TALLER DE MATES: DÒMINO DE 12 PUNTS
Agrupament/sessió
Tallers de mates
Estació de treball de numeració i càlcul.
Material
• Joc de dòmino de 12 punts
• Recta numèrica
• Retolador veleda
Altres
Aquesta estació de treball ha d'estar supervisada pel mestre/a per poder treure-li tot el profit.
Tallers de mates
Estació de treball de numeració i càlcul.
Material
• Joc de dòmino de 12 punts
• Recta numèrica
• Retolador veleda
Altres
Aquesta estació de treball ha d'estar supervisada pel mestre/a per poder treure-li tot el profit.
Objectius
• Aplicar estratègies en la resolució d'activitats diverses de numeració, comptatge, càlcul, ordenacions, classificacions...
• Familiaritzar-se amb els patrons numèrics de les fitxes.
• Gaudir en grup de la descoberta d'un material nou en l'estació de treball.
Descripció de l’activitat
El dòmino és un joc de taula de normes força senzilles molt adient per a l'aula d'infantil. El podem treballar amb els nostres alumnes seguint les normes pròpies del joc però també podem aprofitar-lo per dur a terme altres activitats relacionades amb el comptatge i el càlcul, la lògica, a més de la discriminació i la memòria visual.
En aquesta ocasió l'hem descobert en un format molt atractiu, el dòmino de 12 punts, que ens dóna moltes opcions per a tenir-lo com a material de manipulació i descoberta en una estació d'una sessió de tallers de matemàtiques de P5.
A continuació es mostren algunes de les propostes al taller.
Comencem el taller posant totes les fitxes cap per amunt. Preparats, llestos... remenem!
1. ELS DOBLES
Busquem totes les fitxes que tenen la mateixa quantitat de punts a les dues bandes. Com que és un dòmino diferent del que ja coneixem ens apareixen noves peces i noves denominacions. Cal comptar per poder dir: dotze doble!
2. LES FAMÍLIES.
-Podem agrupar les fitxes d'alguna manera? Què tal si busquem totes les de la família de l'1? Què vol dir que siguin de la mateixa família? Les podem ordenar?
(Explico que jo n'he trobat una que l'he amagat a la meva mà i que quan ordenin hauran de descobrir quina és. Finalment la troben).
3. VEIG-VEIG!
Analitzem les disposicions de punts i els colors, ens acostumem a associar-los a determinats números...
La subitització és fàcil fins a 6 perquè estan molt habituats als patrons gràfics dels daus, però fins els 12 la cosa es complica...
Els demano: -Veig, veig... una peça que es diu: 6-8, on és?
Algú s'avança: El 6 és groc! I ràpidament seleccionen del conjunt les possibles fitxes. La següent descoberta és que el 8 és verd.
Amb aquest joc ens entrenem a afinar la tria de fitxes d'una determinada quantitat i guanyar capacitat de reacció.
4. FAN 6! (O QUALSEVOL ALTRA QUANTITAT)
La següent proposta ens porta a la descomposició de quantitats.
-Qui troba una fitxa que en total té 6 punts?
Si comencem amb quantitats familiars es va molt ràpid a reunir totes les fitxes.
Al final, però, hem de resoldre algunes aportacions que no són correctes...
5. "MÉS U" (+1)
Una altra idea:
-Un voluntari agafa la fitxa que vulgui. El company del costat ha de buscar la que fa un punt més.
Comencem pel valor total de la fitxa, per tant, una part es manté igual i hem de trobar la que varia en un punt a l'altra meitat de la fitxa: 9-11, 9-12...
A continuació repetim l'activitat però s'ha de buscar la fitxa que té un més a cada banda: 5-3, 6-4...
6. LA MÉS GRAN
Juguem a buscar la fitxa més gran. És difícil subititzar amb aquestes quantitats i els alumnes trien fitxes que mostren molts punts. Fins que no comptem no podem saber quin és el valor total.
Aprofitem, doncs, per apuntar-lo amb retolador esborrable a la taula i un cop tots tenim un resultat intentem ordenar-los de menys a més. Finalment situem les fitxes sobre una recta numèrica que, en aquest cas, és una cinta mètrica.
Ara sí podem saber qui ha trobat la fitxa més gran.
7. LA MÉS PETITA
Fem la proposta contrària a l'enterior: aconseguim la peça més petita.
Aquí sí, de seguida, tothom té clar que cal buscar la fitxa 0-0 o blanca doble (com els agrada aquest nom!). Però la lluita pel segon lloc es torna molt interessant: els aprticipants saben que han de triar fitxes amb pocs punts però fins que no les tenim unes al costat de les altres per comparar-les no podem saber el rànquing de posicions.
També, de nou, poden donar-se situacions d'empat que no es fan evidents fins que no s'analitzen les fitxes conjuntament.
És una variant de "la més gran" i l'hem anomenat "Batalla de dòmino". En aquesta cas, per fer-ho més animat, juguem amb les fitxes del revés.
Aquest és un conjunt d'activitats possibles al taller. Són molt breus i les anem proposant segons l'interès i la dinàmica que es crea amb el grupet d'alumnes.
Ha resultat una sessió molt amena.
• Aplicar estratègies en la resolució d'activitats diverses de numeració, comptatge, càlcul, ordenacions, classificacions...
• Familiaritzar-se amb els patrons numèrics de les fitxes.
• Gaudir en grup de la descoberta d'un material nou en l'estació de treball.
Descripció de l’activitat
El dòmino és un joc de taula de normes força senzilles molt adient per a l'aula d'infantil. El podem treballar amb els nostres alumnes seguint les normes pròpies del joc però també podem aprofitar-lo per dur a terme altres activitats relacionades amb el comptatge i el càlcul, la lògica, a més de la discriminació i la memòria visual.
En aquesta ocasió l'hem descobert en un format molt atractiu, el dòmino de 12 punts, que ens dóna moltes opcions per a tenir-lo com a material de manipulació i descoberta en una estació d'una sessió de tallers de matemàtiques de P5.
A continuació es mostren algunes de les propostes al taller.
Comencem el taller posant totes les fitxes cap per amunt. Preparats, llestos... remenem!
1. ELS DOBLES
Busquem totes les fitxes que tenen la mateixa quantitat de punts a les dues bandes. Com que és un dòmino diferent del que ja coneixem ens apareixen noves peces i noves denominacions. Cal comptar per poder dir: dotze doble!
2. LES FAMÍLIES.
-Podem agrupar les fitxes d'alguna manera? Què tal si busquem totes les de la família de l'1? Què vol dir que siguin de la mateixa família? Les podem ordenar?
(Explico que jo n'he trobat una que l'he amagat a la meva mà i que quan ordenin hauran de descobrir quina és. Finalment la troben).
Analitzem les disposicions de punts i els colors, ens acostumem a associar-los a determinats números...
La subitització és fàcil fins a 6 perquè estan molt habituats als patrons gràfics dels daus, però fins els 12 la cosa es complica...
Els demano: -Veig, veig... una peça que es diu: 6-8, on és?
Algú s'avança: El 6 és groc! I ràpidament seleccionen del conjunt les possibles fitxes. La següent descoberta és que el 8 és verd.
Amb aquest joc ens entrenem a afinar la tria de fitxes d'una determinada quantitat i guanyar capacitat de reacció.
La següent proposta ens porta a la descomposició de quantitats.
-Qui troba una fitxa que en total té 6 punts?
Si comencem amb quantitats familiars es va molt ràpid a reunir totes les fitxes.
Al final, però, hem de resoldre algunes aportacions que no són correctes...
Una altra idea:
-Un voluntari agafa la fitxa que vulgui. El company del costat ha de buscar la que fa un punt més.
Comencem pel valor total de la fitxa, per tant, una part es manté igual i hem de trobar la que varia en un punt a l'altra meitat de la fitxa: 9-11, 9-12...
A continuació repetim l'activitat però s'ha de buscar la fitxa que té un més a cada banda: 5-3, 6-4...
Juguem a buscar la fitxa més gran. És difícil subititzar amb aquestes quantitats i els alumnes trien fitxes que mostren molts punts. Fins que no comptem no podem saber quin és el valor total.
Aprofitem, doncs, per apuntar-lo amb retolador esborrable a la taula i un cop tots tenim un resultat intentem ordenar-los de menys a més. Finalment situem les fitxes sobre una recta numèrica que, en aquest cas, és una cinta mètrica.
Ara sí podem saber qui ha trobat la fitxa més gran.
7. LA MÉS PETITA
Fem la proposta contrària a l'enterior: aconseguim la peça més petita.
Aquí sí, de seguida, tothom té clar que cal buscar la fitxa 0-0 o blanca doble (com els agrada aquest nom!). Però la lluita pel segon lloc es torna molt interessant: els aprticipants saben que han de triar fitxes amb pocs punts però fins que no les tenim unes al costat de les altres per comparar-les no podem saber el rànquing de posicions.
També, de nou, poden donar-se situacions d'empat que no es fan evidents fins que no s'analitzen les fitxes conjuntament.
8. BATALLA
Per acabar seguim una activitat que ens proposa Malena Martín al seu espai Aprendiendo matemáticas, podeu llegir-la a Actividades matemáticas con un dominó.És una variant de "la més gran" i l'hem anomenat "Batalla de dòmino". En aquesta cas, per fer-ho més animat, juguem amb les fitxes del revés.
Es posen les peces del dòmino cap per avall al centre de la taula (podem fer una selecció d'unes 15 fitxes). Cada jugador pren una peça al mateix temps i la gira. Cadascú suma els punts de la seva peça de manera que guanya el jugador que ha obtingut major puntuació, el qual es queda amb la peça que ha aixecat. El joc continua fins que s'acaben totes les peces del dòmino i el guanyador serà el nen o l'equip que més peces aconsegueixi.
Aquest és un conjunt d'activitats possibles al taller. Són molt breus i les anem proposant segons l'interès i la dinàmica que es crea amb el grupet d'alumnes.
Ha resultat una sessió molt amena.
Estàs en Taller de mates: dòmino de 12 punts (P5)→ Matemàtiques P5. Torna a Inici
Me encanta Marta!!! Eso es sacarle partido a un dominó y lo demás son tonterías!!
ResponEliminaUna preguntilla...lo fuiste haciendo como taller con un grupito cada día? y como fue? Ya sabes mi obsesión por la organización.
Un abrazo!!!
Hola Laura! Gracias por tu comentario :-)
EliminaLa tarde de talleres de mates l@s niñ@s van libremente al taller que quieren. Yo me quedo en uno durante la sesión (que es más dirigido) mientras que los otros puestos son más autónomos. Durante el taller de dominó pasan por la mesa de trabajo dos grupitos de 4-5 alumn@s, no da tiempo a más. Para otra ocasión intento que pasen otr@s alumn@s que aún no han podido participar. Pero de todas maneras prefiero que sea una tarde en que disfruten del trabajo que han escogido y sea una vivencia "respetuosa" (jejeje esa palabra que se ha puesto tan de moda ahora y que podemos poner en práctica de muchas maneras) ;-)
Espero que te sirva la explicación. Un abrazo!