search

                               

Content

EXPRESSAR-HO AMB GLIFS


JOCS DE MATEMÀTIQUES. LÒGICA (I TAMBÉ UNA MICA DE LECTOESCRIPTURA)

Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
mig grup


Material 
• Cartolina
• Gomets de colors o papers de colors
• Tisores i cola

Altres
Aquesta activitat l'he plantejat dins dels jocs matemàtics però he fet una segona sessió, uns dies després, de llenguatge escrit.
Objectius 
•Acostumar-se a l'abstracció utilitzant símbols que representen conceptes.
•Consensuar el color de cada símbol i la seva correspondència.
•Descriure la composició familiar de cadascú.
•Ser capaç d'interpretar informacions codificades. 



Expressar informacions mitjançant símbols és un mètode utilitzat des de fa milers d'anys i que encara seguim fent servir en l'actualitat.
Trobem els exemples més coneguts en els glifs (jeroglífics) que utilitzaven els antics egipcis. Amb aquest sistema d'escriptura, els escribes, representaven la informació en forma de pictogrames. 

Però la meva intenció aquí no és exercitar l'escriptura sinó aprofitar la càrrega matemàtica dels codis.

Perseguint aquesta idea de treballar amb la codificació a través de símbols, els glifs al parvulari poden ser un gran recurs per al desenvolupament de la lògica dels infants i fer-los avançar en el camí de l'abstracció. És una bona manera d'entrenar la lògica matemàtica.

Tot això no és collita pròpia: una activitat molt senzilla per introduir els nens en aquest sistema de codificació l'he trobat a kids count. L'he posat en pràctica tal qual amb els meus alumnes i el resultat ens ha encantat a tots i ha donat molt de si.

Desenvolupament 

Per començar qualsevol glif necessitem trobar un tema del qual els nens en tinguin un coneixement clar, en aquest cas, els membres de la família.
Un cop presentada la idea: "ara, nois, elaborarem un caseta que expliqui com és la nostra família a través de símbols secrets. Qui no sàpiga el codi no podrà saber què vol dir", cal que ens posem d'acord en decidir quin color tindrà cada concepte.




Consensuant el codi d'aquesta manera ens assegurem que  els queda clar el significat de cada símbol.

La primera part de la feina, treballem cada concepte individualment (cada parentiu) però tots alhora, consisteix en l'elaboració de la pròpia caseta.




Els nens són lliures d'enganxar els símbols amb la disposició que vulguin. Aquí tenim algunes casetes (sembla una composició a la babalà però està carregada de significació):















La segona part de la feina, i molt interessant també, és, un cop finalitzades totes les casetes, ser capaç cada nen d'interpretar o llegir la caseta dels companys, jugar a endevinar de qui és una caseta en funció dels germans i germanes que té, o bé agrupar les casetes que tenen els mateixos símbols (hi ha més d'una i de dues famílies amb les mateixes característiques)...
Els encanta trobar els colors de cada parentiu o comptar el nombre de mascotes. De seguida s'han fet uns experts intèrprets!











2a sessió.
Però com que la cosa anava també d'escriure, passats uns dies he aprofitat l'activitat per muntar una sessió de lectoescriptura. He recuperat les casetes de cadascú, hem recordat la informació, el que volien dir els quadradets i hem omplert una fitxa interpretant-los:


He volgut incidir en el treball de l'estructura de la frase, ja que la forma tan simple del glif ho permetia. Els he demanat de tenir cura de separar bé les paraules i descriure  el significat d'alguns símbols.





Estàs en Expressar-ho amb glifs→ Matemàtiques P5.  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. Me encanta, me encanta y me encanta, básicamente todo lo que haces, jeje. Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ostras, Miren! Si tuviera un emoticono de esos que se sonrojan lo pondría aquí :-)
      Muchísimas gracias por tu comentario!!! El gusto es mío de que me sigas.
      Un abrazo!

      Elimina
    2. "Pos" vete acostumbrando jejejjeje Un saludo y te espío atentamente jijij

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs