RACÓ DE LES SORPRESES. RECONEIXEMENT DE TEXTURES A TRAVÉS DEL TACTE. CLASSIFICACIONS I APARELLAMENTS.
Agrupament/sessió
Racó de les sorpreses.
En parella.
Material
• Aliments de diferents tipus: fideus, farina, arròs, sucre, fesols, llenties.
• Safata per classificar.
• 12 pots o contenidors.
• Globus.
• Fitxa de treball.
Altres
El Racó de les sorpreses deu aquest nom a que és un racó on les activitats poden ser de qualsevol tipus, és a dir, són "sorpresa".
Es diferencia dels altres racons en què als altres, el propi nom del racó ja dóna una indicació del que es farà: el racó de traç sempre té activitats de grafisme; el racó de matemàtiques, activitats relacionades amb els nombres i altres conceptes matemàtics; el racó de llegir i escriure, activitats d'escriptura…
Al racó de les sorpreses hi poden trobar qualsevol cosa, des d' activitats d'experimentació, de manipulació lliure d'objectes i materials, jocs de construcció, d'instruccions del procés d'elaboració d'algun objecte...
Racó de les sorpreses.
En parella.
Material
• Aliments de diferents tipus: fideus, farina, arròs, sucre, fesols, llenties.
• Safata per classificar.
• 12 pots o contenidors.
• Globus.
• Fitxa de treball.
Altres
El Racó de les sorpreses deu aquest nom a que és un racó on les activitats poden ser de qualsevol tipus, és a dir, són "sorpresa".
Es diferencia dels altres racons en què als altres, el propi nom del racó ja dóna una indicació del que es farà: el racó de traç sempre té activitats de grafisme; el racó de matemàtiques, activitats relacionades amb els nombres i altres conceptes matemàtics; el racó de llegir i escriure, activitats d'escriptura…
Al racó de les sorpreses hi poden trobar qualsevol cosa, des d' activitats d'experimentació, de manipulació lliure d'objectes i materials, jocs de construcció, d'instruccions del procés d'elaboració d'algun objecte...
Objectius
• Identificar, a través del tacte, diferents materials.
• Observar els materials i aparellar-los relacionant el seu aspecte visible i la seva textura reconeguda a través del tacte.
• Adonar-se que els objectes o materials presenten diverses qualitats que ens proporcionen informació que podem identificar a través de diferents sentits.
• Recollir les informacions que demana la fitxa.
Descripció de l’activitat
• Identificar, a través del tacte, diferents materials.
• Observar els materials i aparellar-los relacionant el seu aspecte visible i la seva textura reconeguda a través del tacte.
• Adonar-se que els objectes o materials presenten diverses qualitats que ens proporcionen informació que podem identificar a través de diferents sentits.
• Recollir les informacions que demana la fitxa.
Descripció de l’activitat
Activitat d'observació, classificació i aparellament de materials de diferent consistència i textura. Hi intervenen especialment el sentit de la vista i del tacte, aquest darrer de dues maneres: tocant amb un sol dit (dins dels pots tapats amb globus) i palpant amb tota la mà (manipulant els globus que contenen aquests materials).
Per al racó cal buscar 6 materials (he triat aliments però pot ser qualsevol altra substància) que siguin ben diferents en quant a textura ja que s'han d'identificar a través del tacte.
Una col·lecció variada i fàcil de mantenir en bon estat durant força dies al racó pot ser: fideus, farina, arròs, sucre, fesols, i llenties.
Prepararem 6 pots amb els materials a la vista, i 6 pots tapats amb globus que continguin els materials de manera no-visible i s'hagin de reconèixer tocant-los introduint-hi un dit.
Finalment 6 globus d'un únic color que continguin els materials per tal de poder palpar-los amb la mà.
Tot aquest material està present al racó, endreçat en una safata:
i també hi ha el taulell de classificació:
El procediment consisteix en situar els pots de colors en els cercles corresponents al taulell, descobrir l'aliment que s'hi amaga, tocant-lo amb el dit, aparellar-lo amb el pot que conté l'aliment ben visible i finalment aparellar-lo amb el globus lila que conté el mateix aliment.
El fet de tocar amb un dit o palpar dóna informacions diferents: amb un dit és difícil copsar la textura d'un material no-sòlid que s'escapa a la pressió; palpar-lo amb la mà o pressionar-lo entre els dits, encara que estigui contingut en un globus, proporciona altres sensacions sobre la seva consistència.
Un cop ja estan classificats tots els pots i globus falta només etiquetar cada conjunt amb el nom de l'aliment.
La manipulació de tot aquest material proporciona una estona de conversa, d'arribar a acords per a classificar-lo i endevinar-ne el nom. Posteriorment a aquest treball en equip es pot fer una fitxa individual com a resum, on apuntar el color del pot tapat amb els globus i el nom de l'aliment.
Aquesta activitat és l'evolució d'altres exercicis d'aparellament pel tacte que havia fet anteriorment. Ara té un grau de complexitat més gran: més elements a observar, més qualitats a tenir en compte.
La disposició dels materials en el taulell de recollida de dades, proporciona una completa graella final en la que s'hi han classificat els sis materials a través de l'observació de les diferents qualitats que els caracteritzen: el seu aspecte visual, la seva consistència en un espai sense forma (dins del pot), la seva textura o densitat dins del globus, i el seu nom.
Penso que és força adient per a la classe de 5 anys.
Aquesta activitat l'ha dissenyat i confegit la meva companya Elena Aláez, a qui agraeixo el seu ajut i indicacions.
Per al racó cal buscar 6 materials (he triat aliments però pot ser qualsevol altra substància) que siguin ben diferents en quant a textura ja que s'han d'identificar a través del tacte.
Una col·lecció variada i fàcil de mantenir en bon estat durant força dies al racó pot ser: fideus, farina, arròs, sucre, fesols, i llenties.
Prepararem 6 pots amb els materials a la vista, i 6 pots tapats amb globus que continguin els materials de manera no-visible i s'hagin de reconèixer tocant-los introduint-hi un dit.
Finalment 6 globus d'un únic color que continguin els materials per tal de poder palpar-los amb la mà.
Tot aquest material està present al racó, endreçat en una safata:
i també hi ha el taulell de classificació:
El procediment consisteix en situar els pots de colors en els cercles corresponents al taulell, descobrir l'aliment que s'hi amaga, tocant-lo amb el dit, aparellar-lo amb el pot que conté l'aliment ben visible i finalment aparellar-lo amb el globus lila que conté el mateix aliment.
El fet de tocar amb un dit o palpar dóna informacions diferents: amb un dit és difícil copsar la textura d'un material no-sòlid que s'escapa a la pressió; palpar-lo amb la mà o pressionar-lo entre els dits, encara que estigui contingut en un globus, proporciona altres sensacions sobre la seva consistència.
Un cop ja estan classificats tots els pots i globus falta només etiquetar cada conjunt amb el nom de l'aliment.
La manipulació de tot aquest material proporciona una estona de conversa, d'arribar a acords per a classificar-lo i endevinar-ne el nom. Posteriorment a aquest treball en equip es pot fer una fitxa individual com a resum, on apuntar el color del pot tapat amb els globus i el nom de l'aliment.
Aquesta activitat és l'evolució d'altres exercicis d'aparellament pel tacte que havia fet anteriorment. Ara té un grau de complexitat més gran: més elements a observar, més qualitats a tenir en compte.
La disposició dels materials en el taulell de recollida de dades, proporciona una completa graella final en la que s'hi han classificat els sis materials a través de l'observació de les diferents qualitats que els caracteritzen: el seu aspecte visual, la seva consistència en un espai sense forma (dins del pot), la seva textura o densitat dins del globus, i el seu nom.
Penso que és força adient per a la classe de 5 anys.
Aquesta activitat l'ha dissenyat i confegit la meva companya Elena Aláez, a qui agraeixo el seu ajut i indicacions.
Estàs en Toca-toca! (P5) → Racó de les sorpreses. Torna a Inici
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada