JOCS DE LLENGUA. LECTOESCRIPTURA
Agrupament/sessió
Jocs de llengua.
Gran grup
Material
• Quadre de doble entrada
• Targetes amb síl·labes
• Blue tack
Altres
Es pot preparar una fitxa amb les mateixes característiques de l'activitat per a realitzar-se en parelles al racó de llegir i escriure.
Jocs de llengua.
Gran grup
Material
• Quadre de doble entrada
• Targetes amb síl·labes
• Blue tack
Altres
Es pot preparar una fitxa amb les mateixes característiques de l'activitat per a realitzar-se en parelles al racó de llegir i escriure.
Objectius
• Treballar de manera lúdica amb les síl·labes, les quals per si soles, no tenen cap sentit.
• Exercitar-se en el mecanisme de formar síl·labes per la unió d'una vocal i una consonant.
• Aplicar estratègies de resolució d'un quadre de doble entrada amb l'estructura lógica que aquest comporta.
Descripció de l’activitat
Per aquesta activitat m'he inspirat en un post de Yolanda Roset, del seu interessant blog Recursos per a l'educació especial. La proposta es diu producte cartesià sil·làbic.
Trobo que és una eina ideal per sistematitzar l'aprenentatge de la formació de les síl·labes, que les fa entrar analíticament en el cervell dels nens, sense que suposi un entrenament feixug com el fet d'anar repetint monòtonament allò de… la M amb la A, MA; la M amb l'E, ME….
Amb els meus alumnes estem molt habituats als quadres de doble entrada, és una activitat de lògica matemàtica recurrent a la rotllana, que realitzem amb tota mena d'elements. Ara, però, hem trobat una de nova: amb les lletres! I la millor manera és proposar-ho com un dels nostres "jocs de llengua" per fer entre tots.
La idea els ha encantat.
Quan han vist el quadre, de primer, no han mostrat gaire expectació però quan he repartit les targetes… semblava que repartia caramels!
Necessitem:
Desenvolupament:
A mi personalment m'agrada molt treballar a terra, al mig de la rotllana però amb les lletres no es pot perquè alguns nens les veurien del revés i les síl·labes també. Així doncs, el millor és col·locar el mural en vertical, visible des de tot arreu.
El primer que hem fet ha estat seure bé i cadascú ha explicat als altres com sonava la seva síl·laba. Ens hem ajudat entre tots si algú tenia més dificultats.
A continuació i demanant concentració he assenyalat un espai del mural. Hem mirat bé les lletres que hi confluïen i l'afortunat ha sortit a enganxar la seva targeta.
Ho hem fet unes quantes vegades, però a aquestes edats i avui dia encara més, necessites evitar la monotonia per manenir viu l'interès.
Hem passat a una segona fase: triar un nen i que sortís a buscar el lloc de la seva targeta. Unes quantes vegades més:
El quadre es va omplint.
Hem llegit les fileres i hem constatat que acabaven totes amb la mateixa vocal o so. El mateix amb les columnes, éren totes de la mateixa família (començaven per la mateixa consonant).
Confesso que, de tant en tant, si que aprofito per matxacar la cantarella (amagant-la en la dinàmica del joc) "la S amb la U, SU", "la B amb l'O, BO…" ja que alguna cosa els deu quedar en el subconscient i s'han d'aprofitar tots els recursos.
Però de fet, tot és més rigurós del que aquí explico, ja que quan surt algú a col.locar la targeta ha de verbalitzar el perquè i si no ho diu del tot bé hi ha escrupolosos guardians de la raó absoluta disposats a corregir els possibles errors. Són terribles.
Per acabar, i això ja és la conseqüència de tants dies de treballar sistemàticament les síl·labes amb diferents activitats i materials, sorgeix espontàniament per part d'algú la unió de síl·labes contigües i els nens juguen a formar paraules….
No volen dir res, però riuen molt: VO-BO, SO-SU, BI-PI
Això és tot. No hem acabat d'omplir el quadre, però ha sigut un primer contacte amb el material, ha donat per parlar i interioritzar mecanismes de la formació de síl·labes, per compartir i ajudar-se i també per corregir-se.
Observacions:
1. D'aquesta activitat viscuda en gran grup surt una bona proposta de racó de llegir i escriure.
He preparat un fitxa per elaborar en aquest racó en algun moment d'aquest trimestre:
(Atenció: les síl·labes s'haurien de donar tallades o bé desordenades i en menys quantitat que en la proposta de gran grup. Les han d'enganxar a la casella corresponent).
La feina es podria ampliar demanant-los d'escriure lliurement 2 o 3 paraules a partir de síl·labes triades per ells.
2. En la presentació de les lletres en el quadre és millor posar en l'eix vertical les consonants i en l'horitzontal les vocals: s'adiu més amb la lògica de la confecció de la síl·laba. Jo ho he fet al revés i s'ha entés però crec que val la pena tenir-ho en compte.
3. Si deixeu el material vivenciat a l'abast dels nens sempre hi haurà interessats a reviure l'activitat i moltes vegades li treuen més suc entre ells. És divertit escoltar-los sense que se n'adonin.
• Treballar de manera lúdica amb les síl·labes, les quals per si soles, no tenen cap sentit.
• Exercitar-se en el mecanisme de formar síl·labes per la unió d'una vocal i una consonant.
• Aplicar estratègies de resolució d'un quadre de doble entrada amb l'estructura lógica que aquest comporta.
Descripció de l’activitat
Per aquesta activitat m'he inspirat en un post de Yolanda Roset, del seu interessant blog Recursos per a l'educació especial. La proposta es diu producte cartesià sil·làbic.
Trobo que és una eina ideal per sistematitzar l'aprenentatge de la formació de les síl·labes, que les fa entrar analíticament en el cervell dels nens, sense que suposi un entrenament feixug com el fet d'anar repetint monòtonament allò de… la M amb la A, MA; la M amb l'E, ME….
Amb els meus alumnes estem molt habituats als quadres de doble entrada, és una activitat de lògica matemàtica recurrent a la rotllana, que realitzem amb tota mena d'elements. Ara, però, hem trobat una de nova: amb les lletres! I la millor manera és proposar-ho com un dels nostres "jocs de llengua" per fer entre tots.
La idea els ha encantat.
Quan han vist el quadre, de primer, no han mostrat gaire expectació però quan he repartit les targetes… semblava que repartia caramels!
Necessitem:
targetes amb síl·labes directes: "consonant-vocal"
el mural o quadre de doble entrada (el veieu enganxat al cavallet) i els "manobres" que , s'ha de dir, són molt col·laboradors.
Desenvolupament:
A mi personalment m'agrada molt treballar a terra, al mig de la rotllana però amb les lletres no es pot perquè alguns nens les veurien del revés i les síl·labes també. Així doncs, el millor és col·locar el mural en vertical, visible des de tot arreu.
El primer que hem fet ha estat seure bé i cadascú ha explicat als altres com sonava la seva síl·laba. Ens hem ajudat entre tots si algú tenia més dificultats.
A continuació i demanant concentració he assenyalat un espai del mural. Hem mirat bé les lletres que hi confluïen i l'afortunat ha sortit a enganxar la seva targeta.
Ho hem fet unes quantes vegades, però a aquestes edats i avui dia encara més, necessites evitar la monotonia per manenir viu l'interès.
Hem passat a una segona fase: triar un nen i que sortís a buscar el lloc de la seva targeta. Unes quantes vegades més:
El quadre es va omplint.
Hem llegit les fileres i hem constatat que acabaven totes amb la mateixa vocal o so. El mateix amb les columnes, éren totes de la mateixa família (començaven per la mateixa consonant).
Confesso que, de tant en tant, si que aprofito per matxacar la cantarella (amagant-la en la dinàmica del joc) "la S amb la U, SU", "la B amb l'O, BO…" ja que alguna cosa els deu quedar en el subconscient i s'han d'aprofitar tots els recursos.
Però de fet, tot és més rigurós del que aquí explico, ja que quan surt algú a col.locar la targeta ha de verbalitzar el perquè i si no ho diu del tot bé hi ha escrupolosos guardians de la raó absoluta disposats a corregir els possibles errors. Són terribles.
Per acabar, i això ja és la conseqüència de tants dies de treballar sistemàticament les síl·labes amb diferents activitats i materials, sorgeix espontàniament per part d'algú la unió de síl·labes contigües i els nens juguen a formar paraules….
No volen dir res, però riuen molt: VO-BO, SO-SU, BI-PI
Això és tot. No hem acabat d'omplir el quadre, però ha sigut un primer contacte amb el material, ha donat per parlar i interioritzar mecanismes de la formació de síl·labes, per compartir i ajudar-se i també per corregir-se.
Observacions:
1. D'aquesta activitat viscuda en gran grup surt una bona proposta de racó de llegir i escriure.
He preparat un fitxa per elaborar en aquest racó en algun moment d'aquest trimestre:
(Atenció: les síl·labes s'haurien de donar tallades o bé desordenades i en menys quantitat que en la proposta de gran grup. Les han d'enganxar a la casella corresponent).
La feina es podria ampliar demanant-los d'escriure lliurement 2 o 3 paraules a partir de síl·labes triades per ells.
2. En la presentació de les lletres en el quadre és millor posar en l'eix vertical les consonants i en l'horitzontal les vocals: s'adiu més amb la lògica de la confecció de la síl·laba. Jo ho he fet al revés i s'ha entés però crec que val la pena tenir-ho en compte.
3. Si deixeu el material vivenciat a l'abast dels nens sempre hi haurà interessats a reviure l'activitat i moltes vegades li treuen més suc entre ells. És divertit escoltar-los sense que se n'adonin.
Estàs en Mates o llengua? → Llengua P5. Torna a Inici
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada