search

                               

Content

PROGRESSIÓ: TALLER DE PAPER


MOTRICITAT FINA. PLÀSTICA. DESCOBRIR EL PAPER AMB TOTS ELS SENTITS

Agrupament/sessió
Racó de motricitat fina / Racó de plàstica
5 o 6 alumnes de P3.

O bé, sessió de plàstica mig grup de P4.

Material 
• Dossier descarregable: Progressió Taller de paper. Taller de paper (català) / Taller de papel (castellano)

• Diferents tipus de paper:
-Fulls blancs i de colors
-Paper de seda
-Paper kraft (embalar)
-Paper xarol
-Paper celofana
-Paper pinotxo
-Paper alumini...

• Diferents estris segons la tècnica a treballar:
-Màquina ondular paper
-Punxons
-Tisores

• Cola

Altres
(Per a P3)
6 alumnes (sessió de motricitat fina o plàstica, a les tardes) mentre la resta d'alumnes participen en 3 racons de joc autònom.
Repetir 4 tardes a la setmana fins que tots els alumnes han realitzat la sessió

(Per a P4)
Podem treballar amb grups més grans, pero millor no passar de 10-12 nens.

Objectius 
• Descoberta sensorial del paper i, de retruc, l'escriptura (distingir els sons de les paraules).
• Descoberta de les propietats i possibilitats de un material habitual a l'aula: el paper.
• Exercitació de la  motricitat fina.
• Descoberta de diferents tècniques plàstiques: el collage.

Descripció de l’activitat 
Taller de paper és una seqüència d'activitats per descobrir el paper amb quasi tots els sentits: el tacte, l'oïda, la vista i fins i tot l'olfacte.
Pretén despertar una altra mirada sobre un material familiar per als nens, el paper, i dedicar-hi sessions temàtiques per exercitar relaxadament diferents tècniques plàstiques que es serveixen d'ell. És una manera de conèixer el paper com a material de creació, actuant sobre ell i transformant-lo, i no únicament com a suport. Al llarg del Taller es posa de manifest de quantes maneres diferents es pot transformar aquest material alhora que es contribueix a desenvolupar les capacitats motrius dels nostres alumnes en permetre'ls practicar manipulacions periòdicament.
La idea original està extreta del blog 1,2,3 dans ma classe à moi per dur a terme amb nens de P3. Jo crec que és interessant també per a P4, si bé variant els agrupaments: en petits grups de 6 alumnes de 3 anys i amb mitjos grups per a les classes de 4 anys.
S'organitza en sessions setmanals i està plantejat per a grups reduïts.

Un dels aspectes més interessants són les primeres descobertes sensorials: especialment amb l'oïda i el tacte. Jo no ho havia provat abans això de donar prioritat als sons que emeten els papers en actuar sobre ells i als nens els ha encantat.




Focalitzar l'atenció en la varietat de sorolls, adaptar la força a la duresa o fragilitat del paper, constatar els canvis de volum després de les transformacions, apreciar les noves formes resultants, la impossibilitat de tornar a l'estat inicial... ha estat una manera molt engrescadora de descobrir la matèria "paper". Cada sessió, un plaer.

Esquinçar el paper amb els dits: sons divertits que imitem amb onomatopeies impossibles...







Rebregar el paper de seda: primer el bufem i el fem voleiar, el seu so és dolç i el tacte suau, es transforma fàcilment...

Fer boles: els canvis de volum més importants, com un quadrat tan gros es converteix en una bola tan petita?, la despleguem per assegurar-nos-en...

Plegar el paper: la feina més precisa, marcar bé els plecs, escoltar el pas de l'ungla aixafant el plec...

Punxar / Perforar el paper: un dels sons més divertits i relaxants... només es sent pec, pec, pec... i el vol d'una mosca...

Enrotllar el paper: més fàcil del que pensàvem... el tallem tranversalment i l'enganxem com espirals...

Ondular el paper: una transformació divertida amb una màquina que sembla màgica...



Retallar paper: primeres pràctiques amb tires de paper...

He recollit en un document tota la progressió de les propostes de 1,2,3 dans ma classe à moi, amb la descripció de cada sessió i amb imatges de la manera com ho hem dut a la pràctica a classe i els treballs finals realitzats. Es pot descarregar en els següents enllaços: Taller de paper (català) / Taller de papel (castellano).




Val la pena, però, exposar aquí el contingut de la primera sessió en la qual explorem amb els sentits tots els tipus de papers: quins colors tenen, si són durs o tous, quin soroll fan en fregar-los, en trencar-los, en arrugar-los o en fer-los voleiar...
Com a conclusió, en aquesta primera sessió, hem realitzat un mural amb tots aquests papers "viscuts".








PRIMERA SESSIÓ. JOC D'ESCOLTA


En aquesta primera sessió presentarem el Taller i ens fixarem en les possibilitats sonores dels diferents tipus de papers, així mateix com en les diferents maneres de transformar-los: fregar el paper, plegar-lo, esquinçar-lo, rebregar-lo, enrotllar-lo...

Desenvolupament:
Explicar l'objectiu de la sessió: "Avui jugarem a fer soroll amb els papers. Sabeu com podem fer soroll amb el paper?, qui té alguna idea?". Recollir i reformular les propostes dels infants i després concretar-les: "Per fer soroll amb el paper el podem plegar, el podem fregar, el podem esquinçar, el podem agitar..."

Demanar, un per un, els alumnes d'agitar un full de paper i escoltar el soroll que fa. Intentar remarcar la diferència de sorolls obtinguts segons cada tipus de paper.
Practicar altres possibilitats: tallar un full per la meitat (amb rapidesa, lentament, comparar els sons), fregar un full de paper i escoltar-ne el so, pensar què ens recorda...).

Sospesem-los. Quin pesa més?, quin és més lleuger?, quins surten volant amb la nostra bufera?, quins es resisteixen? 

Proposar un joc als alumnes: els alumnes amaguen el cap dins dels braços a la taula (no poden mirar), el mestre/a agafa un paper i l'agita, o el plega, o el frega, o l'esquinça i en acabat els alumnes han de reconèixer i anomenar l'acció que ha donat el soroll.
Després ho pot repetir un alumne.
Per acabar, els alumnes fan un collage conjunt amb tots els paper manipulats. En aquest mural, el mestre/a, prepararà un rètol que doni nom al taller:

"Taller de paper i collage" i es penjarà en un lloc visible de la classe.







Estàs en Progressió: Taller de paperMotricitat fina / Plàstica P4.  Torna a Inici

2 comentaris:

  1. Felicidades por este trabajo, me encanta y me lo guardo para realizar creo que ya mismo jajajja Eres una crack

    ResponElimina
  2. ;-) Hola Miren! Gracias por tu comentario. A mi también me cautivó cuando lo ví.
    En clase nos ha encantado el previo sensorial: agitar fuerte una cartulina, agitar muy suavemente el paper de seda o el de aluminio, rasgar papel de periódico muyyyyy lentamente, rasgar un folio rápido, marcar el pliegue con la uña risss, risss... una chulada! :-P Espero que os guste. Un abrazo!

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs