LLENGUA ESCRITA. IDENTIFICACIÓ DE PARAULES EN UN TEXT. ESCRIPTURA DE PARAULES.
Agrupament/sessió
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Capses de vacunes (només la capsa del producte).
• Fitxa de treball.
Altres
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Capses de vacunes (només la capsa del producte).
• Fitxa de treball.
Altres
Objectius
•Partir d'una vivència per treballar el codi escrit.
•Descobrir paraules en un text escrit.
•Escriure paraules (copiant o lliurement)
Activitat de lectoescriptura.
De vegades, a l'escola, es donen esdeveniments sobrevinguts que alteren l'ordre normal de les rutines, causen malestar i fan desaprofitar estones preuades d'activitats programades. Normalment els mestres els vivim malament, aquestes situacions.
Aquest curs ens n'ha passat una: s'han detectat dos casos d'hepatitis a l'escola i ha sigut necessari vacunar tots els alumnes en una campanya d'un sol dia adreçada únicament al nostre centre. Una mala estona pels nens i un matí perdut.
La sort és que l'experiència no ha sigut tan dramàtica com s'esperava: els nens han sigut uns grans valents, només s'hi ha vist mitja llàgrima, i a la nostra tutoria, que temporalment s'ha convertit en hospital de campanya, ha quedat un tresor inesperat: un enorme sac de 500 capsetes de vacunes. No m'he pogut resistir i he demanat a la infermera que me les guardés totes per mi.
A la tarda, quan ensenyava el sac de caixetes als nens, a la classe, em venia al cap la mirada atònita que m'ha fet la infermera quan m'ha donat el sac...
Desenvolupament
Després d'una vivència tan intensa per als nens com és la sessió de vacunació és inevitable haver-ne de parlar a la rotllana.
Però, a més, és una ocasió única per treure'n profit acadèmic: farem una sessió de lectoescriptura a partir de l'anàlisi les capses de les vacunes.
I què se'n pot extreure d'unes caixes de medicaments? Un munt de coses: conversa, vocabulari mèdic, coneixements previs dels alumnes, descoberta de l'entorn social, adonar-se de l'ús significatiu de la llengua escrita, identificació d'algunes paraules, lectura de paraules, còpia de paraules, descoberta d'altres informacions recollides a la caixa del producte (números, codis de barres...)
Passat el moment de presentació i conversa inicial els alumnes prenen una capsa i seiem a taula.
Intentem identificar paraules.
-De què és aquesta capsa?
-de vacunes- em responen
-doncs aviam si som capaços de trobar aquesta paraula... quines lletres haurem de buscar?
-la V! i la A!!!
A continuació desmuntem la capsa i l'enganxem en una fitxa de lectoescriptura. Intentem trobar altres paraules.
Com que està escrit en lletra d'imprempta costa una mica i els dic algunes pistes:
-aviam qui troba on diu... jeringa (el producte està etiquetat en castellà i per tant no troben la X de xeringa)
-Aqui diu "MEDICAMENTO"!!!- contesta una nena espavilada.
Finalment copien les paraules treballades:
I pel darrera un dibuix de la capsa:
I això és tot. No sé si ha estat un aprenentatge gaire rigorós però amb aquesta desconstrucció de la vacuna, dels nervis i les pors del matí no n'ha quedat ni rastre!
•Partir d'una vivència per treballar el codi escrit.
•Descobrir paraules en un text escrit.
•Escriure paraules (copiant o lliurement)
Activitat de lectoescriptura.
De vegades, a l'escola, es donen esdeveniments sobrevinguts que alteren l'ordre normal de les rutines, causen malestar i fan desaprofitar estones preuades d'activitats programades. Normalment els mestres els vivim malament, aquestes situacions.
Aquest curs ens n'ha passat una: s'han detectat dos casos d'hepatitis a l'escola i ha sigut necessari vacunar tots els alumnes en una campanya d'un sol dia adreçada únicament al nostre centre. Una mala estona pels nens i un matí perdut.
La sort és que l'experiència no ha sigut tan dramàtica com s'esperava: els nens han sigut uns grans valents, només s'hi ha vist mitja llàgrima, i a la nostra tutoria, que temporalment s'ha convertit en hospital de campanya, ha quedat un tresor inesperat: un enorme sac de 500 capsetes de vacunes. No m'he pogut resistir i he demanat a la infermera que me les guardés totes per mi.
A la tarda, quan ensenyava el sac de caixetes als nens, a la classe, em venia al cap la mirada atònita que m'ha fet la infermera quan m'ha donat el sac...
Desenvolupament
Després d'una vivència tan intensa per als nens com és la sessió de vacunació és inevitable haver-ne de parlar a la rotllana.
Però, a més, és una ocasió única per treure'n profit acadèmic: farem una sessió de lectoescriptura a partir de l'anàlisi les capses de les vacunes.
I què se'n pot extreure d'unes caixes de medicaments? Un munt de coses: conversa, vocabulari mèdic, coneixements previs dels alumnes, descoberta de l'entorn social, adonar-se de l'ús significatiu de la llengua escrita, identificació d'algunes paraules, lectura de paraules, còpia de paraules, descoberta d'altres informacions recollides a la caixa del producte (números, codis de barres...)
Passat el moment de presentació i conversa inicial els alumnes prenen una capsa i seiem a taula.
Intentem identificar paraules.
-De què és aquesta capsa?
-de vacunes- em responen
-doncs aviam si som capaços de trobar aquesta paraula... quines lletres haurem de buscar?
-la V! i la A!!!
A continuació desmuntem la capsa i l'enganxem en una fitxa de lectoescriptura. Intentem trobar altres paraules.
Com que està escrit en lletra d'imprempta costa una mica i els dic algunes pistes:
-aviam qui troba on diu... jeringa (el producte està etiquetat en castellà i per tant no troben la X de xeringa)
-Aqui diu "MEDICAMENTO"!!!- contesta una nena espavilada.
I pel darrera un dibuix de la capsa:
I això és tot. No sé si ha estat un aprenentatge gaire rigorós però amb aquesta desconstrucció de la vacuna, dels nervis i les pors del matí no n'ha quedat ni rastre!
Estàs en Desconstruir una vacuna (P5)→ Llengua P5. Torna a Inici
Un trabajo muy original. Me gusta.
ResponEliminaGracias Blanca. Se me ocurrió de repente cuando ví el saco con todas las cajas de vacunas para tirar! ;-)
EliminaSaludos!!!
És genial aprofitar el devenir de la situació, és quan els nens i nenes gaudeixen i aprenen més!
ResponEliminaPer cert, felicitats pel blog: és genial :D
Hola Alba!
EliminaSí, de vegades ens sembla que ens foten enlaire la programació i encara ens surten coses més xules i profitoses!
Gràcies per les teves paraules, encantada que t'agradi el meu blog.
Fins aviat!