Ja som a P5, fa dos cursos que dediquem la nostra atenció al món de les lletres i els infants ja tenen moltes experiències en relació al codi escrit. Els ritmes d’adquisició de les habilitats lectores i escriptores són molt variats i comencen a aparèixer grans diferències en els nivells de producció espontània si observem el grup-classe globalment: des de nens/es que encara se senten insegurs i no s’atreveixen a escriure si no és copiant un model, als que sil·làbicament poden representar paraules o frases que s’entenen fins als que poden escriure senzills textos o frases que són correctes fonèticament. Tots són estadis dins de la normalitat i corresponents a l’edat. Amb la lectura passa el mateix.
És un any de gran responsabilitat per als/les mestres perquè han de vetllar per respectar aquests nivells en els/les alumnes, animar-los a progressar des de l’estadi en què es troben i motivar-los per tenir ganes de seguir aprenent i avançar.
És un any, a més a més, en que moltes escoles inicien el pas a la lletra lligada. Aquest pas a la "lligada" –i faig aquí una reflexió personal- produeix un alentiment en un procés que costa d'engegar i que té ritmes diversos en els alumnes: l'esforç de fer la grafia lligada pot fer reaparèixer inseguretats i fins i tot alguns nens que amb prou feines començaven a consolidar el mecanisme es veuen sobrepassats per la nova demanda. Hi ha un debat obert en relació a això i algun dia haurem de fer-hi front.
Sigui com sigui, aquest curs, pel que fa a la programació de la lectoescriptura, el dediquem a fer una gran empenta a les mecàniques i habilitats que hem treballat en anys anteriors, especialment la consciència fonològica, la identificació i reconeixement de tots els sons, la segmentació de paraules en síl·labes, els jocs de paraules i sons (paraules que comencen o acaben igual...)
D’altra banda la funcionalitat de la llengua escrita es fa del tot evident (escrivim paraules per recordar una llista, frases que resumeixen vivències, frases que contenen missatges per algú, desxifrem paraules i frases que ens proporcionen informacions, llegim i entenem el valor d’allò escrit...)
Donem entitat a la frase: ens adonem que escrivim el que sona o el que pensem. Passem de la paraula que engloba una idea a entendre que el conjunt de paraules és la idea posada en ordre. Juntament amb la frase ens iniciem en la separació de paraules.
La programació per a P5 segueix una progressió que es regeix pels següents objectius generals del curs:
Hi dedico dues sessions setmanals a aquestes activitats i aprofito desdoblaments del grup amb especialistes o el/la mestre/a de reforç perquè siguin més profitoses.
Aquesta és la seqüència d'activitats per al primer trimestre:
El berenar / Mates o llengua? / L'intrús al vaixell |
Com descobrir les frases... parlant / Batalla de noms / Senyalística o la cacera de senyals |
Iniciació a l'Scrabble / Loto de síl·labes / Marcar les síl·labes amb post-it |
Escrivim amb Mistiboo / Sona la lletra... / Veig-veig... |
Lectoescriptura a cal metge / Un vaixell carregat de... / El sac de caramels |
Estàs en Lectoescriptura P5 (I). Activitats 1r trimestre (P5)→ Llengua P5. Torna a Inici
Como siempre una joya de documento, muchísimas gracias Marta 🤗🤗🤗
ResponEliminaMuchas gracias, Ana. Encantada de compartir en directo contigo tantas veces. :-) Un abrazo!
EliminaNo quiero dejar de felicitarte por tu buen hacer. Desde que descubrí tu blog he ganado además de una amiga una inspiración para muchas actividades, uso de materiales, organización etc. Ha sido una experiencia bestial la que hemos vivido juntas y espero seguir aprendiendo de ti. eres una maestra de las grandes. Este blog es ejemplo de ello. Besazos
ResponEliminaPues te voy a dar la razón en una cosa: lo mejor es la amistad que ha nacido de este mundillo virtual y descubrir y ganar grandes personas y maestras como tu. Me sacas los colores, y la verdad es que eres tu la que formas parte de mis referentes. Mil gracias! Y seguimos :-)
EliminaHola!!!! Gràcies pel material! Adjuntarás tb pel 2n i 3r trimestre?
ResponEliminaGràcies!!!!!!
Hola, Begoña: Estic treballant amb el dossier del segon trimestre aquests dies i de fet, el del 3er ja està prenent forma també. Espero compartir-los en breu. Moltes gràcies pel teu comentari! :-)
EliminaHola! He descobert el teu blog gràcies a Estrella d'idees magistrals! M'ha encantat! Mil gràcies per compartir tota aquesta feinada. Ben segur que aprofitaré un munt de coses, ja que tot és molt inspirador.
ResponEliminaM'agrada molt com ho expliques i les reflexions que hi fas!
Una forta abraçada virtual!
Hola Laura. Si no m'equivoco tu ets l'ànima de Ses meves feinetes, és així? Moltíssimes gràcies pel teu comentari, de fet, jo també et segueixo i m'inspiro en la teva feina (tinc ara mateix a la llista de lectura el teu post sobre mini-espais, que m'interessa molt el tema hehehe). Així que el gust és mutu. Encantada de coincidir en aquest meravellós espai virtual :-)
EliminaL'Estrella va ser, crec recordar, la primera que em va recolzar fent comentaris quan vaig començar el blog fa uns 5 anys... una abraçada aquí per a ella :-)
I a reveure!
Hola Marta! Sí que sóc na Laura de Ses Meves Feinetes! Quina gràcia! I moltes gràcies per seguir-me. Si començares el blog fa 5 anys, va ser just quan jo vaig deixar de postejar (postejar?) per dedicar-me a la maternitat... Ara hi he tornat perquè tenc més temps, perquè ho enyorava (escriure un blog va molt bé per fer reflexió i ordenar la feina del dia a dia... aclarir idees, documentar la tasca docent... oi què si?) i perquè vull recollir a mode de base de dades el que vaig fent...
EliminaAquests dies he estat navegant pel teu! És preciós! Quina feinada més maca que fas, Marta! I quins reculls més ben fets i més útils! Moltíssimes gràcies perquè empraré moltes cosetes.
Encantada també de coincidir amb tu per la xarxa, i ens seguim llegint! Una Abraçada!
Justament, Laura! Això és el que em va empényer a començar el meu blog: "reflexionar i ordenar la feina del dia a dia, aclarir idees, documentar la tasca docent i perquè vull recollir a mode de base de dades el que vaig fent..." jejeje
EliminaM'alegro molt de coincidir amb tu i... res, que a seguir seguint-nos! :-) Una abraçada per tu!
De nou gràcies per aquest documet tan ben estructurat i tan pràctic, Marta. Ja tinc ganes de posar en marxa aquest curs les teues idees que em fan sentir més segura a l'aula. Una forta abraçada!!
ResponEliminaHola, Isabel:
EliminaM'alegro molt que t'ajudi aquest recull. Segur que transformes les propostes i et surt alguna cosa millor. Una abraçada! I gràcies pel teu comentari :-)
Feliz comienzo de curso. Un beso.
ResponEliminaHola, Blanca! Muchas gracias e igualmente! Estos días de preparativos ya vamos a tope ;-) Feliz curso :-)
EliminaMadre mía Marta esto es una joya. Lo he impreso y estoy empezando a preparar el material. Gracias de corazón!
ResponEliminaHola! :-) Muchas gracias por tu comentario. Espero que te sirva!
EliminaSaludos.
Estupendo trabajo , seguro que sirve a muchas compis de inspiración. ¡Enhorabuena!
ResponEliminaHola Domingo, muchas gracias por tus palabras. De momento parece que gusta ☺️ simplemente es una presentación ordenada de propuestas que me han dado buenos resultados en clase. Un saludo!
EliminaMarta, moltes gràcies per tots aquests recursos tant interessants.
ResponEliminaNomés volia saber si podries tornar a posar l'enllaç de l'activitat de Loto de Síl·labes, ja que no puc obrir-lo per descarregar-me'l.
Hola Susana
EliminaEn aquest enllaç trobaràs un descarregable: http://laclassedelaurene.blogspot.com/2012/01/le-loto-des-syllabes.html
Però pensa que els noms dels objectes són en francès així que hauras de modificar-lo. Si busques a Pinterest "loto des syllabes" en trobaras més
Espero que et serveixi!
Salutacions :-)