TROTACAMINS


 UN NOU CONCEPTE DE FITXES: PROJECTES, TALLERS I RACONS EN UN MATERIAL EDITAT I PLE DE RECURSOS


Escric aquesta entrada al blog amb molta il·lusió perquè a la fi puc donar a conèixer el nou projecte d'educació infantil de l'Editorial Casals: TROTACAMINS / TROTACAMINOS del qual sóc una de les autores.



"TROTACAMINS és una proposta de materials vivencials i cooperatius en la qual els alumnes són els constructors del seu aprenentatge. És un viatge al coneixement on els «trotacamins» poden prendre dues rutes que s'entrellacen: la ruta dels TALLERS I RACONS i la ruta dels PROJECTES."


Quan em van proposar aquest projecte em va interessar de seguida perquè, tot i que sóc una mestra que treballa sense un mètode editat, l'editorial buscava la creació d'un material diferent amb una concepció nova de les fitxes tradicionals i del paper de l'alumne davant de l'aprenentatge. Tot un repte! I el vaig acceptar. 
Què tal, doncs, decantar-nos per unes propostes que estan basades principalment en l'experiència vivenciada, en la manipulació activa i en la verbalització dels aprenentatges per part de  l'alumne i que busquen despertar la seva curiositat i interès? 
Un material que alhora tingués en compte i respongués a les necessitats dels mestres, que no volem una sobrecàrrega de fitxes, que busquem una línia coherent de propostes organitzades en eixos d'aprenentatge (tallers, racons, projectes) i ens agrada tenir temps per desenvolupar altres situacions que sorgeixen espontàniament en el dia a dia dels nostres nens a classe...


És des d'aquestes premises que ha nascut


Darrera del completíssim bloc dels projectes (quinze projectes!) hi ha Ana Guillén, que segur que la coneixeu del blog Un proyecto de maestra, amb la col·laboració en algun projecte de Mª Àngels Trimiño, autora del blog EI d'Educació Infantil.




L'Ana ha aconseguit convertir un material editat, que el mestre escull a priori de la decisió dels alumnes, en una proposta totalment adaptable, personalitzable i modificable que pot prendre diferents camins adequant-se als interessos dels alumnes. Hi trobareu uns projectes originals i amb molta xispa, unes guies didàctiques, les "Rutes pedagògiques", amb una descripció súper acurada de l'elaboració del projecte, moltíssimes activitats vivenciades, així com un DVD de la ruta pedagògica amb uns recursos digitals que fan caure de cul.
Els títols? Alguns de tan suggeridors com: EL MEU NOM (per treballar el nom a P3), ELS MARINERS o ELS HOSPITALS (P4) o ELS ROBOTS o L'INSECTE BASTÓ (a P5). Són tots una meravella! 


A la part dels Tallers i Racons hi ha, d'una banda,  l'Àngel Alsina, reputat professor de didàctica de les matemàtiques a la Universitat de Girona, que presenta Vía mates amb interessants propostes per "tocar" les matemàtiques amb els nostres alumnes a l'aula i un recull meravellós de materials manipulatius per a l'alumne i l'aula:



Aquests són alguns exemples: peixos lògics i cartes de quantitats (al material de P4) però a més a més, bandes numèriques fins a 10, dòminos, un tangram circular molt original, materials de molta qualitat per a la geometria: palets per fer geometria dinàmica, geomosaic, Polydron...


De l'altra banda hi ha les altres quatre vies de Tallers i Racons, de les quals en sóc l'autora: Via Grafo, Via Ciència, Via Art i Via Llengua.
Idees fresques, per desenvolupar-les principalment als racons però que poden plantejar-se des de qualsevol metodologia i organització de l'aula.



Un plantejament creatiu dels grafismes, on els alumnes completin part del suport de treball i el resolguin amb grafismes i el seu toc personal. Necessitaran adhesius i cartró ondulat que  es proporcionen amb el material editat, i tires de paper de colors que tenim a totes les aules i retoladors de tota mena. Dos cops de guillotina i teniu tot el material a punt!
Hi ha, a més, un tractament específic de la motricitat fina en algunes fitxes. Ja sabem com és d'important no deixar de treballar-la sistemàticament a tots els cursos d'educació infantil, que es completa en un taller de motricitat fina per a cada nivell: Taller de plastilina (P3), Taller de grafismes divertits (P4) i Taller de retallat (P5).


Un recull d'experiments i activitats de descoberta de l'entorn físic i natural, que activa els sentits i explora els objectes i les lleis físiques que atreuen més els nostres alumnes per acabar centrant l'atenció en els éssers vius vegetals, animals i, fins i tot, el món mineral.
Experimentar, tocar, fer hipòtesis, discutir, afirmar, comprovar... partir sempre i sobretot de l'acció perquè aquesta és la millor manera d'aprendre.
Amb un quadern de camp per descobrir, un mes rere l'altre, els canvis en els elements de l'entorn deguts al pas de les estacions, amb propostes actives que ajuden els alumnes a desenvolupar una actitud d'observació i respecte per la natura.


Conjunt de propostes artístiques que fa un repàs de totes les tècniques plàstiques que ajuden al desenvolupament integral dels més petits, amb activitats originals però que també tracten obres artístiques de referència, i que busquen despertar el plaer creatiu i l'expressió. A més a més, cada carpeta s'acompanya d'un bloc de dibuix que treballa de forma engrescadora i sistematitzada el dibuix al llarg de tot el parvulari: des de l'àlbum així sóc jo, que recull l'evolució de la figura humana a P3, passant pel dibuix dels objectes de l'entorn a P4 fins al dibuix de les persones en moviment i diferents posicions (P5). Tot plegat en un format divertit a l'estil de les escenes per acabar dels àlbums de Taro Gomi que busca la complicitat dels alumnes "dibuixants".



Material per descobrir la llengua i la lectoescriptura a partir dels contes. Tres contes, un per cada trimestre, són el lligam que permet treballar l'escriptura i la lectura de manera sistematitzada en la metodologia de racons i tallers, independentment de la planificació global i contextualitzada que cada mestre es fa de la llengua en la seva aula. El format dels contes és novedós perquè no són unitats individuals sinó que formen part de revistes/magazins de llengua en els quals es tracten, a més de les històries, un munt de tipologies textuals, activitats de llengua oral i divertiments lingüístics relacionats amb el mateix tema.
El contingut d'aquests magazins propiciarà de vegades la resolució de les fitxes del quadern de l'alumne, altres vegades converses o rutines de pensament, altres vegades sessions de lectura i, en general, gaudir de la riquesa del llenguatge verbal en totes les seves dimensions... les possibilitats són múltiples.


Tot plegat, es completa amb una acurada selecció de materials d'aula que Editorial Casals presenta en forma de calaixos per a cadascuna de les Vies, on hi ha materials manipulatius que permeten aquesta essència tan experimental i activa que inspira tota la proposta Trotacamins.



I això és bàsicament TROTACAMINS... una proposta per posar en pràctica en aules plenes de nens curiosos i que exploren, pensada per mestres i per als mestres.

Per a mi és, a més a més, una aventura que va començar la primavera de 2016, i que m'ha fet estar tan poc activa en el blog, però que alhora m'ha fet replantejar el meu paper com a mestra, les necessitats dels meus alumnes, l'escola i, en definitiva, m'ha fet crèixer.
Em sento afortunada per haver tingut aquesta oportunitat. Des d'aqui m'agradaria transmetre a altres mestres la il·lusió i entrega que li he dedicat a aquest projecte.


Estàs en Trotacamins .  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. Enhorabuena!!! No lo conozco con detalle pero espero recibirlo en el cole porque por lo que veo aquí me parece maravilloso.

    Un saludo

    Elisa

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Elisa! Le hemos puesto todas las ganas y el corazón de maestras. Sabes de que te hablo porque has vivido la misma experiencia ;-)
      Espero que Trotacaminos esté a la altura de tus expectativas, eres un referente para mi.
      Muchas gracias por tu comentario. Un abrazo!

      Elimina
  2. Gràcies al teu blog "tresquatreicinc" vaig arribat a tu, Marta. Un espai ple de contingut i cuidat al detall on de manera altruista has compartit activitats i experiències amb altres mestres. Admiro molt aquesta feina perquè només la poden fer aquelles persones que senten un amor profund per la seva professió. Estic molt orgullosa d'haver-te trobat en el camí i d'apostar fort per tu. Has estat per sobre de totes les expectatives. Gràcies, Marta, pel teu compromís i professionalitat i felicitats per aquests materials, són unes veritables joies.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ohhh, mil gràcies, Irene. :-D :-D
      Sí que puc dir ben alt que sóc feliç fent la meva feina i potser per això es transmet una mica a través del meu blog. Però a tu també t'he d'agrair que m'oferissis la possibilitat de participar en aquest projecte.
      Crec que heu fet una aposta molt gran, heu volgut realment innovar i oferir idees noves com els tallers i racons, no hi ha res d'això editat en aquest format, i heu escoltat i acollit totes les necessitats i desitjos de mestres que us hem proposat els autors... Al darrere de l'ànima de Trotacamins estàs tu i la teva gestió, que tenies clar cap on volies tirar. Ha sigut fàcil sentir-se a gust i posar-li tot el carinyo i dedicació al nostre treball, sobretot "per culpa teva" ;-)
      Moltíssimes gràcies. Espero que poguem transmetre aquesta armonia a traves de Trotacamins. Gran equip!

      Elimina