search

                               

Content

TALLERS DE MATEMÀTIQUES P5. PROGRAMACIÓ 1r TRIMESTRE




Organitzar tallers matemàtics significa planificar sessions temàtiques d’activitats de manipulació, d'experimentació i de descoberta utilitzant tot tipus de materials, per a treballar específicament continguts dels diferents blocs matemàtics.

Un dels aspectes més interessants dels tallers és que permeten als/les alumnes, mitjançant l’acció, aprofundir en el coneixement perquè el contingut es centra en l'exercici i en la resolució de reptes. Els nens/es poden explorar, investigar i manipular materials sempre a través d'un enfoc lúdic i funcional per posar en pràctica coneixements adquirits i apropiar-se'n d'altres.




El treball per tallers és un tipus de treball que he dut a terme amb els meus alumnes des de P4. (L’experiència amb quatre anys està recollida al post Tallers de mates a P4. Progressió anual). Aquell curs, en tractar-se de nens/es més petits i estar jo sola a l’aula necessitava muntar una estructura que permetés una certa autonomia. Per això combinava en les sessions de tallers algunes propostes matemàtiques i altres de motricitat fina (plastilina i retallat). La periodicitat era diària, quatre tardes a la setmana.

A P5, continuo amb els tallers matemàtics per dos motius: 
1) perquè als nens els encanta i estan molt acostumats a treballar-hi 
2) perquè estic convençuda que constitueixen un marc ideal d’aprenentatge que es complementa i enriqueix el que hem treballat de matemàtiques en altres moments de grup.

Els tallers de matemàtiques a la meva aula.

A P5, els nens/es estan més madurs, tenen força pràctica i sobretot són molt autònoms i curosos. Estan a punt per fer uns Tallers totalment matemàtics.

Com sempre, abans de programar les sessions reflexiono sobre algunes qüestions importants, com ara, el temps horari que hi podré destinar (una hora, una tarda, setmanalment, cada quinze dies...), els recursos humans (tutor/a, disponibilitat d’altres mestres de suport, pares...), característiques del grup d’alumnes (nombre de nens/es, alumnes amb necessitats educatives especials, ritmes generals molt diferenciats o no en grupets d’alumnes...).

A partir d’aquí, el propòsit és que una sessió es composi d’activitats dels blocs numeració, lògica, geometria i mesura. Sis propostes de treball. En concret hi ha dos espais de numeració, dos espais de geometria, un espai de lògica i un espai de mesura. Les propostes i els materials han de ser prou oberts perquè els alumnes resolguin sense problemes els reptes o experimentin formes d'ús. Busco al màxim que siguin propostes manipulatives, només en alguna ocasió hi ha un registre escrit en alguna pissarra individual o en làmines plastificades reutilitzables.





Les característiques del meu grup i de l’escola són les següents:



Aquest dossier mostra les activitats que he realitzat amb els meus alumnes de la classe de P5 (curs 2017-2018) al llarg del primer trimestre. En un futur compartiré els dossiers del segon i tercer trimestre. Per descarregar-lo cliqueu la imatge.


La versió en espanyol es pot descarregar al blog Diezdedos.







Estàs en Tallers de mates. 1r Trimestre (P5)→ Matemàtiques P5.  Torna a Inici

14 comentaris:

  1. Ai Marta, quina alegria! Enguany estic de tutora de 5 anys, així que aquest material em ve de perles perquè és la primera vegada que no tinc llibres de text de matemàtiques i trobava que no estava treballant aquestos continguts adequadament. Moltíssimes gràcies per compartir-ho! Als meus xiquets/tes els anirà genial!

    ResponElimina
  2. Una pregunta, portes algun tipo de registre o avaluació dels tallers? la meua inspectora és molt puntillosa amb açò, hahahaha. Gràcies guapa!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Isabel, jo no avaluo directament els tallers però sí em serveixen per interaccionar més individualment amb els nens/es i veure si tenen dificultats o si necessiten una mica més de teca ;-)
      De totes maneres crec que les rúbriques poden ser una bona manera d'avaluar... és clar que també caldria tenir clar si el que vols avaluar són la participació en els tallers (autonomia, responsabilitat, capacitat per superar dificultats, iniciativa, cooperació...) o bé l'adquisició de diferents continguts de numeració, lògica, geometria i mesura.
      Si m'escrius un e-mail des d'aquí mateix -formulari de contacte- et passo un parell d'adreces amb informacions per infantil que et podrien ajudar a elaborar una rúbrica que et sigui útil.

      Elimina
    2. Bon dia Marta et voldria demanar si a mi també em podries facilitat aquestes adreces per poder elaborar una rúbrica. Moltes gràcies

      Elimina
    3. Hola Rosa, i tant que sí. Escriu-me des del formulari de contacte i t’ho passo.

      Elimina
  3. hola marta,
    Jo també estic muntant racons de matemàtiques i de llengua tot i que no a vegades no es dona a l'abast per crear nou material (patrons o targetes que no sempre el trobo adient i s'ha d'adaptar). Jo i una altra companya sí que avaluem tots els aspectes a través dels tallers (també en fem de llenguatge plàstic i artístic) , és per això que a l'igual que la Isabel em pots passar adreces que ajudin amb les rúbriques per avaluar seria fantàstic.
    Ah, si vols també et puc compartir algun racó diferent del que faig (tot i que no dono abast per publicar-ho per internet).
    Merci i fins aviat!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola! D'acord, si et sembla m'escrius i comentem per correu. I, si vols, també m'esenyes algun d'aquests racons que em dius.
      Fins aviat!

      Elimina
  4. Hola Marta! Moltes felicitats per la teva feina! M’encanta!
    Volia preguntar-te on puc trobar els tallers de matemàtiques per a P5 del 2n trimestre i del 3r!? Jo sóc mestra de 1r de primària i potser podria aprofitar-ne alguns. Moltes gràcies!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola! Moltes gràcies :-)
      Just estic a punt de publicar el del segon trimestre. I a l'estiu intentaré compartir el del 3r trimestre.
      Tens raó que moltes activitats o el plantejament de base, pujant el grau d'algunes activitats més senzilles, també serveix almenys per a primer.
      Salutacions,
      Marta / TresQuatreiCinc

      Elimina
  5. Bona tarda Marta, m'encanten els teus tallers i els voldria posar en pràctica. No em queda clara la temporització, si els fas 1 cop x setmana, cada torn quan el fas durar? Entenc que el suficient perquè tots els alumnes tinguin temps de passar per tots, no? Cada setmana els canvies?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola! Moltes gràcies pel comentari :-)
      Els tallers els faig 1 tarda a la setmana a P5. Duren aprox 1 hora.
      Hi faig 6 puestos de treball (cada full de la programació que has vist seria una sessió: dues activitats de numeració, dues de geometria, una de lògica i una de mesura). Cada setmana canvio les activitats però, com veus, cada bloc de contingut matemàtic es veu reflectit en cada sessió.
      Les activitats són principalment exploratòries i de descoberta.
      Al Tallers de mates els deixo anar lliurement. Poden anar fins a 4 o 5 alumnes i quan acaben endrecen el seu material i canvien. Són totalment lliures. Vull que les gaudeixin i no és una prioritat que passin per tots.
      (El control dels aprenentatges matemàtics que van fent i saber com està cada nen/a el tinc a partir de les activitats de mates de mig grup que faig els dies de racons o en altres sessions de jocs matemàtics).

      En la sessió de Tallers jo acostumo a supervisar un dels espais, el més difícil o un que m'interessa que tothom hi passi. Aleshores els vaig convidant a participar-hi...
      Normalment estic sola però, si pots, el millor seria comptar amb algú més, ja siguin mestres de reforç o pares.
      Espero haver resolt els teus dubtes. Salutacions!

      Elimina
  6. Hola Marta! Et vull felicitar per la feina que fas i per compartir-ho amb moltes de nosaltres. Jo sóc mestre de primària, aquest curs faré 1r, que tindries el 2n o 3r trimestre dels taller de mates, podría aprofitar-ne uns quants, segurament! Moltes gràcies

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola! El dossier del segon trimestre està publicat al blog, el pots descarregar des de la pantalla d'inici. El del tercer trimestre encara el tinc per passar a net (només tinc fotos i el llistat d'activitats que vaig fer però he de muntar bé el dossier). Quan estigui a punt el penjaré.

      Et recomano que, si t'agrada, utilitzis idees dels dos dossiers que ja estan i en tot cas els pugis una mica l'exigència, especialment en numeració (o busca activitats a Pinterest per aquest bloc de continguts).

      Bé, moltes gràcies per les teves paraules! I salutacions :-)

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs