MATEMÀTIQUES. LÒGICA
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
En gran grup.
A la rotllana.
Material
• Blocs lògics de Z. Dienes
• Targetes d'atributs
• Paper gran o cartolina per dibuixar la "màquina"
Altres
Jocs de matemàtiques.
En gran grup.
A la rotllana.
Material
• Blocs lògics de Z. Dienes
• Targetes d'atributs
• Paper gran o cartolina per dibuixar la "màquina"
Altres
Objectius
• Reconèixer els atributs forma, mida i color de les figures geomètriques bàsiques.
• Classificar figures a partir de la presència o absència de diferents qualificatius per a cada atribut.
Descripció de l’activitat
La inspiració per aquesta activitat és el JClic de Miren Garralda BLOCS LÒGICS . Als meus nens els agrada molt perquè s'imaginen que representa una màquina que manipula un operari que va introduint peces i les fa passar pels diferents tubs, fins a la sortida.
En aquesta ocasió, com que ja coneixem el procés de classificació els proposo inventar-nos la nostra pròpia màquina però amb material per manipular: blocs lògics, targetes d'atributs (a l'escola en tenim unes de molt resistents que poden utilitzar-se de moltes maneres, editades per Nathan) i una màquina que dibuixo jo en un paper i situem al terra, al mig de la rotllana.
Comencem dissenyant com serà la màquina. Entre tots triem els atributs que definiran l'entrada de peces per cada passadís de la màquina.
Els nens escullen: gran i petit per acotar els dos primers camins; vermell i blau en una altra dicotomia; i jo, per complicar-ho una mica els afegeixo a l'altra banda de la màquina "grocs" i "no-grocs" (els marco una qualitat negativa, que encara els costa una mica d'entendre).
Per torns els infants surten a agafar una peça i seguint els camins la fan arribar a la sortida corresponent.
L'expectació és màxima! Els bservadors controlen que l'operari no cometi cap error.
Altres vegades sóc jo que marco una casella de sortida i demano que vagin buscar la peça que hauria de sortir per allà. Això els obliga a fer el procés de raonament a la inversa:
"no ha de ser groga", "ha de ser gran", "pot ser de qualsevol forma". S'ha de pensar molt!
O bé els pregunto, per exemple: -Diga'ns si el "triangle-groc-petit" estaria ben situat en aquesta porta de sortida.
L'activitat es pot complicar i variar tant com es vulgui, tenint en compte el raonament dels infants i mentre hi estiguin interessats. Les "màquines" poden ser més o menys simples, com la que hem inventat aquesta vegada o molt més complicades. Es pot fer servir més vegades la mateixa "màquina" triant altres atributs. S'hi poden afegir més qualitats, com ara la forma...
Res no és MASSA difícil si l'adult està allà per reconduir la conversa, posar-los en situació de dubte i ajudar-los a verbalitzar les seves intuicions.
Nota final: Aquí teniu altres "màquines". Aquestes, extretes també, del JClic BLOCS LÒGICS són de resposta tancada ja que ja estan seleccionades les úniques figures possibles. En el cas de l'activitat que jo plantejo hi ha més solucions perquè no estan acotats tots els atributs. Es pot treballar de les dues maneres:
• Reconèixer els atributs forma, mida i color de les figures geomètriques bàsiques.
• Classificar figures a partir de la presència o absència de diferents qualificatius per a cada atribut.
Descripció de l’activitat
La inspiració per aquesta activitat és el JClic de Miren Garralda BLOCS LÒGICS . Als meus nens els agrada molt perquè s'imaginen que representa una màquina que manipula un operari que va introduint peces i les fa passar pels diferents tubs, fins a la sortida.
Sovint esgarrapem una estona per fer entre tots, asseguts a la rotllana i mirant la pantalla, algun JClic de conceptes matemàtics. Aquest quart d'hora en que tots diuen la seva, confrontem les propostes de cadascú, verbalitzem el perquè de la solució correcta… no té preu.
En aquesta ocasió, com que ja coneixem el procés de classificació els proposo inventar-nos la nostra pròpia màquina però amb material per manipular: blocs lògics, targetes d'atributs (a l'escola en tenim unes de molt resistents que poden utilitzar-se de moltes maneres, editades per Nathan) i una màquina que dibuixo jo en un paper i situem al terra, al mig de la rotllana.
Comencem dissenyant com serà la màquina. Entre tots triem els atributs que definiran l'entrada de peces per cada passadís de la màquina.
Els nens escullen: gran i petit per acotar els dos primers camins; vermell i blau en una altra dicotomia; i jo, per complicar-ho una mica els afegeixo a l'altra banda de la màquina "grocs" i "no-grocs" (els marco una qualitat negativa, que encara els costa una mica d'entendre).
Per torns els infants surten a agafar una peça i seguint els camins la fan arribar a la sortida corresponent.
L'expectació és màxima! Els bservadors controlen que l'operari no cometi cap error.
"no ha de ser groga", "ha de ser gran", "pot ser de qualsevol forma". S'ha de pensar molt!
L'activitat es pot complicar i variar tant com es vulgui, tenint en compte el raonament dels infants i mentre hi estiguin interessats. Les "màquines" poden ser més o menys simples, com la que hem inventat aquesta vegada o molt més complicades. Es pot fer servir més vegades la mateixa "màquina" triant altres atributs. S'hi poden afegir més qualitats, com ara la forma...
Res no és MASSA difícil si l'adult està allà per reconduir la conversa, posar-los en situació de dubte i ajudar-los a verbalitzar les seves intuicions.
Nota final: Aquí teniu altres "màquines". Aquestes, extretes també, del JClic BLOCS LÒGICS són de resposta tancada ja que ja estan seleccionades les úniques figures possibles. En el cas de l'activitat que jo plantejo hi ha més solucions perquè no estan acotats tots els atributs. Es pot treballar de les dues maneres:
Estàs en Màquines d'empaquetar → Matemàtiques P5. Torna a Inici
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada