search

                               

Content

QUANT "MESUREN" ELS NÚMEROS?



JOCS DE MATEMÀTIQUES. RELACIONS ENTRE ELS NOMBRES

Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.


Material 
• Calendari vell
• Fustetes o qualsevol element que serveixi per comptar i comparar quantitats.

Altres


Objectius 
•Descobrir relacions de quantitat i de posició entre els nombres.
•Denominar la sèrie dels nombres naturals sense que en faltin i sense alterar-ne l'ordre fins el nombre més alt que sapiguem.
•Comptar elements.

Descripció de l’activitat 
Un calendari caducat recollit de la paperera de reciclatge ens ha proporcionat una estona que no té preu. Ens ha servit per analitzar la sèrie numèrica i pensar sobre les quantitats i el que determina la posició d'un número concret darrera d'un altre.

He retallat les caselles del calendari i les he repartit a alguns nens.

-"Què és això que us dono? Per què pot servir?"



Han observat els números que tenen a la mà: -"jo tinc el 3", -"i jo el 7!"
De manera espontània m'han demanat de col·locar els paperets i fer la línia dels números.




Els demano com és que sempre els posem sempre així? I em miren atònits i responen amb seguretat: -"perquè van així!"
-"Home, "perquè si"... no ens dóna gaires pistes, què us sembla si posem les fustetes per veure què els passa als nombres? Quantes fustetes li posem a l'1?"
-"Una"
-"I al 2?"
-"fàcil: dues!"




De seguida podem observar què els passa als números: cada cop hem de posar una fusteta més, cada cop es fan més grans.
-"no, llargs!"- ha dit una companya, que ha notat que el camí de les fustetes és més llarg...









-"Molt bé, i ara podria posar el 6 després del 4?"- demano.
-"Nooo, perquè seria dos trossets més llarg que el 4"
-Voldria veure-ho.
Muntem el 5 i el 6 i veiem que, en efecte, és així.


Ens mirem la sèrie dels números que hem col·locat al terra i el que ocupen els primers. 
-"I no podríem posar l'últim, ara?-vull saber...  (el darrer número de la filera és el 15)

La imaginació es desborda:
-"Nooo, que és moooolt llarg!"
-"Segur que arribarà fins l'Omar!" 
Però n'hi ha que pensen que no, que no serà tan llarg...




Només hi ha una manera de saber-ho: comprovar-ho.
Cal anar més d'una vegada a la caixa de fustetes perquè no encerten a agafar-ne quinze d'un sol cop, i també cal fer recompte cada vegada per veure si ja hi són.

A mida que és fa més llarg el camí de fustetes creix també l'expectació: qui l'haurà encertat? qui diu que si que hi arribarà fins l'Omar? o qui diu que no?






Fins i tot n'hi ha que no voldrien que hi arribés i fan una barrera amb les mans! (deuen ser els partidaris del "NO").
Però... SI, el 15 és un número molt gran (o llarg) que té un bon piló de fustetes.

Després de l'entusiasme costa de mantenir l'esperit de tranquil·litat i atenció per seguir deduint més coses però encara se'ls pot fer reflexionar sobre un parell o tres de preguntes meves:

-"Si el 6 arribava aquí (ho mirem), on arribaria el 7? i el 8?". Els demano que m'ho indiquin aproximadament, sense fer servir les fustetes.

-"Entre el 6 i el 15, per exemple el 10, on creieu que arribaria?"

Fan algunes estimacions però ja no podem comprovar-les... s'ha fet l'hora de recollida i d'anar a casa.

Mentre van cap a la porta sento un que diu:
-"si que ha sigut  llarg el 15, eh?".


Estàs en Quant medeixen els números? → Matemàtiques P5.  Torna a Inici

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs