LLENGUA ESCRITA. DELETREIG
Agrupament/sessió
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Material elaborat: lletres tipus Scrabble®, ampliades i plastificades.
• Fitxes per comptar el valors de les lletres i les paraules
Altres
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Material elaborat: lletres tipus Scrabble®, ampliades i plastificades.
• Fitxes per comptar el valors de les lletres i les paraules
Altres
Objectius
•Analitzar individualment i acuradament les lletres que composen les paraules.
•Conectar paraules que tinguin alguna lletra en comú.
•Entendre la disposició de les paraules horitzontalment (esquerra a dreta) i verticalment (de dalt a baix).
•Gaudir de les possibilitats lúdiques del codi escrit amb un joc com ara l'Scrabble®
Desenvolupament
He redescobert per internet l'Scrabble®, aquell joc d'entrellaçar paraules que tenen una lletra en comú. A part d'entretenir, inspira mil idees decoratives. Està de moda. I encara més, a la xarxa, és possible trobar plantilles amb lletres tipus Scrabble® amb el seu valor i tot.
D'immediat se m'ha acudit que seria una eina atractiva i visual per reflexionar amb atenció sobre les lletres que composen les paraules. Per tant, ideal per una sessió de lectoescriptura a P5.
Necessitem: descarregar l'arxiu aquí, imprimir-lo a la mida que ens interessi i plastificar-lo. Jo he triat un color marfil perquè em recorda el color de les peces de plàstic originals. (Alguns nens quan han vist les lletres m'han comentat que a casa seva tenien aquest joc).
I ja podem començar la nostra primera partida d'Scrabble®!. Com que no sabia si seria fàcil d'entendre per tothom igual, l'he adaptat una mica:
-partint del propi nom (per assegurar-nos que tothom triava correctament les lletres).
-no hem fet servir taulell (no té cap sentit aquí si les lletres valen el doble, o si interessa que un nom s'enllaci des d'una lletra que li permeti guanyar més punts)
-variant els objectius: les úniques paraules admeses avui són els nostres noms.
-hem tancat la forma resultant després de creuar tots els noms, envoltant-la amb cinta adhesiva, per poder mantenir les posicions de les lletres i que no es moguessin.
-hem comptat quant valen els nostres noms.
El que vull és que descobreixin la versió lúdica del codi escrit.
He començat jo la primera amb el meu nom:
-Hi ha algú que pugui enganxar el seu nom de manera que aprofiti una "A" de les meves?...
(com que d'entrada no han entés les meves intencions he hagut de concretar més la pregunta)
...-Hi ha algú que té una "A" com la meva dins del seu nom?
-Jo!-Ha contestat la Carla
-Doncs, anem a veure com podem enganxar el teu nom amb el meu aprofitant la "A".
Un cop entès hem anat passant un per un, amb el seu nom, buscant on enganxar-lo. De vegades un nen ha hagut d'esperar que algú altre col·loqués el seu per trobar la lletra on ancorar-se.
Sort que hem començat acotant tant el joc. Perquè hi ha hagut algunes dificultats. És molt normal, i a més, necessari per aprendre una mica més:
-Calia entendre que els noms es poden llegir verticalment. I que en funció de la lletra triada s'havia de construir el primer fragment del nom des d' amunt i la resta del nom cap avall. Per sort, entre tots ens hem pogut ajudar.
-Una altra qüestió important era saber per què ens sobrava una lletra si nosaltres haviem triat correctament el nostre nom i el teniem sobre la taula ben muntat esperant el torn per enllaçar-lo. No tothom veia clarament que la lletra en comú era la que sobrava del nou nom.
Amb la pràctica, però, tot s'ha arribat a entendre.
Hem tancat els nostres noms amb cinta adhesiva i hem descobert que feien una forma ben divertida. I que alguns noms podien anar d'esquerra a dreta i altres de dalt a baix.
Finalment hem fet el recompte del que val cada nom per entendre que les lletres tenen un valor que no és necessàriament proporcional al nombre de lletres.
He trobat un sistema que s'ha entès de seguida: agafar tantes fitxes com valor té cada lletra i comptar-ne el total.
El que hem vist és que noms curts valien igual que d'altres molt llargs. Que hi havia unes lletres que valien molts punts i que les que valen 1 acostumen a ser lletres que tothom té al seu nom.
Ens ha passat l'estona volant!
Espero que al tercer trimestre poguem fer alguna altra partida i ser capaços d'enllaçar altres paraules.
Si algú té interès a conèixer la història d'aquest exitós joc que es passegi per aquí o que tafanegi una mica per google.
•Analitzar individualment i acuradament les lletres que composen les paraules.
•Conectar paraules que tinguin alguna lletra en comú.
•Entendre la disposició de les paraules horitzontalment (esquerra a dreta) i verticalment (de dalt a baix).
•Gaudir de les possibilitats lúdiques del codi escrit amb un joc com ara l'Scrabble®
Desenvolupament
He redescobert per internet l'Scrabble®, aquell joc d'entrellaçar paraules que tenen una lletra en comú. A part d'entretenir, inspira mil idees decoratives. Està de moda. I encara més, a la xarxa, és possible trobar plantilles amb lletres tipus Scrabble® amb el seu valor i tot.
D'immediat se m'ha acudit que seria una eina atractiva i visual per reflexionar amb atenció sobre les lletres que composen les paraules. Per tant, ideal per una sessió de lectoescriptura a P5.
Necessitem: descarregar l'arxiu aquí, imprimir-lo a la mida que ens interessi i plastificar-lo. Jo he triat un color marfil perquè em recorda el color de les peces de plàstic originals. (Alguns nens quan han vist les lletres m'han comentat que a casa seva tenien aquest joc).
I ja podem començar la nostra primera partida d'Scrabble®!. Com que no sabia si seria fàcil d'entendre per tothom igual, l'he adaptat una mica:
-partint del propi nom (per assegurar-nos que tothom triava correctament les lletres).
-no hem fet servir taulell (no té cap sentit aquí si les lletres valen el doble, o si interessa que un nom s'enllaci des d'una lletra que li permeti guanyar més punts)
-variant els objectius: les úniques paraules admeses avui són els nostres noms.
-hem tancat la forma resultant després de creuar tots els noms, envoltant-la amb cinta adhesiva, per poder mantenir les posicions de les lletres i que no es moguessin.
-hem comptat quant valen els nostres noms.
El que vull és que descobreixin la versió lúdica del codi escrit.
He començat jo la primera amb el meu nom:
-Hi ha algú que pugui enganxar el seu nom de manera que aprofiti una "A" de les meves?...
(com que d'entrada no han entés les meves intencions he hagut de concretar més la pregunta)
...-Hi ha algú que té una "A" com la meva dins del seu nom?
-Jo!-Ha contestat la Carla
-Doncs, anem a veure com podem enganxar el teu nom amb el meu aprofitant la "A".
Un cop entès hem anat passant un per un, amb el seu nom, buscant on enganxar-lo. De vegades un nen ha hagut d'esperar que algú altre col·loqués el seu per trobar la lletra on ancorar-se.
Sort que hem començat acotant tant el joc. Perquè hi ha hagut algunes dificultats. És molt normal, i a més, necessari per aprendre una mica més:
-Calia entendre que els noms es poden llegir verticalment. I que en funció de la lletra triada s'havia de construir el primer fragment del nom des d' amunt i la resta del nom cap avall. Per sort, entre tots ens hem pogut ajudar.
-Una altra qüestió important era saber per què ens sobrava una lletra si nosaltres haviem triat correctament el nostre nom i el teniem sobre la taula ben muntat esperant el torn per enllaçar-lo. No tothom veia clarament que la lletra en comú era la que sobrava del nou nom.
Amb la pràctica, però, tot s'ha arribat a entendre.
Hem tancat els nostres noms amb cinta adhesiva i hem descobert que feien una forma ben divertida. I que alguns noms podien anar d'esquerra a dreta i altres de dalt a baix.
Finalment hem fet el recompte del que val cada nom per entendre que les lletres tenen un valor que no és necessàriament proporcional al nombre de lletres.
He trobat un sistema que s'ha entès de seguida: agafar tantes fitxes com valor té cada lletra i comptar-ne el total.
El que hem vist és que noms curts valien igual que d'altres molt llargs. Que hi havia unes lletres que valien molts punts i que les que valen 1 acostumen a ser lletres que tothom té al seu nom.
Ens ha passat l'estona volant!
Espero que al tercer trimestre poguem fer alguna altra partida i ser capaços d'enllaçar altres paraules.
Si algú té interès a conèixer la història d'aquest exitós joc que es passegi per aquí o que tafanegi una mica per google.
Estàs en Iniciació a l'Scrabble (P5)→ Llengua P5. Torna a Inici
una idea genial, no me imaginaba que fuera posible con peques, gracias por tus ideas, Marta, eres muy talentosa. un abrazo.
ResponEliminaMerci, Blanca!
ResponEliminaMe gusta buscar cosas nuevas y probar como responden los niños en clase. Generalmente se apuntan a un bombardeo y acabas aprendiendo tú de sus estrategias. En el caso del Scrabble no tenía ni idea de como responderían pero la verdad es que estuvieron supermotivados (y hoy ha aparecido una alumna con una bolsa llena de papelitos recortados y escritos por ella para que montáramos palabras entre todos, jejeje, solo había una letra de cada...)
Un abrazo!!!
Hola Marta!
ResponEliminaEm dic Àngels, sóc fan del teu bloc i m'ha agradat molt aquesta idea i la voldria posar en pràctica a l'aula. Gràcies per compartir totes aquestes idees, poder coneixer el treball d'altres mestres i adaptar-lo a la classe es molt motivador. He provat de descarregar l'arxiu però no puc, el podries tornar a penjar? o enviar-me'l al meu correu? aagramunt@uoc.edu.Gràcies!
Hola Àngels, primer de tot t'agraeixo les teves paraules :-)
EliminaTens raó, el link que havia posat donava un error i no es podia descarregar. Finalment m'he decidit per fer un arxiu de creació pròpia i penjar-lo jo directament. Així, doncs, ara ja es pot descarregar sense problemes. Espero que et sigui útil.
Salutacions!