LLENGUA ESCRITA. EL JOC SIMBÒLIC COM A ELEMENT PER PRACTICAR LA LECTOESCRIPTURA.
Agrupament/sessió
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• 2 o 3 ninos-bebès del joc simbòlic
• Material de primers auxilis de la farmaciola de l'escola
• Fitxa de treball
Altres
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• 2 o 3 ninos-bebès del joc simbòlic
• Material de primers auxilis de la farmaciola de l'escola
• Fitxa de treball
Altres
Objectius
•Aprofitar situacions de joc per treballar la lectoescriptura.
•Iniciar-se en l'escriptura de llistes de paraules.
•Practicar la fragmentació sil·làbica de paraules i la discriminació de sons.
Desenvolupament
Aquesta activitat és una de les 1001 maneres de motivar els nens a escriure que se'ns poden acudir.
Es prepara en dos minuts.
L'he dut a terme al primer trimestre de P5 per practicar l'escriptura de llistes de paraules, primer en comú a la pissarra i després en una fitxa, bé copiant-la de la pissarra, bé lliurement.
Quan ens quedem sols els 12 o 13 nens i jo, presentem el material. (Aquest agrupament respon a que a la meva escola es realitzen setmanalment 2 sessions de lectoescriptura mentre el grup es desdobla i la meitat dels nens fa psicomotricitat) .
Es necessita:
El primer que cal fer és explicar-los que jugarem als metges, que podrem tocar i curar els ninos com volguem però que hem de conèixer bé el material.
•Aprofitar situacions de joc per treballar la lectoescriptura.
•Iniciar-se en l'escriptura de llistes de paraules.
•Practicar la fragmentació sil·làbica de paraules i la discriminació de sons.
Desenvolupament
Aquesta activitat és una de les 1001 maneres de motivar els nens a escriure que se'ns poden acudir.
Es prepara en dos minuts.
L'he dut a terme al primer trimestre de P5 per practicar l'escriptura de llistes de paraules, primer en comú a la pissarra i després en una fitxa, bé copiant-la de la pissarra, bé lliurement.
Quan ens quedem sols els 12 o 13 nens i jo, presentem el material. (Aquest agrupament respon a que a la meva escola es realitzen setmanalment 2 sessions de lectoescriptura mentre el grup es desdobla i la meitat dels nens fa psicomotricitat) .
Es necessita:
un parell de ninos del racó de joc simbòlic |
i material per fer cures que sigui atractiu per als nens |
El primer que cal fer és explicar-los que jugarem als metges, que podrem tocar i curar els ninos com volguem però que hem de conèixer bé el material.
Asseguts en rotllana, amb tot els objetes al mig, i per torns, cadascú tria un producte, explica als altres el nom que té i la seva utilitat. Es va construint en parel·lel una conversa col·lectiva molt rica i animada.
Presentat un material, analitzem com s'escriu: piquem de mans marcant les síl·labes del nom i ajudem el company que l'ha triat a escriure'l a la pissarra. En poca estona la llista està feta.
Presentat un material, analitzem com s'escriu: piquem de mans marcant les síl·labes del nom i ajudem el company que l'ha triat a escriure'l a la pissarra. En poca estona la llista està feta.
Aquest entrenament de fraccionar auditivament les paraules en síl·labes és molt interessant de programar-lo sistemàticament des de principi de curs. Cal anar prenent consciència i comptar d'alguna manera els cops de veu que té una paraula i reflexionar sobre cada "trosset" que s'escriu.
Després del l'esforç mental de fer la llista deixem 5 minuts perquè els ninos siguin curosament guarits de tots els seus mals. Els pobres bebès necessiten urgentment nombroses vacunes, embenatges, tirites, xarops, neteja de ferides amb alcohol... I els pobres alumnes necessiten descansar un moment de la pesada de la mestra i les seves dèries d'escriure.
Les converses i imitacions de les experiències viscudes al metge són divertidíssimes.
Finalment portem els ninos a taula i escrivim en una llista tot allò que s'ha fet servir per curar els bebès.
Les converses i imitacions de les experiències viscudes al metge són divertidíssimes.
Finalment portem els ninos a taula i escrivim en una llista tot allò que s'ha fet servir per curar els bebès.
És inici de curs de P5. No tots els nens estan en un estadi com el que es mostra a les fotografies. Però ha sigut una estona d'una gran motivació. Els alumnes s'hi han pogut implicar des de les pròpies possibilitats, van aprenent el valor i la significació del codi escrit. Els més insegurs han pogut copiar de la pissarra però han col·laborat activament en l'anàlisi dels cops de veu de les paraules per escriure, la discriminació auditiva dels fonemes... els més avançats han pogut posar-s'hi lliurement, escriure amb confiança el que saben i ajudar els altres.
Just comencem i queda molt de curs per endavant!
Estàs en Lectoescriptura a cal metge→ Llengua P5. Torna a Inici
Me gusta
ResponEliminaEn mi rincón del hospital disfrutamos mucho con todo esto......
Un besico
Después de jugar la motivación es mucho mayor, jejeje
ResponEliminaGracias, Blanca!
Saludos