Objectius 
Avançar en la competència oral: aprendre a construir frases correctament.
Ser capaç de respondre preguntes a partir dels detalls que s'observen en una imatge.
Ser capaç d'enllaçar la informació rellevant i elaborar una frase que resumeixi el que s'observa.
Practicar oralment la construcció de frases com a pas de planificació mental per poder escriure frases.

Descripció de l’activitat
Activitat de llenguatge oral per treballar en gran grup la reflexió i l'ordenació d'idees i aprendre a fer frases coherents i ben estructurades.

Sovint, a P5, quan els nens es llencen a escriure, els mestres ens entusiasmem i els animem a que reflecteixin per escrit qualsevol idea, o que escriguin el que han dibuixat, per exemple. Alguns alumnes són capaços de fer-ho de manera intuïtiva des de bon començament: descriuen el dibuix, abstreuen la idea principal... però no tots ho veuen tan clar. Hi ha nens que no estan preparats encara per aquesta abstracció i es veuen una mica sobrepassats per la nostra demanda.
Fer el pas a la frase escrita necessita un treball oral al darrera que ajudi els nens a prendre consciència i organitzar mentalment la informació que es vol transmetre. Trobo que és un pas indispensable per poder concretar-la en una idea o frase ordenada i coherent.
Amb l'objectiu de reforçar aquest aprenentatge he preparat un material per fer una rutina diària al llarg del tercer trimestre de P5 i acostumar els meus alumnes a pensar frases.
El material consisteix en un conjunt de targetes amb imatges atractives i clares. Cada targeta consta de les mateixes preguntes, que els els alumnes han de contestar a partir de l'observació de la  il·lustració que hi apareix:
  • Qui és?
  • Què fa?
  • On és?
Són tres preguntes senzilles que ajuden a destacar les informacions importants del que s'observa. 
Després d'aquesta reflexió hi ha una proposta final:
  • Explica-ho tot (fes una frase)


La intenció és que treballin diàriament una d'aquestes targetes. I fer-ho de manera oral, entre tots, posant en comú les interpretacions individuals, comparant les propostes, reflexionant sobre les frases.
Per exemple, una conversa possible en intentar respondre les preguntes seria:





Més endavant podem començar a recollir-ho per escrit a la pissarra i canviar elements de la frase per veure com varia, si es diu el mateix de diferents maneres, si alguns matissos modifiquen el significat...

Preparo la possibilitat, també, per quan ja tinguin un domini de la rutina oral, de fer una activitat al Racó de Llegir i Escriure. En aquest cas, al Racó, podran trobar fitxes amb les fotografies treballades que reprodueixen les preguntes de les targetes. Quan els nens vagin al Racó triaran la fitxa amb la fotografia que més els agrada i la respondran per escrit.


10 fitxes (català)  /  10 fichas (castellano)


Els Pdf per preparar les targetes de llenguatge oral poden descarregar-se en els següents enllaços: 
Aprendre a descriure (català) / Aprender a describir (castellano)




Estàs en Rutines 3r trimestre: Una frase al dia (P5)→ Llengua P5.  Torna a Inici

23 comentaris:

  1. Fantástico trabajo Marta .Estoy deseando que mis chicos /as pasen a cinco años para hacerlo. Muchas gracias por compartir . Y como siempre el diseño de presentación del trabajo impresionante me tienes investigando y buscando materiales para mejorar el mio . Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Ana! Muchísimas gracias por tu comentario. Me alegro de que te guste, solo intento que sea visualmente sencillo y atractivo (Word no da para muchas virguerías, jejeje). Un saludo y encantada de que te pases por aquí. :-)

      Elimina
  2. Molt xulo, Marta; Tens raó que hi ha nens que els surt naturalment el fet de formar la frase, però n'hi ha que no i activitats com aquesta ajuden a estructurar el discurs. Gràcies per compartir-ho, i bona tornada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Joana! Com sempre, en això també, els nens tenen ritmes diferents però des de la perspectiva d'adults ens sembla que ha de ser fàcil per tothom pensar una frase. Així que ens les hem d'empescar per ajudar als que els costa una miqueta més. Aviam què tal resulta, demà ho començo a posar en pràctica! Bon inici de trimestre per a tu també! :-)

      Elimina
  3. Marta es un material que me viene genial para estimular la exp oral. muchísimas gracias por compartirlo. Eres una joya jejeje Un beso

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Miren. Gracias!!! No podemos bajar la guardia con la expresión oral y creo que esto será una manera motivadora de hacerlo. He encontrado algunas fotos divertidas que darán de qué hablar ;-) Un saludo!

      Elimina
  4. Oohhh! Genial! M'encanta aquest recurs! Estic pensant que també és molt útil al primer cicle de primària (tot i que jo som d'infantil, jejejeje). Gràcies per compartir-lo, me l'he descarregat i sengur que hi farem feina a l'escola. MIls de gràcies! Smuak

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Mercè. Realment quan preparava el material aquests dies pensava que pot semblar més adient per a 1r de primària que per als de 5 anys. Per això he volgut remarcar molt que l'important és l'entrenament de l'expressió oral. Si després funciona molt bé i ens dóna per fer el Racó escrivint... doncs millor! ;-) Una abraçada.

      Elimina
  5. una estupenda actividad, gracias, Marta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Blanca! Gracias a Ti por el comentario. Un saludo!!!

      Elimina
  6. Un material genial, me viene fenomenal para trabajar la expresión oral con los de infantil y la escritura con.los de primaria. Lo pondré en práctica a la vuelta de vacaciones. Gracias

    ResponElimina
    Respostes
    1. Esa sí es la combinación perfecta! oral con los pequeños y escrita con los mayores. Que la disfrutes, Mamen. Un saludo! :-)

      Elimina
  7. Hola: en mi blog te he dejado un merecido premio.
    http://laclasedemiren.blogspot.com.es/2015/04/premio-parabatais.html
    Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Graciaaaas, Miren. Ahora mismo me paso a recojerlo. Un abrazo!!! :-)

      Elimina
  8. Marta, te he dejado un regalillo en mi blog, pasa cuando quieras a recogerlo.

    http://actividadeseducainfantilpremios.blogspot.com.es/2015/04/premio-parabatais.html

    Besitos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Blanca, Muchísimas gracias por compartir conmigo el premio. Un abrazo! :-)

      Elimina
  9. Gràcies Marta. La teva feina és un exemple a seguir i a sobre ens la regales!. Genial! La meva companya i jo intentarem fer-la. He penjat una nova feina al bloc , "regalims de lletres" (http://regalimsdelletres.blogspot.com.es/) que potser et pot interessar.
    Un petó i fins la propera

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu, Elena! A cicle inicial segur que li treureu força suc.
      Escolta, m'he passat per Regalims de Lletres i m'ha encantat el que he vist. Fins i tot alguna idea la puc fer amb els meus petits de P5. Així que novament gràcies.
      Una abraçada!!! :-)

      Elimina
  10. Genial!!! em va de perles per treballar-ho aquest trimestre. Amb el teu permís ho he descarregat i demà mateix ho presento a les companyes que segur que els encantarà la propsta, ja t'explicaré com ens va. Mil gràcies per compartir tant i tant.
    Et convido a passar per http://petitmonblogger.blogspot.com.es/2015/04/premi-parabatais.html per recollir un regalet.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna. El material està penjat amb la millor voluntat: per si algú ho veu interessant i en vol fer ús. Endavant! Jo també l'estic "provant" amb els nens des de fa uns dies i els està agradant. Surten moltes frases :-)
      Sobre el premi, t'agraeixo molt que hagis tingut en compte el meu blog per compartir-lo, em fa molta il.lusió. Gràcies!!!! Salutacions!

      Elimina
  11. Hola Marta, podríes dir-me el nom de la lletra que gastes per a la frase en minúscules, m.agrada molt. I per suposat tota l'activitat que és fantástica. Gracietes

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Carmen, la lletra minúscula (que apareix a la foto de la quadrícula) es diu "Arsenale White", la majúscula de les fitxes és la "DK Lemon Yellow Sun". Amdues són gratuïtes.
      Gràcies pel comentari. Que vagi bé! :-)

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs