RACÓ DE LES SORPRESES. EXPERIMENTACIÓ AMB LA MESURA.
Agrupament/sessió
Racó de les sorpreses.
En parella.
Material
• 25 o 30 tetrabriks de 1 litre buits.
• Fitxa de treball.
Altres
El Racó de les sorpreses deu aquest nom a que és un racó on les activitats poden ser de qualsevol tipus, és a dir, són "sorpresa".
Es diferencia dels altres racons en què als altres, el propi nom del racó ja dóna una indicació del que es farà: el racó de traç sempre té activitats de grafisme; el racó de matemàtiques, activitats relacionades amb els nombres i altres conceptes matemàtics; el racó de llegir i escriure, activitats d'escriptura…
Al racó de les sorpreses hi poden trobar qualsevol cosa, des d' activitats d'experimentació, de manipulació lliure d'objectes i materials, jocs de construcció, d'instruccions del procés d'elaboració d'algun objecte...
Racó de les sorpreses.
En parella.
Material
• 25 o 30 tetrabriks de 1 litre buits.
• Fitxa de treball.
Altres
El Racó de les sorpreses deu aquest nom a que és un racó on les activitats poden ser de qualsevol tipus, és a dir, són "sorpresa".
Es diferencia dels altres racons en què als altres, el propi nom del racó ja dóna una indicació del que es farà: el racó de traç sempre té activitats de grafisme; el racó de matemàtiques, activitats relacionades amb els nombres i altres conceptes matemàtics; el racó de llegir i escriure, activitats d'escriptura…
Al racó de les sorpreses hi poden trobar qualsevol cosa, des d' activitats d'experimentació, de manipulació lliure d'objectes i materials, jocs de construcció, d'instruccions del procés d'elaboració d'algun objecte...
Objectius
•Explorar les mides dels objectes a partir d'una unitat de mesura (tetrabrik).
•Recollir numèricament a la fitxa de treball el resultat de la mesura d'alguns objectes.
Descripció de l’activitat
•Explorar les mides dels objectes a partir d'una unitat de mesura (tetrabrik).
•Recollir numèricament a la fitxa de treball el resultat de la mesura d'alguns objectes.
Descripció de l’activitat
Activitat d'experimentació amb una unitat de mesura arbitrària per prendre mides de diversos objectes.
És important, però, abans de realitzar el racó, haver treballat activitats diverses de mesura col·lectivament i que els nens estiguin familiaritzats amb la idea que per quantificar la longitud cal una unitat i que mesurar és cercar quantes vegades la unitat es troba en allò que es mesura.
En aquest sentit, a la rotllana, es poden trobar moments previs per mesurar objectes de la classe (taula, porta, pissarra...) i mesurar-los amb unitats de mesura naturals (com el pam o el peu, fins i tot un nen) i amb unitats arbitràries (com un retolador, un llistó de fusta, una peça d'una joguina).
És interessant també fer notar que les unitats de mesura triades han de ser adequades a l'objecte a mesurar. Per exemple, per mesurar un retolador es poden fer servir escuradents o dits mentre que per mesurar la taula ens pot interessar més posar-hi pams o alinear sabates. És una qüestió de mida: amb escuradents no acabaríem mai de mesurar la pissarra.
En aquestes estones de descoberta conjunta es pot aprofitar per acostumar als nens a fer anticipacions del resultat per estimació i també a recollir per escrit el resultat de la mesura ("el retolador mesura 3 escuradents").
Per al racó:
Proposem als alumnes una activitat d'amidaments amb una unitat de mesura que permet mesurar verticalment els objectes: els tetrabriks. Prenem els tetrabriks d'unitat de mesura perquè poden apilar-se fàcilment i tenen una mida adequada a la mà dels nens.
Necessitem uns 25 o 30 tetrabriks d'un litre. El millor és demanar als alumnes que en portin un de casa seva i en un parell de dies es disposarà del material.
Amb el material a punt els alumnes amiden els objectes que s'indiquen a la fitxa de treball (català / castellà):
I la resta és deixar-los treballar sols.
Com a complement de l'activitat poden triar altres unitats de mesura i repetir els amidaments dels mateixos objectes o bé amidar altres objectes i escriure'n el resultat al darrera de la fitxa.
Adaptació de "Mesures". Fernández, Quer i Securun: Racó a Racó. Activitats per treballar amb nens i nenes de 3 a 8 anys. Dossiers Rosa Sensat.
És important, però, abans de realitzar el racó, haver treballat activitats diverses de mesura col·lectivament i que els nens estiguin familiaritzats amb la idea que per quantificar la longitud cal una unitat i que mesurar és cercar quantes vegades la unitat es troba en allò que es mesura.
En aquest sentit, a la rotllana, es poden trobar moments previs per mesurar objectes de la classe (taula, porta, pissarra...) i mesurar-los amb unitats de mesura naturals (com el pam o el peu, fins i tot un nen) i amb unitats arbitràries (com un retolador, un llistó de fusta, una peça d'una joguina).
És interessant també fer notar que les unitats de mesura triades han de ser adequades a l'objecte a mesurar. Per exemple, per mesurar un retolador es poden fer servir escuradents o dits mentre que per mesurar la taula ens pot interessar més posar-hi pams o alinear sabates. És una qüestió de mida: amb escuradents no acabaríem mai de mesurar la pissarra.
En aquestes estones de descoberta conjunta es pot aprofitar per acostumar als nens a fer anticipacions del resultat per estimació i també a recollir per escrit el resultat de la mesura ("el retolador mesura 3 escuradents").
Per al racó:
Proposem als alumnes una activitat d'amidaments amb una unitat de mesura que permet mesurar verticalment els objectes: els tetrabriks. Prenem els tetrabriks d'unitat de mesura perquè poden apilar-se fàcilment i tenen una mida adequada a la mà dels nens.
Necessitem uns 25 o 30 tetrabriks d'un litre. El millor és demanar als alumnes que en portin un de casa seva i en un parell de dies es disposarà del material.
Amb el material a punt els alumnes amiden els objectes que s'indiquen a la fitxa de treball (català / castellà):
Com a complement de l'activitat poden triar altres unitats de mesura i repetir els amidaments dels mateixos objectes o bé amidar altres objectes i escriure'n el resultat al darrera de la fitxa.
Adaptació de "Mesures". Fernández, Quer i Securun: Racó a Racó. Activitats per treballar amb nens i nenes de 3 a 8 anys. Dossiers Rosa Sensat.
Estàs en Amidem amb tetrabriks (P5) → Racó de les sorpreses. Torna a Inici
Aquest racó de les sorpreses és sempre una agradable sorpresa per als teus alumnes... i per a les teves lectores! Gràcies per explicar amb tant de detall l'activitat, em sembla que té un equilibri perfecte entre manipulació i construcció de conceptes!! Bona setmana, maca.
ResponEliminaGràcies, Joana! És el que intento la majoria de les vegades, que les activitats al racó tinguin aquest equilibri que descrius. Si ho he sabut transmetre ja em sento satisfeta. :-) Una abraçada!
Eliminaexcelente idea. un abrazo
ResponEliminaGracias, Blanca. Me alegro de que te guste! :-)
EliminaGràcies Elena! Un plaer tenir-te per aquí un altre cop! ;-)
ResponElimina