search

                               

Content

CLASSIFICACIÓ DE VEHICLES



RACÓ DE MATEMÀTIQUES. 


Agrupament/sessió
Racó de matemàtiques.
En parella.


Material 
•Graella plastificada de 6x6 
•Col·lecció de 36 vehicles estructurats lògicament.
•6 targetes de vehicles
•6 targetes de color

Altres

Es necessita una sessió prèvia per explicar i treballar el racó.
Objectius 
•Classificar vehicles segons dues qualitats: tipus i color, omplint un quadre cartesià.
•Resoldre amb autonomia una tasca donada a racó.

Descripció de l’activitat 
Racó de matemàtiques per al primer trimestre de P5.


He recuperat i adaptat aquesta activitat de la meva companya Elena (gran productora d'activitats i materials a l'escola).  Ella la va dur a la pràctica l'any passat amb els seus alumnes de 5 anys i em va passar la idea aquest curs que jo faig P5. 

La tasca en aquest racó consisteix a classificar un conjunt de 36 vehicles, estructurats lògicament: 6 tipus de vehicles i 6 colors diferents.













El material és molt atractiu i els nens de seguida es mostren motivats: són els "vehicles per a classificacions" editats per MINILAND. Estan fets de goma tova i reprodueixen 6 mitjans de transport  de colors molt llampants.
Els atributs queden molt clarament definits i per això són molt fàcils de classificar: color i tipus de vehicle. Potser si fossin de diferents mides es complicaria una mica més l'activitat.

Les targetes d'atributs estan elaborades per l'Elena, que ha tingut la paciència de buscar imatges similars als models de plàstic. Ja ho he dit: una pencaire!



SESSIÓ 1
Com sempre, el millor és fer una sessió prèvia amb tot el grup per familiaritzar els alumnes amb els materials i explicar l'activitat que es farà al racó..
Aprofitem una estona de "jocs de mates" després del pati.
Primer presento el material manipulatiu: graella plastificada i els vehicles de colors. 
Col·loquem les etiquetes amb dibuixos de vehicles en un eix (preferiblement el vertical) perquè això farà que els vehicles del mateix tipus quedin aliniats horitzontalment. Les targetes de color queden en la filera horitzontal superior. M'asseguro que s'entén la distribució: "Aquest serà el camí dels trens, aquest el dels autobusos, aquest el dels avions...", "en aquesta columna cap avall tots els vehicles seran vermells", "en aquesta grocs..."

I comencem l'activitat repartint un vehicle a cada nen. 
Els vehicles sobrants els col·loco jo verbalitzant la posició. Vaig fent preguntes: 
-està bé si el poso aquí? (el poso malament),
-per què?
-on ha d'anar aquest si és un tractor i és verd?...
A continuació, per torns, els nens situen els seus vehicles dins de la graella fins que queda tota plena.
De tant en tant assenyalo una casella i demano qui té el vehicle que correspon.








SESSIÓ 2  (Al Racó de Matemàtiques)

Per la sessió al racó de matemàtiques recullo aquí dues versions:

Versió 1: la meva ;-)
La parella de companys que treballa en aquest racó ha de col·locar tots els vehicles en la graella respectant les coordenades. És un joc per compartir que han de fer entre tots dos. M'agrada que s'estableixi un diàleg entre ells i que verbalitzin els criteris de raonament, que regulin l'acció en compartir les decisions amb el seu company, es corregeixin...

Els nens disposen les targetes en els eixos de coordenades i amaguen tots els vehicles dins d'una caixa opaca amb un forat en la part superior.






Per torns treuen "a cegues" un vehicle de la caixa i busquen la casella adequada per situar-lo. Ara un, ara l'altre, fins que completen la taula.













Inicialment pot semblar molt difícil el producte 6x6 però a la pràctica hem vist que s’entén sense problemes i al racó, en parelles, es pot realitzar força bé. 
Quan els nens acaben em criden per ensenyar-me com han distribuït els vehicles. En general, hi ha hagut molt pocs errors.


Versió 2: Elena dixit
La idea de la meva companya és una mica diferent però molt vàlida també:

Per començar acota el número de variables: 3 colors i 6 vehicles. Això s'ajusta més als productes cartesians que hem treballat fins ara.





Però després fa una feina de recollida documental de l'activitat:
Els nens han de repetir en una fitxa la mateixa classificació que han fet quan manipulaven els vehicles. Aquesta tasca implica fer el treball d'acolorir les imatges, retallar-les i enganxar-les en la graella:






Hi ha una primera part de treball compartit mentre els dos companys classifiquen els vehicles i una segona part de treball individual realitzant la fitxa.


I això és tot.

Una idea per al treball autònom al racó de matemàtiques amb dos estils lleugerament diferents. Dues maneres de fer que, en definitiva, proposen als nens resoldre classificacions manipulant els objectes i els conviden a aplicar el raonament i la lògica.


Si us ha agradat aquest material, teniu una proposta d'utilització amb nens de 3 anys al blog La clase de Miren també molt interessant. 






Estàs en Classificació de vehicles (P5) → Racó matemàtiques.  Torna a Inici

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs