JOCS DE MATEMÀTIQUES. EXPERIMENTAR AMB LES SIMETRIES
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
• Retoladors reciclats
• Una línia marcada a terra
• Un dau
Altres
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
• Retoladors reciclats
• Una línia marcada a terra
• Un dau
Altres
Objectius
•Experimentar amb les simetries
•Copiar el model proposat invertint-lo
•Comptar elements
Descripció de l’activitat
Activitat per a treballar les simetries.
Dividir la classe en dos equips.
Es marca una ratlla a terra, amb "celo", que és el que constituirà l'eix de simetria, i els equips es situen un davant de l'altre enfrontats.
Cal deixar molt clar que no és un joc competitiu, al contrari, és un joc col·laboratiu en que els equips han d'observar la jugada de l'altre i replicar la mateixa figura però disposant-la simètricament, "en mirall".
Com que en si és una activitat força simple, de fet és molt senzilla i comprensible per treballar-la a P4 utilitzant un retolador cada vegada, amb els alumnes de P5 l'he complicada una mica afegint-hi un dau.
Procediment:
Equip 1. Un nen tira el dau i pren tants retoladors d'un color com indica el dau. Construeix una forma a tocar de l'eix de simetria, dins del seu camp. (En l'exemple es tracta d'una forma amb 4 retoladors grocs).
Equip 2. Un nen agafa la mateixa quantitat de retoladors del mateix color i repeteix la forma, construint-la com una imatge "en mirall" dins del seu camp.
És interessant anar-los explicant que si prenguessim els extrems d'aquestes figures i les aixequessim des de la ratlla verda coincidirien totalment.
Equip 2. La següent jugada la inicia l'equip 2
Equip 1, la copia invertida al seu camp. Per exemple una composició amb 6 retoladors vermells.
El joc continua alternativament.
Se'ls pot animar a continuar desenvolupant prolongacions o decoracions sobre formes que ja estaven fetes amb la única precaució de combinar colors diferents perquè no es confonguin unes figures amb les altres:
O continuar col·locant figures noves al llarg de l'eix. La dinámica del joc s'entèn ràpidament però de vegades les tirades es compliquen i apareixen els problemes
És el moment en què tothom opina, s'ajuden entre ells i es proven diverses posicions.
Però al final tot s'acaba resolent.
El concepte de simetria es pot treballar de moltes maneres al parvulari: en gran grup, d'una manera molt visual però sobre el pla com és aquest exemple i també individualment manipulant materials que permetin el moviment en l'espai per poder comprovar com són coincidents dues meitats simètriques d'una figura.
Val la pena oferir-los varietat d'experiències:
que retallin sobre un paper plegat i el puguin desplegar;
o que pintin la meitat d'un full per després plegar-lo i que l'altra meitat quedi impregnada de la pintura;
o completar objectes o dibuixos
o experimentar amb el reflex d'un mirall
o...
Nota:
Aquesta activitat està inspirada en el treball "rotuladores creativos" de M.J del Rey.
•Experimentar amb les simetries
•Copiar el model proposat invertint-lo
•Comptar elements
Descripció de l’activitat
Activitat per a treballar les simetries.
Dividir la classe en dos equips.
Es marca una ratlla a terra, amb "celo", que és el que constituirà l'eix de simetria, i els equips es situen un davant de l'altre enfrontats.
Cal deixar molt clar que no és un joc competitiu, al contrari, és un joc col·laboratiu en que els equips han d'observar la jugada de l'altre i replicar la mateixa figura però disposant-la simètricament, "en mirall".
Com que en si és una activitat força simple, de fet és molt senzilla i comprensible per treballar-la a P4 utilitzant un retolador cada vegada, amb els alumnes de P5 l'he complicada una mica afegint-hi un dau.
Procediment:
Equip 1. Un nen tira el dau i pren tants retoladors d'un color com indica el dau. Construeix una forma a tocar de l'eix de simetria, dins del seu camp. (En l'exemple es tracta d'una forma amb 4 retoladors grocs).
Equip 2. Un nen agafa la mateixa quantitat de retoladors del mateix color i repeteix la forma, construint-la com una imatge "en mirall" dins del seu camp.
És interessant anar-los explicant que si prenguessim els extrems d'aquestes figures i les aixequessim des de la ratlla verda coincidirien totalment.
Equip 2. La següent jugada la inicia l'equip 2
Equip 1, la copia invertida al seu camp. Per exemple una composició amb 6 retoladors vermells.
El joc continua alternativament.
Se'ls pot animar a continuar desenvolupant prolongacions o decoracions sobre formes que ja estaven fetes amb la única precaució de combinar colors diferents perquè no es confonguin unes figures amb les altres:
O continuar col·locant figures noves al llarg de l'eix. La dinámica del joc s'entèn ràpidament però de vegades les tirades es compliquen i apareixen els problemes
És el moment en què tothom opina, s'ajuden entre ells i es proven diverses posicions.
Però al final tot s'acaba resolent.
El concepte de simetria es pot treballar de moltes maneres al parvulari: en gran grup, d'una manera molt visual però sobre el pla com és aquest exemple i també individualment manipulant materials que permetin el moviment en l'espai per poder comprovar com són coincidents dues meitats simètriques d'una figura.
Val la pena oferir-los varietat d'experiències:
que retallin sobre un paper plegat i el puguin desplegar;
petitamaria.blogspot.com.es |
o que pintin la meitat d'un full per després plegar-lo i que l'altra meitat quedi impregnada de la pintura;
kindergartenfaith.blogspot.com.es |
o completar objectes o dibuixos
krokotak.com |
http://www.teachersparadise.com/c/pattern-blocks-mirror-p-1981.html |
Nota:
Aquesta activitat està inspirada en el treball "rotuladores creativos" de M.J del Rey.
Estàs en La rèplica → Matemàtiques P5. Torna a Inici
Muy original.
ResponEliminaGracias por compartir.
Un saludo
Hola Blanca! Gracias por tus palabras.
ResponEliminaA me inspiró M.J del Rey, como cito al final de la entrada, y me encantó. Desde entonces los rotuladores viejos recuperados son un "must-have" de mi clase. Los usamos para hacer simetrías y muchas cosas más.
Un saludo!