LLENGUA ESCRITA. INVESTIGAR CONTES JA CONEGUTS
Agrupament/sessió
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Col·lecció de contes seleccionats en lletra de pal i lligada.
• Fitxa de treball
(català word / Pdf)
(castellano word / Pdf)
Altres
He volgut realitzar aquesta activitat amb contes senzills, ja coneguts per els alumnes, per tal que puguin abstreure's més fàcilment del propi contingut del relat i es puguin centrar més en els aspectes analítics del text escrit.
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Col·lecció de contes seleccionats en lletra de pal i lligada.
• Fitxa de treball
(català word / Pdf)
(castellano word / Pdf)
Altres
He volgut realitzar aquesta activitat amb contes senzills, ja coneguts per els alumnes, per tal que puguin abstreure's més fàcilment del propi contingut del relat i es puguin centrar més en els aspectes analítics del text escrit.
Objectius
•Aprofitar lectures conegudes per fer una anàlisi d'elements del text (trobar paraules)
•Seleccionar paraules del text, copiar-les i fer-hi correspondre l'escriptura lligada amb la de pal (majúscula)
•Gaudir de la lectura d'històries conegudes.
Desenvolupament
Aquesta activitat és molt senzilla i proporciona una estona de concentració, anàlisi de textos escrits, reflexions sobre la lectoescriptura que ha agradat molt als meus alumnes.
La plantejo en el tercer trimestre de P5, perquè la majoria de nens ja tenen moltes competències lectores, saben escriure lliurement paraules de manera que els altres les puguin entendre i estan preparats per buscar elements en el text.
Es pot repetir 2 o 3 vegades (no cal abusar!) al llarg d'aquest trimestre.
És fàcilment adaptable a les diferents capacitats dels alumnes, si es demana una sola paraula de cada categoria o si se'ls limita a copiar només en lletra de pal.
Partim de la motivació que els suposen els contes que formen el projecte de lectura a casa amb les famílies, anomenat "El conte viatger". Cada any, a P5, comprem una col·lecció de contes de l'editorial Cruïlla "Vull llegir" que són històries tradicionals escrites en lletra de pal i lletra lligada, acompanyats d'il·lustracions molt atractives. Els divendres porten un d'aquests contes a casa, el llegeixen amb els pares i el retornen a l'escola dilluns següent. És una activitat que els encanta i reclamen cada divendres invariablement, no fos cas que jo me n'oblidés!.
Aquesta col·lecció queda reservada per l'ús a casa i la tenim desada en un prestatge de la classe, ben visible però lluny de la biblioteca de l'aula.
Doncs bé, el dia de desdoblament de grup per fer lectoescriptura els proposo que triem un conte viatger per investigar-lo a fons.
L'activitat consisteix a trobar paraules especials, com qui omple un qüestionari:
Buscar paraules que tinguin la lletra "A", que tinguin la lletra "M", que tinguin la lletra "I"... qualsevol lletra que se'ns acudeixi.
Llibre en mà, el fullegen, i es dediquen a omplir la fitxa d'investigació: escriure el títol del conte i buscar les paraules de cada apartat.
Han de trobar la paraula en lletra de pal, escriure-la i fer-hi correspondre al costat la versió en lletra lligada. Com el format d'aquesta col·lecció és en ambdós tipus de lletra, és una feina de còpia. Però s'accepten les iniciatives lliures encara que tinguin errors (que penso que és acollir positivament l'interès dels nens per escriure i llegir).
El primer dia que vaig fer aquesta activitat vaig improvisar una fitxa, com es pot veure a les fotos. Després ja vaig fer una fitxa més formal amb els espais per escriure més ben indicats.
Ara si que li hem tret el suc als contes!
•Aprofitar lectures conegudes per fer una anàlisi d'elements del text (trobar paraules)
•Seleccionar paraules del text, copiar-les i fer-hi correspondre l'escriptura lligada amb la de pal (majúscula)
•Gaudir de la lectura d'històries conegudes.
Desenvolupament
Aquesta activitat és molt senzilla i proporciona una estona de concentració, anàlisi de textos escrits, reflexions sobre la lectoescriptura que ha agradat molt als meus alumnes.
La plantejo en el tercer trimestre de P5, perquè la majoria de nens ja tenen moltes competències lectores, saben escriure lliurement paraules de manera que els altres les puguin entendre i estan preparats per buscar elements en el text.
Es pot repetir 2 o 3 vegades (no cal abusar!) al llarg d'aquest trimestre.
És fàcilment adaptable a les diferents capacitats dels alumnes, si es demana una sola paraula de cada categoria o si se'ls limita a copiar només en lletra de pal.
Partim de la motivació que els suposen els contes que formen el projecte de lectura a casa amb les famílies, anomenat "El conte viatger". Cada any, a P5, comprem una col·lecció de contes de l'editorial Cruïlla "Vull llegir" que són històries tradicionals escrites en lletra de pal i lletra lligada, acompanyats d'il·lustracions molt atractives. Els divendres porten un d'aquests contes a casa, el llegeixen amb els pares i el retornen a l'escola dilluns següent. És una activitat que els encanta i reclamen cada divendres invariablement, no fos cas que jo me n'oblidés!.
Aquesta col·lecció queda reservada per l'ús a casa i la tenim desada en un prestatge de la classe, ben visible però lluny de la biblioteca de l'aula.
Doncs bé, el dia de desdoblament de grup per fer lectoescriptura els proposo que triem un conte viatger per investigar-lo a fons.
L'activitat consisteix a trobar paraules especials, com qui omple un qüestionari:
Buscar paraules que tinguin la lletra "A", que tinguin la lletra "M", que tinguin la lletra "I"... qualsevol lletra que se'ns acudeixi.
Han de trobar la paraula en lletra de pal, escriure-la i fer-hi correspondre al costat la versió en lletra lligada. Com el format d'aquesta col·lecció és en ambdós tipus de lletra, és una feina de còpia. Però s'accepten les iniciatives lliures encara que tinguin errors (que penso que és acollir positivament l'interès dels nens per escriure i llegir).
El primer dia que vaig fer aquesta activitat vaig improvisar una fitxa, com es pot veure a les fotos. Després ja vaig fer una fitxa més formal amb els espais per escriure més ben indicats.
Ara si que li hem tret el suc als contes!
Estàs en Treure el suc als contes→ Llengua P5. Torna a Inici
madre mía!! lo bien que escriben ya!!! yo como estoy con los chiquis... pero no creas ya hay algunos que escriben su nombre sin mirarlo.
ResponEliminauna feliz semana, Marta, guapa. y cien besos.
Hola Blanca! A que parece increible cuando los acoges con 3 años que puedan llegar a escribir tan bien a los 5?? Y la pena que da que se vayan a 1º???
ResponEliminajejeje una medalla para todas las maestras "marigorringo"!!! ;-)
Saludos!!!
gracias, corazón, una medalla con muchos besos para ti. Felices vacaciones.
EliminaHola, me encanta la idea y me la llevo para el curso que viene, me lo voy a pasar booooomba. Gracias por compartir, jejeje
ResponEliminaHola Miren!
EliminaNo me extraña: tu si que tienes un montón de ideas y a tus "Camiones" super a punto para tirar millas ;-)
Mil gracias por tu comentario. Un abrazo!!!
No me extraña lo de pasártelo bomba, jajajaja
Elimina