JOCS DE MATEMÀTIQUES. DESCOBERTA DELS TRIANGLES. GEOMETRIA VIVENCIADA. DISCRIMINACIÓ FIGURA-FONS.
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
•Rotlles de cel·lo de dos colors diferents.
•Retolador permanent o que marqui el cel·lo.
Altres
Objectius
•Analitzar algunes característiques dels triangles (nombre de costats, mida, disposició en l'espai observat).
•Descobrir triangles segons les consignes indicades.
•Discriminar figura i fons.
•Participar de forma activa en els jocs de grup.
Desenvolupament
•Analitzar algunes característiques dels triangles (nombre de costats, mida, disposició en l'espai observat).
•Descobrir triangles segons les consignes indicades.
•Discriminar figura i fons.
•Participar de forma activa en els jocs de grup.
Desenvolupament
Aquesta activitat l'he realitzat com a segona part d'una activitat anterior sobre els triangles, amb els alumnes de 5 anys d'aquest curs, (veure Cacera de triangles (1)), però en realitat és indiferent seguir aquest ordre.
Persegueix la idea d'explorar els triangles, les línies i l'espai.
L'activitat.
Creació de l'espai d'observació.
Sense explicar el que pretenc, ofereixo un rotlle de cel·lo blanc a un alumne i li demano que l'estiri i el porti fins un altre company que seu en una altra zona de la rotllana. Tallem i enganxem la tira de cel·lo a terra. (L'element de sorpresa funciona i es crea expectativa...) Així, repetim unes quantes vegades, unint nens que seuen en llocs oposats amb segments de cel·lo, i de seguida el terra queda entapissat de línies, creuaments i formes.
Tornem a fer la mateixa l'operació amb un rotlle de cel·lo d'un altre color.
Un cop està creat el nostre camp d'acció reflexionem en veu alta sobre el què hi veiem. Alguns hi troben camins, carreteres, lletres (una A, una X, una T, una L...)
-(jo): Quina és la forma que veiem més vegades?
-(nens): els triangles!
És el moment que els demano que busquem triangles concrets:
-Aviam, qui troba un triangle que sigui molt petit?
-Aquí! (surt un alumne a marcar-lo amb el retolador)
-I un triangle que toqui el d'abans per una punta?
-Aquest! (algú altre ressegeuix el nou triangle)
I així continuem explorant tantes possibilitats com se'ns acudeixin:
-Busquem un triangle que tingui dos costats verds i un de blanc...
-Busquem-ne un que tingui dos costat blancs i un de verd...
-Busquem un triangle que no sigui ni petit ni verd...
-Qui veu un triangle més gran que aquest?
A poc a poc el terra de la nostra rotllana està tot ple de triangles ben marcats, que destaquen sobre el fons de línies.
Segueixo amb algunes demandes més però no totes són fàcils de trobar. Cal aguditzar la vista per discriminar noves figures i buscar detalls que no són tan evidents. Per exemple:
-Maria, intenta trobar un triangle a dins d'un altre triangle... (els que ho veuen clarament ajuden amb indicacions)
O bé:
-Qui troba la punta d'un triangle que comença aquí? (He marcat amb retolador un segment molt llarg en un extem del tramat de línies).
Una feina dura! Ha calgut buscar els extrems de la meva línia, detectar les noves línies amb les que cada extrem es tallava i prolongar-les amb la vista fins allà on es creuen i formen el vèrtex, o bé resseguir-les a peu per confirmar que es toquen allà on s'havia suposat.... Finalment, també ho hem aconseguit!
Tot plegat ha sigut una estona plaent de descoberta i reflexió. Una situació molt semblant a realitzar una fitxa d'aquelles de discriminació figura-fons que proposen moltes editorials, però de mides gegantines, i amb la diferència de poder crear-la entre tots, tocar-la, resseguir-la, explorar-la, comentar-la, discutir-la i, fins i tot, desmuntar-la quan ja hem acabat...
♣ Més sobre triangles:
Primats.fr, d'Yves Thomas: "La chasse aux triangles", "Reconnaître des triangles"
Persegueix la idea d'explorar els triangles, les línies i l'espai.
L'activitat.
Creació de l'espai d'observació.
Sense explicar el que pretenc, ofereixo un rotlle de cel·lo blanc a un alumne i li demano que l'estiri i el porti fins un altre company que seu en una altra zona de la rotllana. Tallem i enganxem la tira de cel·lo a terra. (L'element de sorpresa funciona i es crea expectativa...) Així, repetim unes quantes vegades, unint nens que seuen en llocs oposats amb segments de cel·lo, i de seguida el terra queda entapissat de línies, creuaments i formes.
Tornem a fer la mateixa l'operació amb un rotlle de cel·lo d'un altre color.
Un cop està creat el nostre camp d'acció reflexionem en veu alta sobre el què hi veiem. Alguns hi troben camins, carreteres, lletres (una A, una X, una T, una L...)
-(jo): Quina és la forma que veiem més vegades?
-(nens): els triangles!
És el moment que els demano que busquem triangles concrets:
-Aviam, qui troba un triangle que sigui molt petit?
-Aquí! (surt un alumne a marcar-lo amb el retolador)
-I un triangle que toqui el d'abans per una punta?
-Aquest! (algú altre ressegeuix el nou triangle)
I així continuem explorant tantes possibilitats com se'ns acudeixin:
-Busquem un triangle que tingui dos costats verds i un de blanc...
-Busquem-ne un que tingui dos costat blancs i un de verd...
-Busquem un triangle que no sigui ni petit ni verd...
-Qui veu un triangle més gran que aquest?
A poc a poc el terra de la nostra rotllana està tot ple de triangles ben marcats, que destaquen sobre el fons de línies.
Segueixo amb algunes demandes més però no totes són fàcils de trobar. Cal aguditzar la vista per discriminar noves figures i buscar detalls que no són tan evidents. Per exemple:
-Maria, intenta trobar un triangle a dins d'un altre triangle... (els que ho veuen clarament ajuden amb indicacions)
O bé:
-Qui troba la punta d'un triangle que comença aquí? (He marcat amb retolador un segment molt llarg en un extem del tramat de línies).
Una feina dura! Ha calgut buscar els extrems de la meva línia, detectar les noves línies amb les que cada extrem es tallava i prolongar-les amb la vista fins allà on es creuen i formen el vèrtex, o bé resseguir-les a peu per confirmar que es toquen allà on s'havia suposat.... Finalment, també ho hem aconseguit!
Tot plegat ha sigut una estona plaent de descoberta i reflexió. Una situació molt semblant a realitzar una fitxa d'aquelles de discriminació figura-fons que proposen moltes editorials, però de mides gegantines, i amb la diferència de poder crear-la entre tots, tocar-la, resseguir-la, explorar-la, comentar-la, discutir-la i, fins i tot, desmuntar-la quan ja hem acabat...
♣ Més sobre triangles:
Primats.fr, d'Yves Thomas: "La chasse aux triangles", "Reconnaître des triangles"
Estàs en Cacera de triangles (2) (P5)→ Matemàtiques P5. Torna a Inici
Muy original y divertido.
ResponEliminaun besico.
Gracias, Blanca! Realmente fue muy motivador utilizar el celo.
EliminaUn saludo!
muy divertido, lo voy a hacer en clase a ver cómo resulta. un beso.
ResponEliminaEspero que os guste, Blanca. Un abrazo! :-)
EliminaGracies per compartir les teues idees, són fantàstiques !!!
ResponEliminaMoltes gràcies Carmen. M'alegro que t'inspirin. Una abraçada!
Elimina