search

                               

Content

TALLERS MATES P4. PROGRESSIÓ ANUAL



METODOLOGIA. TALLERS DE MATEMÀTIQUES P4 (1r, 2n i 3r TRIMESTRE)


Treballar per tallers significa organitzar sessions temàtiques de manipulació, d'experimentació i de descoberta utilitzant tot tipus de materials, per a treballar continguts específics (taller dels sentits, taller d'experimentació, taller de teatre...en el meu cas, tallers matemàtics).

L'acció en els tallers permet aprofundir en les activitats perquè el contingut es centra en l'exercici i en la resolució de reptes.  Els nens poden explorar, investigar i manipular objectes sempre a través d'un aprenentatge lúdic i funcional per posar en pràctica coneixements adquirits i apropiar-se'n d'altres.

Iniciar els alumnes en aquesta metodologia pot fer-se a qualsevol edat, jo els començo  a P4, però pot fer-se inclús a P3, com explica molt clarament Ana Guillén al seu blog Un Proyecto de maestra (interessant lectura!).

En aquesta entrada comparteixo la progressió anual que he plantejat a la meva aula i aprofito per explicar una mica més detalladament com m'organitzo jo a la classe:


L'ORGANITZACIÓ
Característiques del meu grup-classe: 22 alumnes de 4 anys, cap alumne amb NEE
Suports d'altres professionals: cap
Periodicitat: 4 tardes per setmana (horari escolar a la tarda: 15h a 16'30h)
Les quatre sessions de la mateixa setmana es repeteixen per garantir que tots els alumnes passin pels diferents tallers. Les activitats es varien setmanalment.
Durada de la sessió: 3/4h a 1h
Agrupaments: grups de 4 o 5 alumnes (trien lliurement el taller)
Espai: aula ordinària, aprofitant espais o creant-ne de nous en moure taules. En total es defineixen 5 espais de tallers.



LA SESSIÓ DE TALLERS DE MATES
Una sessió de tallers matemàtics sempre té la mateixa estructura: un espai d'ACTIVITATS DE NUMERACIÓ, un espai d'ACTIVITATS DE LÒGICA i un espai d'ACTIVITATS DE GEOMETRIA.

Perquè una sola persona pugui gestionar la supervisió del treball en les diferents taules matemàtiques és necessari que compti amb dos espais més, com a mínim, en què la resta d'alumnes desenvoluparan tasques autònomes i que no requereixen cap control especial. Jo he disposat dos punts on els alumnes realitzen una progressió d'exercicis de motricitat fina: un lloc de retallat i un lloc per treballar amb plastilina. Està clar, però, que l'ideal seria atendre cada taller amb un adult.


En els TALLERS DE MATEMÀTIQUES les activitats sempre són experimentals i manipulatives. Generalment, s'han presentat en gran grup durant la setmana anterior, com a jocs col·lectius o com a mostra de treball, per tant, són conegudes dels alumnes.
En cada sessió es programen dues de les activitats matemàtiques que puguin funcionar més autònomament i una que requereixi més suport o guia de la mestra/e (per exemple en la manipulació de les regletes, o el primer cop que es practica un joc amb normes o en activitats numèriques de major dificultat com ara la descomposició de quantitats numèriques).
De l'altra banda, els dos tallers de motricitat fina són totalment autònoms, ja que les activitats les coneixen de la dinàmica de treball del curs passat. En ells, les propostes i els materials són prou oberts perquè els alumnes resolguin sense problemes els reptes o experimentin formes d'ús.
Únicament les feines de retallat disposen sempre de suport en paper, per això el taller de retallat és el primer que ofereixo per triar i quan s'acaba l'activitat de la sessió es recull el taller i ningú més hi pot anar. A la resta de tallers els alumnes hi van i poden canviar a un altre taller lliurement durant la sessió. Els alumnes que han retallat es distribueixen per la resta de tallers a mesura que van acabant.

EL CONTINGUT DELS TALLERS
Treballar d'aquesta manera requereix del mestre/a una gran visió de conjunt i preparació a l'avançada:

-seleccionar les activitats de cada tipologia
-presentar-les prèviament perquè siguin conegudes pels infants
-establir una progressió en les activitats
-preparar el material i tenir-lo en quantitat suficient per a cada taller...

Jo he programat uns dossiers trimestrals per a P4 amb activitats per als cinc espais de treball dels tallers. He aprofitat tots els recursos interessants compartits per altres mestres a la xarxa i n'he afegit alguns de meus. A partir d'aquesta base, amb les adreces de descàrrega de materials a l'abast, és fàcil introduir modificacions i ajustar l'organització dels tallers al ritme de la classe i els gustos dels alumnes.



LA PROGRAMACIÓ/ PROGRESSIÓ
Aquests són els enllaços de descàrrega:

(Dossiers en català)

(Dossieres en castellano)



I ara, a punt de publicar aquesta entrada, per sort, descobreixo a la xarxa una idea molt interessant i complementària amb la planificació dels tallers de mates: les Carpetas de juegos de lógica-matemática de la Mirentxu (La Clase de Miren). Una manera ideal de tenir a punt molts dels materials que formen part dels dossiers. Jo prenc nota per organitzar així una bona part dels meus materials dels Tallers matemàtics a partir d'ara.




Estàs en Tallers de mates P4 . Progressió anual (P4) .  Torna a Inici

10 comentaris:

  1. Moltíssimes Gràcies Marta per compartir la teua manera de treballar i facilitar els materiales que fas servir. Les teues idees són fantàstiques i em serveixen per a treballar a l.aula, aquest curso estic a 4 anys i de segur les aprofitaré.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Carmen, moltíssimes gràcies a tu per les teves paraules.
      M'alegro que et serveixi d'inspiració i espero que et siguin útils els materials, ni que sigui per tenir una base i canviar-ho tot al teu gust i conveniència, jejeje.
      Una abraçada i feliç P4 ;-)

      Elimina
    2. Hola Marta, m'encanta el treball que fas, et felicito moltíssim. Jo et segueixo molt i el poso en pràctica amb els meus alumnes i em serveix de molt. Gràcies per compartir-lo amb nosaltres. Sino et sap greu i em pots ajudar t'ho agrairia. Quan obro un enllaç per descarregar-me el material, com per exemple, el primer que tens, el de les seriacions amb ossets, la pàgina s'obre però no surt el material. Moltes gràcies

      Elimina
    3. Hola Laura, moltes gràcies per les teves paraules ☺️☺️
      Tens raó: he repassat el link dels ossets i veig que no està ben escrit. Per obtenir els patrons copia aquest altre enllaç https://www.teacherspayteachers.com/Product/Teddy-Bear-Patterning-Strips-196773
      i registra't a la plataforma TPT, te'ls podràs descarregar gratis.
      Tan bon pugui arreglaré l'enllaç al Pdf. Moltes gràcies per avisar. Salutacions!

      Elimina
  2. Gracias marta el una pasada se trabajo!!! Para 5 años no lo tienes? En septiembre comienzo con un grupo de 5 años y me encantaría realizar algo así con tu ayuda. Gracias de nuevo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Inma, primero gracias a ti por pasarte por aquí.
      De momento no tengo una progresión para 5 años pero como yo voy a hacer P5 también este próximo curso la iré elaborando trimestre a trimestre (así que la publicaré a lo largo del curso).
      Si quieres, como tú no la has puesto en practica, puedes utilizar de base esta de 4 años puesto que las propuestas sirven también para 5 e incluso tú les puedes subir un poquito el nivel.
      Yo para 5 años tenía pensado sustituir los dos puestos autónomos (plastilina y recortado) por "inventos" y "juegos de mesa". A los 5 años años ya empiezan a respetar bastante las reglas de juego por lo que los juegos de mesa van a funcionar muy bien; y los de los inventos es para incentivar la creatividad: prepararé una caja/bandeja con celo, grapadora, perforadora, pegamento, rotuladores fluorescentes, serpentinas, cilindros de cartón, ojos móviles, todo tipo de papeles, cartulinas, cartones, tapones... y que creen aquello que más les apetezca (hasta se me ocurre que cada semana haya un tema de inventos: "Inventa... una cosa que vuele", "haz un invento muy largo", "inventa el coche de tus sueños", "inventa un monstruo que asuste"...)
      Espero que te sirva! Un saludo :-)

      Elimina
  3. Hola Marta, moltíssimes grácies per aquest material. Nosaltres aquest any tendrem un grup de 2n, l'any passat ja varem treballar les matemàtiques amb tallers, però ens manca tenir-ho així de ben organitzat. End anirà benissim per programar el curs.
    Enhorabona!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola! M'alegro molt que et sigui útil. Realment és una classificació molt bàsica però ajuda a fer-se una visió de conjunt i no descuidar aspectes que t'interessa que es treballin. Gràcies pel comentari :-)

      Elimina
  4. Hola!muchísimas gracias por estos dossieres. Este verano he estado con lógica-matemática y me han venido muy bien para los talleres.
    Seguro disfrutaremos y aprenderán jugando.
    Un saludo.

    ResponElimina
  5. Hola Mayra-10- me alegro mucho que te sea útil. A ver si este curso voy publicando dossieres para 5 años. Un saludo y gracias por dejar tu comentario.

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs