JOCS DE MATEMÀTIQUES. DESCOMPOSICIÓ DEL NOMBRE I PREPARACIÓ A LA SUMA
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
• Peces de dòmino
• Retolador veleda
Altres
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
• Peces de dòmino
• Retolador veleda
Altres
Objectius
•Adonar-se que diferents quantitats en ajuntar-se donen la mateixa quantitat final.
•Entrenar-se amb l'algoritme de la suma.
•Experimentar amb la quantitat per anar consolidant la noció del nombre.
•Adonar-se que diferents quantitats en ajuntar-se donen la mateixa quantitat final.
•Entrenar-se amb l'algoritme de la suma.
•Experimentar amb la quantitat per anar consolidant la noció del nombre.
Desenvolupament
Seguim, a P5, amb la intenció de proposar als alumnes situacions preparatòries a la suma.
Per arribar a comprendre bé les sumes cal adonar-se que un mateix nombre es pot descomposar de diferents maneres. Però més que de nombres jo prefereixo parlar de quantitats. Vist d'aquesta manera, l'exposat anteriorment també equival a dir que l'associació de quantitats diferents pot donar una mateixa quantitat major.
Per tant el que fem és, experimentant amb les quantitats, arribar a entendre la suma.
Aquests curs quantes més situacions d'aquest tipus plantegem i més variades siguin, serà millor per al nostre objectiu.
Per a la meva proposta aprofito una estona lliure després del pati i arreplego una caixa de fitxes de dòmino.
Les fitxes de dòmino mostren d'una manera molt clara i ordenada la quantitat. A més, a aquestes edats ja quasi tots els nens han interioritzat i associat els cardinals i la seva quantitat fins a 6.
Primer de tot caldrà seleccionar aquelles fitxes que continguin les quantitats de pics triades (em plantejo treballar amb els nens descomposicions fins al 6). Jo he utilitzat fitxes que sumen fins a 6 punts i he desestimat les que passen de 6 pics en total.
Reparteixo una fitxa a cada alumne i dibuixo al mig de la rotllana el número 3. Convido els nens que tenen una fitxa que sumi aquella quantitat que surtin per torns a dipositar-la, això si, explicant als altres com s'ha format aquest "3". Han de verbalitzar la suma dels pics d'una meitat de la fitxa i els que hi ha a l'altra meitat (per exemple: "jo en tinc 3 perquè hi ha 2 i 1"). Valorem entre tots si és correcte, si hi ha errors...
En col·locar les fitxes es va formant una figura al voltant del "3" que s'assembla a un sol o una estrella. Visualment és molt atractiu.
Quan no ens apareixen més fitxes que sumen 3 prosseguim amb el "4".
El nen que col·loca la seva fitxa apunta a la pissarra el resultat en forma de suma. I així, en acabar un determinat número, mirem de quantes maneres ens ha sortit aquella quantitat i eliminem les sumes repetides.
Continuem el joc fins arribar a la quantitat més alta
Un cop tots han dipositat la seva fitxa faig un pas més i passem a la imaginació.
Els demano: "Donada una quantitat que no hem treballat (i de la qual ningú té la fitxa), pensar quines fitxes de dòmino podrien correspondre-hi."
Per exemple, "si tinguéssim el 8, quines fitxes de dòmino podríem enganxar a aquest sol"? (No ho podem mirar, ho haurem de pensar).
Hi ha algunes propostes i els voluntaris surten a dibuixar a terra les fitxes que donarien la quantitat final (encara que no són del tot reals perquè una fitxa "7/1" no existeix al dòmino) però ens serveix com a descomposició.
Arribats a aquest punt i sense el suport directe del material l'atenció ja minva i és el moment de deixar-ho estar. El que veig és que, en general, van entenent la descomposició de les quantitats i paral·lelament construint el número.
✎ Per a treballar-ho lliurement se'ls pot ensenyar com un joc:
(Després de practicar-ho tots junts)
Dibuixen a terra els números que vulguin (fins a 12) i els encerclen. Per torns i sense mirar un nen pren una fitxa a l'atzar de la caixa compta els pics i la col·loca al cercle corresponent.
Si deixem la caixa al seu abast estic segura que en un moment o altre de joc lliure trobarem l'estora tapissada de sols.
Millor que hi juguin pocs nens (màxim 4 o 5).
Seguim, a P5, amb la intenció de proposar als alumnes situacions preparatòries a la suma.
Per arribar a comprendre bé les sumes cal adonar-se que un mateix nombre es pot descomposar de diferents maneres. Però més que de nombres jo prefereixo parlar de quantitats. Vist d'aquesta manera, l'exposat anteriorment també equival a dir que l'associació de quantitats diferents pot donar una mateixa quantitat major.
Per tant el que fem és, experimentant amb les quantitats, arribar a entendre la suma.
Aquests curs quantes més situacions d'aquest tipus plantegem i més variades siguin, serà millor per al nostre objectiu.
Per a la meva proposta aprofito una estona lliure després del pati i arreplego una caixa de fitxes de dòmino.
Les fitxes de dòmino mostren d'una manera molt clara i ordenada la quantitat. A més, a aquestes edats ja quasi tots els nens han interioritzat i associat els cardinals i la seva quantitat fins a 6.
Primer de tot caldrà seleccionar aquelles fitxes que continguin les quantitats de pics triades (em plantejo treballar amb els nens descomposicions fins al 6). Jo he utilitzat fitxes que sumen fins a 6 punts i he desestimat les que passen de 6 pics en total.
Reparteixo una fitxa a cada alumne i dibuixo al mig de la rotllana el número 3. Convido els nens que tenen una fitxa que sumi aquella quantitat que surtin per torns a dipositar-la, això si, explicant als altres com s'ha format aquest "3". Han de verbalitzar la suma dels pics d'una meitat de la fitxa i els que hi ha a l'altra meitat (per exemple: "jo en tinc 3 perquè hi ha 2 i 1"). Valorem entre tots si és correcte, si hi ha errors...
En col·locar les fitxes es va formant una figura al voltant del "3" que s'assembla a un sol o una estrella. Visualment és molt atractiu.
Quan no ens apareixen més fitxes que sumen 3 prosseguim amb el "4".
El nen que col·loca la seva fitxa apunta a la pissarra el resultat en forma de suma. I així, en acabar un determinat número, mirem de quantes maneres ens ha sortit aquella quantitat i eliminem les sumes repetides.
Continuem el joc fins arribar a la quantitat més alta
Un cop tots han dipositat la seva fitxa faig un pas més i passem a la imaginació.
Els demano: "Donada una quantitat que no hem treballat (i de la qual ningú té la fitxa), pensar quines fitxes de dòmino podrien correspondre-hi."
Per exemple, "si tinguéssim el 8, quines fitxes de dòmino podríem enganxar a aquest sol"? (No ho podem mirar, ho haurem de pensar).
Hi ha algunes propostes i els voluntaris surten a dibuixar a terra les fitxes que donarien la quantitat final (encara que no són del tot reals perquè una fitxa "7/1" no existeix al dòmino) però ens serveix com a descomposició.
Arribats a aquest punt i sense el suport directe del material l'atenció ja minva i és el moment de deixar-ho estar. El que veig és que, en general, van entenent la descomposició de les quantitats i paral·lelament construint el número.
✎ Per a treballar-ho lliurement se'ls pot ensenyar com un joc:
(Després de practicar-ho tots junts)
Dibuixen a terra els números que vulguin (fins a 12) i els encerclen. Per torns i sense mirar un nen pren una fitxa a l'atzar de la caixa compta els pics i la col·loca al cercle corresponent.
Si deixem la caixa al seu abast estic segura que en un moment o altre de joc lliure trobarem l'estora tapissada de sols.
Millor que hi juguin pocs nens (màxim 4 o 5).
Estàs en Més sobre descomposició del nombre...(P5)→ Matemàtiques P5. Torna a Inici
que envidia de fichas!!! a ver si las puedo conseguir para mi cole. Un beso, una trabajo magnífico, como siempre Marta.
ResponEliminajejeje... nadie hacía caso de ese "tesoro" porqué faltaban fichas y estaba arrinconado en nuestra tutoría! Así que era cuestión de darle otro uso... ;-)
EliminaUn saludo, Blanca!
Me encanta, simplemente me encanta. Gracias por compartir.
ResponEliminaA tí por tus palabras, Miren.
EliminaUn abrazo y nos "seguimos" :-P