search

                               

Content

ANIMALS ENCADENATS



JOCS DE LLENGUA. DIVERTIMENTS AMB PARAULES


Agrupament/sessió
Jocs de llengua.
Mig grup (desdoblament: sessió de lectoescriptura amb mig grup)

Material 
• Fotografies d'animals
• Lletres imantades

• Fitxa de treball

Altres
Es pot fer amb fotografies dels animals o millor encara amb els animalets de plàstic (tot i que és difícil trobar-ne de tots els animals treballats)
Objectius 
• Confegir el nom dels animals treballats.
• Adonar-se que amb les paraules escrites poden fer-se jocs de llenguatge (encadenar l'última lletra d'un animal amb la inicial del següent).

• Afinar la discriminació fonètica de sons inicials i finals de les paraules.
• Deduir l'animal que vindrà després de l'últim que s'ha col·locat a la filera.


Activitat per jugar amb les possibilitats estètiques i lúdiques que ofereix el llenguatge escrit.
Està basada en el popular joc oral d'encadenar paraules que comencen per l'última lletra de l'anterior paraula que s'ha dit. No em direu que no havíeu jugat mai a això?!
Com a joc per a P5 és força difícil perquè requereix tenir un bon domini del codi escrit, capacitat d'abstracció i memòria visual.
Però adaptant-la una mica, proporcionant la llista de paraules i  dirigint força la conversa (només al inici), resulta molt fàcil d'entendre i molt profitosa per a la lectoescriptura:

Descripció de l’activitat 
La mestra ha d'elaborar una llista d'animals que compleixi que l'última lletra del primer animal sigui la mateixa que la primera lletra del següent, i així successivament fins l'últim animal.
He triat animals perquè són molt motivadors i familiars pels nens. Però podia fer-se qualsevol llista de paraules.
M'interessava tenir un suport físic, és a dir, animals que d'alguna manera es poguessin "tocar". Per això he preparat i plastificat imatges d'animals (tant de bo que hagués aconseguit figuretes de plàstic de tots aquests animals).

He intentat que siguin animals coneguts, que l'ortografia natural que utilitzen els nens no distorsioni la seqüència de paraules. Pot haver una mica de problemes entre la E final de tigr-E i la E inicial d'E-squirol (però si els ho pronunciem correctament ja ho veuen).
La llista és la següent (no ha estat fàcil fer-la "quadrar"!):


GAT-TIGRE-ESQUIROL-LÈMUR-RATOLÍ-IGUANA-ÀNEC-CONILL-LLEÓ-ÓS-SERP-PEIX-XAI











Per tant, el material per començar consisteix en 13 fotografies d'animals i lletres imantades suficients per confegir el nom de tots els animals.

Marquem el primer animal de la llista amb el número 1. Això servirà per saber per quin d'ells començarem a treballar. En la meva llista el GAT és el primer animal.

Disposem lletres imantades al centre de la rotllana i repartim un animal per a cada nen. Ens assegurem que tots són coneguts i en sabem el nom.














Els convido a anar buscant les lletres per confegir el nom del seu animal i és aleshores que els explico l'objectiu del joc:

Farem una cadena o filera amb tots aquests animals tenint en compte que a partir del GAT (marcat amb el número 1, que vol dir que és el primer), cada animal haurà de començar amb l'última lletra de l'animal que s'acaba d'afegir a la filera.

Com que tothom té confegit el nom del seu animal no es fa gaire difícil deduir, després d'analitzar els sons finals dels animals, quin animal comença per aquella lletra. 
(Nota: he permès "faltes" d'ortografia natural dins de les paraules i acceptat noms escrits com "llao" -lleó- o "escirol" -esquirol-)






Al principi s'ha de guiar una mica fent preguntes, assenyalant la lletra final... però de seguida ho entenen i podem fer crèixer la filera.














Disposem la fotografia, col·loquem la paraula i encerclem amb retolador la lletra final. I a continuació: -"Qui té l'animal que comença per...?"

La filera d'animals creix. Ha resultat enorme. Tant, que hem hagut de girar 90º perquè es sortia de la rotllana.


Els ha agradat força i els feia il·lusió enllaçar amb retolador sobre el terra les lletres finals i inicials dels animals consecutius.

Com a treball final i de recollida de l'activitat, hem enganxat les paraules i fotos a la pissarra i les hem copiat en una fitxa de lectoescriptura:












Estàs en Animals encadenats (P5)→ Llengua P5.  Torna a Inici

2 comentaris:

  1. me ha encantado la cadena de nombres, y nosotras tenemos las mismas letras, lo guardaré para los 5 años, que ahora son muy peques. gracias por la idea es estupenda.

    ResponElimina
  2. Si, esta idea de jugar con el lenguaje, hacia los cinco años les encanta. Igual que las rimas con los nombres ("rodolins" que decimos en catalán), antes les cuesta más de entender.
    La verdad es que se lo pasaron muy bién y con las letras para componer los nombres enseguida pillaron el truquillo.
    Un saludo, Blanca. Gracias por tu comentario.

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs