LLENGUA ESCRITA. DISCRIMINACIÓ AUDITIVA DE LA SÍL·LABA INICIAL. ESCRIPTURA DE PARAULES.
Agrupament/sessió
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Vaixell (pot ser dibuixat a la pissarra)
• Conjunt de targetes amb fotografies d'objectes que comencen per la mateixa síl·laba.
• Fitxa de treball.
Altres
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Vaixell (pot ser dibuixat a la pissarra)
• Conjunt de targetes amb fotografies d'objectes que comencen per la mateixa síl·laba.
• Fitxa de treball.
Altres
Objectius
•Familiaritzar-se amb l'anàlisi sil·làbic de les paraules.
•Identificar les síl·labes de paraules conegudes.
•Descobrir l'element comú d'un grup de paraules.
•Escriure paraules (copiant o lliurement)
Activitat de lectoescriptura.
Sessió de treball de lectoescriptura a partir del conegut joc de llenguatge "Ha arribat un vaixell carregat de..." En la versió oral es tria una lletra inicial i els jugadors pensen un objecte que podria carregar-se al vaixell que comenci per aquella inicial.
En aquesta ocasió l'he adaptat a la classe i l'he plantejat amb paraules seleccionades per mi i amb material de suport per tal de centrar l'atenció en l'anàlisi de les síl·labes de les paraules, especialment la primera síl·laba.
Desenvolupament
Presento el material a la rotllana:
Per començar els poso en situació i explico l'objectiu del joc: Al port ha arribat un vaixell ple de càrrega però en aquest cas no sabem què hi porta. Només els comento que totes les coses que transporta el vaixell són de la mateixa "família" i que ens hi haurem de fixar bé per endevinar de què es tracta i quina és aquesta càrrega.
Enganxo el vaixell a la pissarra i totes les targetes cap per avall.
Per torns surten voluntaris a triar una targeta, descobrir la imatge i escriure'n el nom.
És molt important reforçar oralment el treball sistemàtic que estem fent aquest curs: pensar el nom a escriure, segmentar-lo en síl·labes i analitzar les lletres que formen cada síl·laba.
És un treball que verbalitzem entre tots a la rotllana perquè es vagi interioritzant aquest procés d'anàlisi, que ja és més complex que el de discriminar auditivament el que se sent en dir una paraula. Es tracta d'anar prenent consciència que el es sent en "un cop de veu" o síl·laba es representa quasi sempre per més d'una lletra.
És el moment de comprovar què ha escrit el company, veure si hi falten lletres, si hi ha errors, si s'està d'acord, d'oferir-li ajut...
Tan bon punt elaborada la llista per escrit, es fa molt evident que totes les paraules comencen igual:
En acabar l'estona del joc en comú, és l'hora de seure a taula i que els alumnes realitzin la fitxa de treball.
En aquesta tasca han d'escriure, copiant o escrivint lliurement, una llista de tota la càrrega del vaixell en un petit full de format allargat i l'enganxen a la fitxa, sota el vaixell.
I aquests són els treballs finals:
•Familiaritzar-se amb l'anàlisi sil·làbic de les paraules.
•Identificar les síl·labes de paraules conegudes.
•Descobrir l'element comú d'un grup de paraules.
•Escriure paraules (copiant o lliurement)
Activitat de lectoescriptura.
Sessió de treball de lectoescriptura a partir del conegut joc de llenguatge "Ha arribat un vaixell carregat de..." En la versió oral es tria una lletra inicial i els jugadors pensen un objecte que podria carregar-se al vaixell que comenci per aquella inicial.
En aquesta ocasió l'he adaptat a la classe i l'he plantejat amb paraules seleccionades per mi i amb material de suport per tal de centrar l'atenció en l'anàlisi de les síl·labes de les paraules, especialment la primera síl·laba.
Desenvolupament
Presento el material a la rotllana:
Per començar els poso en situació i explico l'objectiu del joc: Al port ha arribat un vaixell ple de càrrega però en aquest cas no sabem què hi porta. Només els comento que totes les coses que transporta el vaixell són de la mateixa "família" i que ens hi haurem de fixar bé per endevinar de què es tracta i quina és aquesta càrrega.
Enganxo el vaixell a la pissarra i totes les targetes cap per avall.
Per torns surten voluntaris a triar una targeta, descobrir la imatge i escriure'n el nom.
És molt important reforçar oralment el treball sistemàtic que estem fent aquest curs: pensar el nom a escriure, segmentar-lo en síl·labes i analitzar les lletres que formen cada síl·laba.
És un treball que verbalitzem entre tots a la rotllana perquè es vagi interioritzant aquest procés d'anàlisi, que ja és més complex que el de discriminar auditivament el que se sent en dir una paraula. Es tracta d'anar prenent consciència que el es sent en "un cop de veu" o síl·laba es representa quasi sempre per més d'una lletra.
És el moment de comprovar què ha escrit el company, veure si hi falten lletres, si hi ha errors, si s'està d'acord, d'oferir-li ajut...
Tan bon punt elaborada la llista per escrit, es fa molt evident que totes les paraules comencen igual:
- CADIRA
- CALAVERA
- CARRETÓ
- CAMIÓ
- CARRETERA
- CAVALL
- ...
En acabar l'estona del joc en comú, és l'hora de seure a taula i que els alumnes realitzin la fitxa de treball.
En aquesta tasca han d'escriure, copiant o escrivint lliurement, una llista de tota la càrrega del vaixell en un petit full de format allargat i l'enganxen a la fitxa, sota el vaixell.
I aquests són els treballs finals:
Estàs en Un vaixell carregat de... (P5)→ Llengua P5. Torna a Inici
Han escrito muchas..... tienes que estar contenta....
ResponEliminaUn besico
Pues si, fue muy bien la actividad. Pensé que se cansarían de tantas palabras pero logré engañarlos y ni se quejaron, jejeje
ResponEliminaAunque creo que el éxito de estas actividades es que las hago solo con la mitad de la clase (mientras la otra mitad esta haciendo psicomotricidad) y el ambiente es muy relajado, favorable y los niños dan mucho más de si.
Un saludo, Blanca! :-)
jajajaj, madre mía la de carga que llevan!!! jajaja. Buena idea, eres una mina. un beso.
ResponEliminaBueno... es el juego de siempre pero con el trabajillo de preparar las targetas ;-) y salió muy bien. Gracias por tu comentario, Blanca!
EliminaUn abrazo.
Chica que te voy a decir... me gustan las ideas, las actividades, tu blog el formato, como lo planteas, etc... qué gusto darse una vuelta por aquí. Genial y me las guardo todas para cinco años
ResponEliminaMe voy a sonrojar y todo! jijiji, pero te agradezco muchísimo el comentario, Miren.
ResponEliminaCuando empecé estaba muy insegura y más por la sensación de que tampoco ofrezco nada del otro mundo ni nada que los demás no hagan. Pero si que me gustaria transmitir que son actividades vividas intensamente por los niños y por mi, claro (que me rio un montón con ellos y sus ocurrencias). Y si a los que seguís el blog os gustan, es la mejor recompensa. :-)
Un abrazo!