search

                               

Content

BÀSIC DE NÚMEROS A LA MEVA CLASSE


 MATERIALS I RECURSOS DE MATEMÀTIQUES. NUMERACIÓ


Fa un temps, un parell d'amigues virtuals molt especials per mi (Mirentxu Pardo, del blog La clase de Miren i Ana Guillén del blog Un proyecto de maestra) i jo vam fer una Programació de matemàtiques per tot el cicle d'educació infantil que es va concretar en el document PROCESANDO MATEMÁTICAS.
Vam fer l'esforç de definir tots els aspectes metodològics, els objectius, els continguts, les situacions matemàtiques possibles, l'organització dels grups, de l'espai, del temps i els materials... que res no quedés sense tractar. Encara la consultem en el nostre dia a dia a l'aula i ens és molt útil.

Recupero aquí l'apartat referit a materials, perquè aquests dies m'ha vingut de gust fer endreça i inventari, a la meva aula, del conjunt de materials que utilitzo per treballar la numeració i la quantitat amb els meus alumnes, i veig que la meva col·lecció compleix totalment amb la descripció que en vam fer a la nostra programació:


Los materiales del aula seleccionados deben favorecer el desarrollo cognitivo de nuestros alumnos, ser motivadores y cumplir ciertas condiciones de calidad. Buscamos que sean seguros, atractivos y estéticamente agradables. Los maestros/as dedicamos un gran espacio de nuestro trabajo a la elección, realización o búsqueda de materiales que favorezcan el desarrollo cognitivo de nuestros alumnos.

Nos convertimos en coleccionistas y buscadores de materiales que se adecuen a las necesidades de nuestras clases. Intentamos ajustarnos a los escasos presupuestos de nuestras aulas buscando alternativas o recursos más asequibles pero sin renunciar a los básicos o joyas que vamos adquiriendo. Elaboramos materiales manualmente recurriendo al corta y pega, la fotocopiadora y plastificadora, reciclamos o adquirimos materiales a través de aportaciones personales o realizadas por las familias.

Heu provat de fer aquest exercici amb els vostres materials? és sorprenent la quantitat d'objectes educatius que acumulem i utilitzem.

I ja que els he inventariat, mostro en aquest espai, també, els que són els meus números imprescindibles a classe. Alguns els guardo des de no sé quan, d'altres els he comprat o els he elaborat recentment... en realitat, el recull està en permanent ampliació. Recordo que únicament es tracta dels materials del bloc de numeració i quantitat:














CARTES DE NÚMEROS. Tot tipus de cartes de comercials i d'específiques per a educació infantil. Per composar la tira numèrica, per ordenar-les de manera creixent o decreixent, per formar famílies, per aprendre jocs amb normes com l'UNO...



ALTRES JOCS DE CARTES COMERCIALS dels quals aprofitem la numeració (però no les normes reals o, en tot cas, definim normes de jocs senzills)








LLIBRES DE COMPTAR I LLIBRES MATEMÀTICS. Una història de nombres (Ed Combel), Mi primer libro de números (Ed Combel), Diez ardillas (Ed Combel), Diez patitos de goma (Kókinos), L'erugueta goluda (Ed Kókinos) Un problema de conills (Ed Cruïlla), Quatre petites cantonades de no res (Ed Juventud), Ser quinto (Ed Lóguez), Siete ratones ciegos (Ed Ekaré), i molts altres... 









NÚMEROS IMANTATS. Per utilitzar a les pissarres magnètiques, per fer classificacions entre números i lletres, per buscar el número que diem, per posar la data...











NÚMEROS DE FOAMM O ESCUMA. Per estampar, per fer classificacions, per buscar el número que diem, per fer col·leccions, per associar el número amb els nostres dits...
















COSIDORS DE NÚMEROS. Per descobrir-ne el traç. També els faig servir per omplir i fer la forma amb xurros de plastilina.















MOTLLES DE PLASTILINA. Per descobrir-ne la forma, el positiu i el negatiu.













PUZZLES I ENCAIXOS. Per prendre consciència de la forma dels números.

















BANDES NUMÈRIQUES INDIVIDUALS. Per treballar la sèrie numèrica a la taula i tenir la banda numèrica com a referent. Per buscar els números veïns, per dir un número i comptar a partir d'aquell número, per fer el compte enrere des d'aquell número...
(Aquestes són descarregades d'Actiludis)











BANDES NUMÈRIQUES DE PARET. Ens serveixen de referent de la tira numèrica i la fem crèixer a mesura que tenim la necessitat. Per descobrir cada desena, per buscar els números veïns, per dir un número i comptar a partir d'aquell número, per fer el compte enrere des d'aquell número...












JOCS DE BATALLA DE NÚMEROS. Per descobrir la mida dels números i les relacions entre ells. 
Veure Batalla de llops








GRAELLES PLASTIFICADES AMB LA SÈRIE NUMÈRICA. Per treballar la grafia (perquè resseguir la grafia sistemàticament també va bé i els agrada si no se n'abusa).




NÚMEROS VELLS DE LOTERIA. Materials quotidians que els resulten familiars i serveixen per a jugar i altres activitats: copiar llistes de números, buscar dècims que continguin un o dos números dictats, classificar els que comencen/acaben igual... moltes possibilitats.












ETIQUETES NUMERADES. Serveixen per muntar la sèrie numèrica, per etiquetar conjunts o col·leccions... (aquestes són d'Ikea)
















RELLOTGE. Ens ajuda a organitzar-nos, a planificar i ordenar la nostra vida a l'escola.








REFERENTS DE LA GRAFIA DEL NÚMEROS. Els tenim a la paret, a l'abast dels nens. Per tenir a mà el model visual de la tira numèrica fins el 10, per poder practicar-ne el traç reseguint-los amb els dits (tenen un gomet de color allà on es comença el traç).









CALENDARI. Per situar-nos en el temps i organitzar-nos setmanalment i mensualment, descobrir patrons temporals.














PANELL NUMÈRIC DEL 100. Depenent del curs en què estem està més o menys ple. Recull els números que ens són més familiars.
Per separar i ordenar les desenes, per descobrir els patrons numèrics...















JOCS DE DÒMINO GRAFIA-QUANTITAT. Per associar la grafia i la quantitat.


















JOC DE XARRANCA GEGANT. Per descobrir i practicar tot jugant la sèrie numèrica fins el 10: reconèixer els números, comptar cap endavant i cap endarrere, per comptar saltant-nos un número, per muntar i desmuntar...













PUZZLE GEGANT DE NÚMEROS. Per ordenar-los de diferents maneres: muntar la línia numèrica d'esquerra a dreta o de baix a dalt, per aprendre el compte enrere...
A P3 la tinc fixada al terra davant de la porta de sortida al pati per sortir saltant els números.












JOC SIMBÒLIC. Telèfons de veritat amb teclat numèric perquè hi juguin lliurement fent trucades. (També pot servir una calculadora, màquina registradora...)







RECULL DE PECES NUMÈRIQUES PERDUDES. Conjunt de números de tot tipus de material que s'ha anat fent malbé. En comptes de lleçar-lo, el guardo per fer un joc de classificació de números i familiaritzar-nos amb la relació grafia-quantitat.
Veure Classificar números.









CINTES MÈTRIQUES. Per mesurar objectes i familiaritzar-nos amb els números que indiquen la mida de les coses.















ENCAIXOS DE NÚMEROS D'INSPIRACIÓ MONTESSORI. Primer cal comptar la quantitat de palets i després encaixar-los en la fusta corresponent i comprovar si s'ha comptat bé, si n'han faltat, si n'han sobrat, serveix també per treballar els patrons numèrics...












CAIXA DE FUSOS MONTESSORI. Per associar grafia i quantitat. Interessant per habituar-se al concepte de 0.














JOC RUMMY. Rummy és un joc amb regles complicades, no és adequat ni recomanable per a educació infantil. Però les peces són meravelloses pel que fa a la mida, el tacte, les marques de posició... 
Fem un joc adaptat a partir d'aquest material: separem en caixes dues col·leccions de números de l'1 al 13, de dos colors diferents. Els nens juguen en parelles, es reparteixen la meitat de les fitxes cap per avall, cadascú tria un color i composa la sèrie d'aquell color. Si els falta algun número el demanen al seu company. Finalment comproven i comparen les dues col·leccions.
Un joc Rummy ens dóna per tenir quatre jocs adaptats a la nostra classe.







BALANÇA NUMÈRICA. Per descomposar números, fer sumes, buscar números a una banda i una altra... La utilitzo en jocs col·lectius














ÀBAC. Tot i que no té números el situo en aquesta col·lecció perquè ens ajuda visualment a fixar la quantitat dels números de l'1 al 10. Fem estimacions i ens familiaritzem amb les quantitats.














DAUS DE TOTES MIDES. Com en el cas dels àbacs, generalment no tenen números però les constel·lacions dels pics es converteixen en imatges amb el valor del número. Alguns daus sí tenen la grafia.












PUZZLES DE NÚMEROS. Ajuden a centrar l'atenció en els números, l'ordre i la disposició en la quadrícula. Aquests són de mida petita, només manipulables per nens de P5. 















FITXES DE PÒKER.
Els utilitzem com a monedes o per fer jocs de quantitats.








PARXÍS GEGANT. Ideal per jugar en gran grup, aprendre les normes del joc, reconèixer quantitats i seguir la sèrie numèrica.













TANCA LA CAIXA. Joc per reconèixer grafies i relacionar-les amb la quantitat, descomposar números, fer sumes, fer restes...





















10 ON THE SPOT. Joc per familiaritzar-se amb els números complementaris del 10 i les quadrícules de 10 elements.




















CALENDARI D'ADVENT. Treball de la sèrie numèrica fins el 24 amb moltíssima motivació.













FITXES DE BINGO. Per jugar al bingo, per fer el taulell del 100, per fer dictats, per ordenar alguna desena.... moltes possibilitats.










CARTRONS DE BINGO. Per jugar al bingo, per fer dictats...














GOMETS DE NÚMEROS DE TOT TIPUS. Perquè els nens els utilitzin en les seves produccions lliures i creatives, per fer decoracions, per fer alguna feina en fitxa amb un plus de motivació...













LLUENTONS DE NÚMEROS. Per fer activitats divertides i motivadores, fer decoracions, per classificar-los com un tresor...












NÚMEROS DE FOAMM O DE PAPER TROQUELATS. Per repartir números per un sorteig, per inventar jocs com ara "En Simó diu que possis el...." 






NÚMEROS DISFRESSATS. Per activitats lliures a la pissarra magnètica, per fer dictats, per fer correspondències entre números disfressats i números d'altres tipografies, per inventar i representar contes de números...









Me n'han sortit uns quants! Segur que me'n descuido alguns i segur que n'hi ha molts que encara no els conec o estan a la meva vida quotidiana i encara no se m'ha acudit que els puc fer servir a classe.
I els vostres? Quin és el KIT imprescindible de números a la vostra classe?





Estàs en Bàsic de números a la meva classe .  Torna a Inici

2 comentaris:

  1. Fantàstic recull amb el que ens assegurem una llista completíssima de recursos. Gràcies per compartir.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna! Competíssima no... jajaja... que ara m'adono que m'he deixat els reglets, que són números sense ser-ho ;-)
      Gràcies pel teu comentari. Una abraçada :-)

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs