MATEMÀTIQUES. LÒGICA/SERIACIONS
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
A la rotllana.
Material
• Caixa de Ritmes i Perles de Nathan
Altres
És interessant assegurar-se que els nens es van familiaritzant amb els cossos geomètrics.
Abans de començar l'activitat repassar els conceptes: recordar com són el cilindre, l'esfera i el cub, quina figura plana els correspon, quins objectes de l'entorn presenten aquells volums...
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
A la rotllana.
Material
• Caixa de Ritmes i Perles de Nathan
Altres
És interessant assegurar-se que els nens es van familiaritzant amb els cossos geomètrics.
Abans de començar l'activitat repassar els conceptes: recordar com són el cilindre, l'esfera i el cub, quina figura plana els correspon, quins objectes de l'entorn presenten aquells volums...
Objectius
• Descriure figures (segons 3 qualitats)
• Mantenir una escolta activa i concentració
• Treballar en grup per assolir un objectiu: copiar el model
Descripció de l’activitat
El material que utilitzo per aquesta activitat ja és conegut pels alumnes ja que ha format part dels racons de matemàtiques alguna vegada durant P3 i P4: la caixa de "Ritmes i perles" de Nathan.
Fins ara l'han fet servir, individualment o en parelles, per copiar les sèries i ritmes que descriuen els patrons.
Aquesta vegada, però, es tracta de fer un ús una mica diferent: fer un dictat "a cegues" de manera que el gran grup d'alumnes assegut a la rotllana està veient el patró que està enganxat en un cavallet, mentre que una parella de nens/es està al darrera del cavallet (no pot veure el patró) i disposa de la bareta o ànima on enfilar les"perles", així com de la caixa amb totes les peces.
El gran grup de nens, observant el model, anirà donant indicacions a la parella que "confegeix". Per torns, els nens descriuran quina és la perla que cal enfilar: forma, color, mida.
Els propis nens aniran corregint si els que treballen s'equivoquen.
En acabar d'enfilar totes les perles, la parella que treballa va a comprovar davant del patró si han seguit bé les instruccions.
L'interessant d'aquesta feina, a banda de practicar amb els volums i les altres qualitats lògiques o l'ordre de les peces (hem de descriure de baix cap a dalt, és a dir, el que està més abaix ha entrat abans que el que està més amunt), és que en realitat els nens treballen en equip, han de col·laborar i ajudar-se, respectar els errors i treballar amb l'interès comú que la parella que "confegeix" aconsegueixi el resultat correcte.
Aquesta activitat l'he plantejada al 3r trimesre de P4 perquè els nens ja estan força habituats a treballar les sèries i els patrons.
Respecte als volums (nomenclatura dels cossos geomètrics) prèviament, al llarg del curs, hem fet força activitats manipulant objectes, experimentant amb els volums, amb materials quotidians, de rebuig (taps, fustes, caixes i caixetes, pilotes, boles, tetrabriks, pots cilíndrics), construccions...
• Descriure figures (segons 3 qualitats)
• Mantenir una escolta activa i concentració
• Treballar en grup per assolir un objectiu: copiar el model
Descripció de l’activitat
El material que utilitzo per aquesta activitat ja és conegut pels alumnes ja que ha format part dels racons de matemàtiques alguna vegada durant P3 i P4: la caixa de "Ritmes i perles" de Nathan.
Fins ara l'han fet servir, individualment o en parelles, per copiar les sèries i ritmes que descriuen els patrons.
Aquesta vegada, però, es tracta de fer un ús una mica diferent: fer un dictat "a cegues" de manera que el gran grup d'alumnes assegut a la rotllana està veient el patró que està enganxat en un cavallet, mentre que una parella de nens/es està al darrera del cavallet (no pot veure el patró) i disposa de la bareta o ànima on enfilar les"perles", així com de la caixa amb totes les peces.
El gran grup de nens, observant el model, anirà donant indicacions a la parella que "confegeix". Per torns, els nens descriuran quina és la perla que cal enfilar: forma, color, mida.
Els propis nens aniran corregint si els que treballen s'equivoquen.
En acabar d'enfilar totes les perles, la parella que treballa va a comprovar davant del patró si han seguit bé les instruccions.
L'interessant d'aquesta feina, a banda de practicar amb els volums i les altres qualitats lògiques o l'ordre de les peces (hem de descriure de baix cap a dalt, és a dir, el que està més abaix ha entrat abans que el que està més amunt), és que en realitat els nens treballen en equip, han de col·laborar i ajudar-se, respectar els errors i treballar amb l'interès comú que la parella que "confegeix" aconsegueixi el resultat correcte.
Aquesta activitat l'he plantejada al 3r trimesre de P4 perquè els nens ja estan força habituats a treballar les sèries i els patrons.
Respecte als volums (nomenclatura dels cossos geomètrics) prèviament, al llarg del curs, hem fet força activitats manipulant objectes, experimentant amb els volums, amb materials quotidians, de rebuig (taps, fustes, caixes i caixetes, pilotes, boles, tetrabriks, pots cilíndrics), construccions...
¡Muy buena actividad!
ResponEliminaHola Mamen,
EliminaRealmente trabajaron muy concentrados mientras observaban que los que construían la serie "a ciegas" lo hacían bien. Tienes que probarlo en clase.
Un saludo y gracias!