RACÓ DE LLEGIR I ESCRIURE. LECTURA DE FRASES SIMPLES I COMPRENSIÓ DE LA FRASE.
Agrupament/sessió
Racó de llegir i escriure.
Parelles.
Material
Taulell circular amb frases per llegir (català / castellano).
Fitxa de treball individual.
Per construir el taulell:
(cara A)
•Retallar les frases.
•Distribuir-les pel disc de cartolina.
•Marcar cada frase amb un gomet distintiu.
(cara B)
Repetir el procés però retallant les frases i deixant-ne només article i substantiu.
•Plastificar el taulell circular.
Altres
Racó de llegir i escriure.
Parelles.
Material
Taulell circular amb frases per llegir (català / castellano).
Fitxa de treball individual.
Per construir el taulell:
(cara A)
•Retallar les frases.
•Distribuir-les pel disc de cartolina.
•Marcar cada frase amb un gomet distintiu.
(cara B)
Repetir el procés però retallant les frases i deixant-ne només article i substantiu.
•Plastificar el taulell circular.
Altres
Objectius
•Comprendre el significat de frases senzilles.
•Identificar el dibuix que correspon al contingut de la frase llegida (d'entre dues opcions possibles)
•Compartir amb el company la lectura i consensuar el significat del què han llegit.
Descripció de l’activitat
Activitat per al Racó de Llegir i Escriure graduada en dos nivells de dificultat.
Quan els alumnes comencen a tenir competències lectores es poden introduir exercicis molt bàsics de comprensió lectora. Això és el que es persegueix amb aquesta proposta per al treball autònom en parelles.
Es parteix d'un tauler ple de frases per una banda i de mots simples per l'altra. És una cartolina circular amb les frases desendreçades. La distribució no té més motiu que fer-ho més amè, que els alumnes girin el disc per concentrar-se en la frase triada i fer-ho més atractiu visualment. Moltes vegades quan mostrem als infants un full ple de paraules o frases se'ls fa una muntanya pensar que s'hi han d'enfrontar a llegir. M'ha semblat que d'aquesta manera els resulta menys feixuc.
Versió inicial:
S'utilitza el tauler per la banda de les frases. Cada frase està marcada amb un gomet distintiu, que els ajudarà a l'hora de realitzar la fitxa de treball:
I una fitxa de treball amb una graella de dibuixos (la fitxa necessita un petit procés d'elaboració prèvia per part del mestre: col·locar els gomets a la columna de l'esquerra que corresponguin als que s'han triat per marcar les frases al taulell).
La idea és seleccionar a la fitxa de treball un gomet i buscar al taulell la frase que tingui aquell mateix gomet. Llegir la frase i encerclar el dibuix que s'hi descriu. Cada frase té dues opcions amb petites variacions, cal triar la correcta:
Quan acaben la lectura, els alumnes han de pintar els dibuixos i poden escriure al darrera noves frases.
Versió simplificada:
Segurament no tots els alumnes podran llegir i entendre frases en aquesta època del curs. Per això cal preveure un nivell més senzill que sigui adient a les possibilitats dels que encara els costa una mica llegir.
En aquesta versió els alumnes treballen amb la cara posterior del tauler. S'hi mostren el mateixos substantius de les frases anteriors però acompanyats només de l'article: "UN GOS", "UNA FLOR", "UNA TAULA", "UN COET"...
La fitxa de treball, per la seva banda, també és més simple. Conté moltes il·lustracions, el doble de les que es necessiten, però difereixen clarament les unes de les altres (no com en el primer cas, que les diferències eren de matisos més subtils, com el color, la mida, algun altre petit detall...).
En aquest cas els alumnes llegeixen les paraules al tauler i busquen el dibuix corresponent a la fitxa.
Els alumnes han de pintar els dibuixos "llegits" i com a feina complementària poden fer la llista dels altres dibuixos al darrera del full o bé copiar alguna frase.
•Comprendre el significat de frases senzilles.
•Identificar el dibuix que correspon al contingut de la frase llegida (d'entre dues opcions possibles)
•Compartir amb el company la lectura i consensuar el significat del què han llegit.
Descripció de l’activitat
Activitat per al Racó de Llegir i Escriure graduada en dos nivells de dificultat.
Quan els alumnes comencen a tenir competències lectores es poden introduir exercicis molt bàsics de comprensió lectora. Això és el que es persegueix amb aquesta proposta per al treball autònom en parelles.
Es parteix d'un tauler ple de frases per una banda i de mots simples per l'altra. És una cartolina circular amb les frases desendreçades. La distribució no té més motiu que fer-ho més amè, que els alumnes girin el disc per concentrar-se en la frase triada i fer-ho més atractiu visualment. Moltes vegades quan mostrem als infants un full ple de paraules o frases se'ls fa una muntanya pensar que s'hi han d'enfrontar a llegir. M'ha semblat que d'aquesta manera els resulta menys feixuc.
Versió inicial:
S'utilitza el tauler per la banda de les frases. Cada frase està marcada amb un gomet distintiu, que els ajudarà a l'hora de realitzar la fitxa de treball:
I una fitxa de treball amb una graella de dibuixos (la fitxa necessita un petit procés d'elaboració prèvia per part del mestre: col·locar els gomets a la columna de l'esquerra que corresponguin als que s'han triat per marcar les frases al taulell).
Fitxa català / Ficha castellano |
La idea és seleccionar a la fitxa de treball un gomet i buscar al taulell la frase que tingui aquell mateix gomet. Llegir la frase i encerclar el dibuix que s'hi descriu. Cada frase té dues opcions amb petites variacions, cal triar la correcta:
Quan acaben la lectura, els alumnes han de pintar els dibuixos i poden escriure al darrera noves frases.
Versió simplificada:
Segurament no tots els alumnes podran llegir i entendre frases en aquesta època del curs. Per això cal preveure un nivell més senzill que sigui adient a les possibilitats dels que encara els costa una mica llegir.
En aquesta versió els alumnes treballen amb la cara posterior del tauler. S'hi mostren el mateixos substantius de les frases anteriors però acompanyats només de l'article: "UN GOS", "UNA FLOR", "UNA TAULA", "UN COET"...
La fitxa de treball, per la seva banda, també és més simple. Conté moltes il·lustracions, el doble de les que es necessiten, però difereixen clarament les unes de les altres (no com en el primer cas, que les diferències eren de matisos més subtils, com el color, la mida, algun altre petit detall...).
En aquest cas els alumnes llegeixen les paraules al tauler i busquen el dibuix corresponent a la fitxa.
Fitxa català / Ficha castellano |
Estàs en "Primeres lectures comprensives" (P5) → Racó de llegir i escriure. Torna a Inici
una estupenda idea, gracias, guapa.
ResponEliminaGracias Blanca! Me alegro de que te guste. Un abrazo! :-)
EliminaÉs genial!!! moltíssimes gràcies per compartir!!! és un gran racó d'aula.
ResponEliminaHola Marta! A mi també em sembla un bon racó per tenir-lo a classe, indispensable. I als nens els agrada anar-hi.
EliminaGràcies a tu pel comentari. Una abraçada!! :-)
Uiuiuiuiui... Aquesta me la copio ara mateix!! De debò que necessito que se m'enganxi una mica de la teva creativitat ara mateix :D. Moltíssimes gràcies per compartir una activitat tan ben pensada i tan adient per a aquestes edats.
ResponEliminaUna abraçada, guapa!
Per això està, Joana, perquè l'agafis o l'adaptis o el que vulguis! ;-)
EliminaMerci! Una abraçada.
Me encanta, me la apunto para mis peques de infantil
ResponEliminaGracias Mamen. Espero que les guste! Saludos. :-)
EliminaAquesta també te l'agaf... necessitem coses creatives i significatives a l'escola! Gràcies! Besadeta!
ResponElimina;-) Te la pots "tunejar" com vulguis!!! Gràcies pel teu comentari, Mercè. Una abraçada!
ResponEliminaMoltes gràcies Marta per tot el material que comparteixes al teu blog.
ResponEliminaEstem preparant racons de llengua pel curs vinent i ens ha ajudat molt!!!
Cristina
Hola Cristina! M'agrada molt que ho pogueu aprofitar. Gracies pel teu comentari, m'anima!!! ;-)
EliminaUna abraçada
És genial!!! no només és important llegir..sinó comprendre el que es llegeix, és molt encertat pels més petits, ben pensat gràcies per compartir-ho!
ResponEliminaM'alegro que t'agradi, Raquel. A mi també em va semblar que calia plantejar activitats de P5 que treballessin la comprensió.
EliminaGràcies a tu pel comentari. :-)
Hola Marta! Et volía donar les gràcies per comparir tot aquest impressionant material. Fa molt poc he començat a treballar com a mestra i el teu treball és de gran ajuda.
ResponEliminaLucia
Hola Lucía. Moltes gràcies a tu. Els vostres comentaris animen a seguir compartint. M'alegro que t'inspiri i t'animo a que li donis el teu toc personal. Molta sort!!!
EliminaMe ha encantado! Este año porque estoy en 3 años... pero tan pronto cómo pueda lo utilizaré!
ResponEliminaMuchas gracias por compartir tus ideas tan creativas ;)
Gracias, Laura!
EliminaPiensa que todas las propuestas pueden adaptarse a los diferentes niveles. Por ejemplo, en 3 años podrías jugar con nombres de los niños y en 4 años con palabras trabajadas o palabras que empiecen con la misma letra... la propuesta la puedes simplificar sin necesidad de hacer el código de gomets que yo he preparado para los de 5.
Lo importante es que la actividad les incite a leer.
Espero que lo disfrutéis. Un saludo! :-)
Felicitats per tot el material tan elaborat, és genial! M'agradaria saber quina és aquesta tipografia? Moltes gràcies :)
ResponEliminaHola Laia. Aquesta tipo es diu "DK Lemon Yellow Sun". És de descàrrega gratuïta i la vaig trobar a Dafont.com (però segur que està en altres webs de tipografies)
EliminaGràcies i salutacions, :-)
Moltes gràcies! ho faré servir per 1r, amb petit grup. M'anirà genial.
ResponEliminaHola! Sí, jo també penso que és una proposta interessant per a 1r. Espero que et sigui útil. Gràcies :-)
Elimina