EL POT DE COMPTAR


MATEMÀTIQUES. TREBALLAR LA QUANTITAT

Agrupament/sessió
Jocs col·lectius de matemàtiques.
Gran grup.


Material 
• Un pot de llauna
• Material comptable (ossets o altres elements)

Altres


Objectius 
• Familiaritzar-se amb les quantitats superiors a quatre elements en diversos conjunts.
• Servir-se del mecanisme de comptatge d'elements com a exercici complementari per acostumar-se a subititzar la quantitat dels conjunts d'elements.
• Practicar l'atenció i la discriminació auditiva.

Descripció de l’activitat 
Aquesta activitat té la intenció d'acostumar els alumnes de quatre anys a familiaritzar-se amb quantitats numèriques superiors a 4 elements. 

Sembla demostrat que els nens poden copsar de manera innata la numerositat (el cardinal) dels conjunts de fins a 3 elements a primer cop d'ull.  Ara bé, per quantitats superiors, ja no és tan fàcil i els alumnes poden necessitar d'altres eines que els ajudin a interioritzar-les.
Hi ha diferents aproximacions per treballar la quantitat. Algunes, com el corrent Algoritmes ABN, estableixen una seqüència molt interessant que relaciona aspectes com la subitització, l'estimació i la numerositat  (en aquest enllaç trobareu una explicació molt clara i entenedora que en fa Moisés Collado). Els seguidors d'aquesta metodologia es recolzen molt en el comptatge.

El comptatge, en aquestes edats, és un exercici que ajuda els nens a reforçar la línia numèrica, a entendre que l'últim número comptat donarà el cardinal del conjunt i és la manera més eficaç de comprovar amb els propis ulls l'evidència de les descobertes.

La situació d'El pot de comptar intenta aproximar diferents maneres de treballar la numerositat i la subitització de les quantitats. Així és com jo el desenvolupo a classe.

Presento en gran grup el material:


Un pot per comptar, una col·leció d'ossets i plats amb constel·lacions diferents de punts que representen quantitats fins a 6 elements.


Distribueixo els plats a la rotllana a la vista de tothom i m'asseguro que els nens identifiquen les quantitats que representen els gomets. Fem comparacions:
-quin plat té menys punts, quins plats deuen tenir la mateixa quantitats de punts, busquem tots els plats que tenen 5 punts... (a P3 ja havíem realitzat algunes sessions amb aquests conceptes).

Prenc el pot de llauna i proposo als alumnes identificar quants ossets deixo caure dins del pot (no poden veure-ho, només escoltar-ho). Per tant, discriminen auditivament.



Els alumnes tenen tendència a dir el número cada cop que senten caure un osset però els demano l'esforç de pensar-ho i no dir-ho. Es tracta d'acostumar-los a dir el darrer número comptat.
Això, d'entrada, no és fàcil i requereix practicar-ho unes quantes vegades.

A continuació relacionem aquest comptatge amb la situació dels plats a la rotllana: en cada exercici escoltem la quantitat d'óssos que cauen dins del pot i busquem quin plat podria correspondre's a aquesta quantitat.

Les comprovacions les fem entregant el contingut del pot a un voluntari que surt a dipositar cada osset en un gomet del plat.







Ens passa que, de vegades, allò que ens ha semblat comptar no es correspon amb el que representa el plat triat. Aleshores és qüestió de mirar-s'ho bé, opinar entre tots, i triar el plat correcte.

Per donar força al procés de subitització podem concloure l'activitat ajuntant els plats de les mateixes quantitats i analitzant la disposició dels ossets.


Aquesta activitat també pot realitzar-se en un racó de matemàtiques amb la presència del mestre/a. Teniu una idea similar i molt enriquidora a Primaths, La boite en fer.
En aquesta ocasió, les cartes amb les constel·lacions de punts estan al mig de la taula i els alumnes han d'escoltar la quantitat, memoritzar-la i associar la carta que s'hi correspon.



Nota: la discriminació auditiva dóna molt de joc per activitats matemàtiques. Teniu un altre exemple, adreçat a 5 anys, a Comptar amb les orelles.






Estàs en El pot de comptar (P4)→ Matemàtiques P4.  Torna a Inici

6 comentaris:

  1. Gràcies Marta per compartir les teues idees, sempre són fantàstiques!!! Cert que la faré a classe. Carmen

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Carmen, moltíssimes gràcies a tu! M'alegro que t'inspiri aquesta idea. Una abraçada! :-)

      Elimina
  2. Unas ideas geniales como siempre Marta, tomo nota para el futuro ;)
    Una abraçada!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Laura! Tengo ganas de que empieces a probar tu tus propias cosas otra vez y nos cuentes. Un abrazo! :-)

      Elimina
  3. Com totes les teves propostes aquesta també m'encanta!!! Començo a preparar el material i la poso en pràctica amb els meus peques de P4 en un no res jejeje. Mil gràcies per compartir les teves experiències no saps com m'ajuden.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mil gràcies, Anna! Segur que ho superes :-)
      Una abraçada!!!

      Elimina