JOCS DE MATEMÀTIQUES. DESPLAÇAMENTS EN UNA QUADRÍCULA.
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
•Targetes amb fotografies atractives
•Pissarra i retoladors (o qualsevol altre suport)
Altres
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
•Targetes amb fotografies atractives
•Pissarra i retoladors (o qualsevol altre suport)
Altres
Objectius
•Aprendre a situar-se espacialment en una quadrícula d'imatges.
•Habituar-se als conceptes de direcció: dreta, esquerra, amunt i avall.
•Aprendre a utilitzar les fletxes com a codis visuals.
•Ser capaços de descodificar un codi de fletxes que implica un recorregut a endevinar.
•Ser capaços de codificar un recorregut entre dues imatges de la quadrícula.
•Utilitzar referents físics de la classe per situar-se en la quadrícula.
•Participar de forma activa en el joc.
Desenvolupament
•Aprendre a situar-se espacialment en una quadrícula d'imatges.
•Habituar-se als conceptes de direcció: dreta, esquerra, amunt i avall.
•Aprendre a utilitzar les fletxes com a codis visuals.
•Ser capaços de descodificar un codi de fletxes que implica un recorregut a endevinar.
•Ser capaços de codificar un recorregut entre dues imatges de la quadrícula.
•Utilitzar referents físics de la classe per situar-se en la quadrícula.
•Participar de forma activa en el joc.
Desenvolupament
Joc-divertiment en gran grup per començar a situar-se espacialment dins d'una quadrícula, practicar l'orientació espacial, descobrir camins entre una imatge i una altra i, iniciar-se en l'ús de les fletxes.
Hi ha jocs comercials i materials específics per treballar tot això. Recentment n'he descobert un parell de molt interessants:
Són una xulada i adients al parvulari. La llàstima és que resulten caríssims i, per a la meva classe, inassequibles. Però, vista la idea, penso que es pot treure profit de qualsevol rampoina que tinguem per classe, i treballar els mateixos conceptes. O això és el que em proposo.
L'experiència a la meva classe:
He fet servir un material de llenguatge verbal ja que tenia. Consisteix en un conjunt d'imatges molt atractives que he distribuit, davant dels nens, en forma de quadrícula a la pissarra. L'efecte visual tan heterogeni i la curiositat per veure què faig ja és prou motivació i els nens s'ho miren expectants.
Comença el joc. Els proposo partir d'una imatge per anar a buscar-ne una altra.
-Com ho haurem de fer si comencem des de l'esponja en forma de flor per arribar a la gallina?
Els aviso que només podrem fer "salts" de quadre en quadre, d'un en un, i haurem d'indicar si els salts són cap amunt o cap avall, cap a la dreta o cap a l'esquerra. Podem indicar-ho amb fletxes.
(Cal tenir en compte que els conceptes dreta i esquerra, si bé els tenen clars visualment, encara no els relacionen amb la nomenclatura adequada ni tampoc els tenen integrats en el seu esquema corporal.
És un bon moment a aquestes edats per introduir la reflexió d'aquests conceptes, ajudar als alumnes a practicar-los i donar-los referents físics per facilitar-ho. Per això, en el meu cas, en parlar de la dreta i l'esquerra hem fet la verbalització cada vegada: cap a l'esquerra, és a dir cap a la paret de la classe, o bé, cap a la dreta, és a dir, cap a la vidrera del pati. Amb aquests petits suports ha sigut molt fàcil anomenar correctament la dreta i esquerra).
Hem repetit l'exercici algunes vegades. Mentre ells verbalitzen jo recullo en una pissarreta el codi de fletxes. I finalment observem el codi sencer: "dues fletxes cap avall, quatre fletxes a la dreta, aquesta és la manera d'anar des de l'esponja fins la gallina".
També s'adonen que hi ha molts altres camins possibles.
Realment han estat molt motivats.
Com a joc en gran grup, hem realitzat sessions curtes durant alguns dies més.
Hem anat introduint variacions. Per exemple, "Donat un codi: ← ← ↓ ↓ ← ← ↓ si partim de la cullera, on anirem a parar?".
I el procés invers: "Indiquem el codi de fletxes per anar des del rellotge fins al plat de sopa".
I encara se'n poden fer més:
"Donats dos codis, quin és el correcte per anar del rellotge fins a la sopa?"...
Es pot anar incrementant la dificultat mentre els alumnes ho segueixin. De fet, hem realitzat l'activitat durant el primer trimestre de P5 i ha funcionat molt bé.
És un treball amb tot el grup classe amb la intenció de verbalitzar, discutir, confrontar idees, i anar interioritzant els conceptes espacials, la codificació i la descodificació.
He deixat el material a la pissarra durant uns dies i he vist que els nens van a jugar-hi lliurement, es dicten desplaçaments entre les fotografies, es fan endevinalles ("Com aniries de l'estrella de mar a l'elefant?").
També he notat que les fletxes han començat a ser un element important a la classe: els nens dibuixen fletxes per tot arreu!
Hi ha jocs comercials i materials específics per treballar tot això. Recentment n'he descobert un parell de molt interessants:
De desplaçaments dins d'una quadrícula |
I de recorreguts codificats |
L'experiència a la meva classe:
He fet servir un material de llenguatge verbal ja que tenia. Consisteix en un conjunt d'imatges molt atractives que he distribuit, davant dels nens, en forma de quadrícula a la pissarra. L'efecte visual tan heterogeni i la curiositat per veure què faig ja és prou motivació i els nens s'ho miren expectants.
Comença el joc. Els proposo partir d'una imatge per anar a buscar-ne una altra.
-Com ho haurem de fer si comencem des de l'esponja en forma de flor per arribar a la gallina?
Els aviso que només podrem fer "salts" de quadre en quadre, d'un en un, i haurem d'indicar si els salts són cap amunt o cap avall, cap a la dreta o cap a l'esquerra. Podem indicar-ho amb fletxes.
(Cal tenir en compte que els conceptes dreta i esquerra, si bé els tenen clars visualment, encara no els relacionen amb la nomenclatura adequada ni tampoc els tenen integrats en el seu esquema corporal.
És un bon moment a aquestes edats per introduir la reflexió d'aquests conceptes, ajudar als alumnes a practicar-los i donar-los referents físics per facilitar-ho. Per això, en el meu cas, en parlar de la dreta i l'esquerra hem fet la verbalització cada vegada: cap a l'esquerra, és a dir cap a la paret de la classe, o bé, cap a la dreta, és a dir, cap a la vidrera del pati. Amb aquests petits suports ha sigut molt fàcil anomenar correctament la dreta i esquerra).
Hem repetit l'exercici algunes vegades. Mentre ells verbalitzen jo recullo en una pissarreta el codi de fletxes. I finalment observem el codi sencer: "dues fletxes cap avall, quatre fletxes a la dreta, aquesta és la manera d'anar des de l'esponja fins la gallina".
També s'adonen que hi ha molts altres camins possibles.
Realment han estat molt motivats.
Com a joc en gran grup, hem realitzat sessions curtes durant alguns dies més.
Hem anat introduint variacions. Per exemple, "Donat un codi: ← ← ↓ ↓ ← ← ↓ si partim de la cullera, on anirem a parar?".
I el procés invers: "Indiquem el codi de fletxes per anar des del rellotge fins al plat de sopa".
I encara se'n poden fer més:
"Donats dos codis, quin és el correcte per anar del rellotge fins a la sopa?"...
Es pot anar incrementant la dificultat mentre els alumnes ho segueixin. De fet, hem realitzat l'activitat durant el primer trimestre de P5 i ha funcionat molt bé.
És un treball amb tot el grup classe amb la intenció de verbalitzar, discutir, confrontar idees, i anar interioritzant els conceptes espacials, la codificació i la descodificació.
He deixat el material a la pissarra durant uns dies i he vist que els nens van a jugar-hi lliurement, es dicten desplaçaments entre les fotografies, es fan endevinalles ("Com aniries de l'estrella de mar a l'elefant?").
També he notat que les fletxes han començat a ser un element important a la classe: els nens dibuixen fletxes per tot arreu!
Estàs en Desplaçaments en una quadrícula (P5)→ Matemàtiques P5. Torna a Inici
este juego, bueno, parecido lo usé en primaria y les encantaba, jajaj. lo voy a recuperar. gracias, guapa y feliz noche de reyes.
ResponEliminaPues con los pequenos funcionó tambien! ;-)
EliminaGracias por el comentario, Blanca. Y buenos Reyes para ti igualmente!
Un saludo
Gràcies per compartir, Marta. Molt interessant aquesta manera de treballar la orientació espacial i els codis de les fletxes. Una abraçada
ResponEliminaM'alegro que et sembli útil, Joana. Gràcies pel comentari.
EliminaUna abraçada!
Me encanta "copiar" ideas de juegos y hacerlas a mano y caseras, hay tantas cosas buenas que se pueden hacer con cuatro cosas... Muy chula la actividad y como da de sí. Seguro que pasasteis unos dias bien entretenidos con las flechas jaja.
ResponEliminaUn abrazo. Laura.
Hola Laura. A mi también me gusta mucho inspirarme y hacer después con otros materiales ;-)
EliminaLa verdad es que me sorprendió que durante unos días los niños jugaban por iniciativa propia con el material: se escribían códigos de flechas imposibles, hablaban de "derechaizquierdaarribayabajo" como locos y no siempre acertaban... pero creo que desperté en ellos las ganas de practicar y descubrir la direccionalidad en el espacio.
Gracias por pasarte por aquí. Un abrazo!
Hola Marta,
ResponEliminaespero que les Festes hagin anat bé!!!
Aquest segon trimestre tenim programades diferents activitats d'orientació espacial i la teva proposta, m'ha agradat molt el plantejament,serà una de les que afegirem.
Mil gràcies per compartir les teves experiències, m'enriqueixen un munt.
Una abraçada
Gràcies a tu, Anna! Aquests comentaris fan apujar la moral ;-)
EliminaM'alegro que et serveixi la proposta i espero veure aquestes activitats que dius, les publicaràs al teu blog, espero....
Una abraçada! i gaudeix de les últimes hores de vacances!!!
Qué interesante! Y con qué material tan sencillo. Gracias! A ver si al curso que viene lo pongo en práctica!!
ResponEliminaUn saludo
Elisa
http://www.aprendiendoeninfantil.com/
Hola Elisa!!! Que bien que te pases por aquí :-)
EliminaMe alegro de que te guste. Un abrazo.