MATEMÀTIQUES P4: NUMERACIÓ I ALGUNA COSA MÉS...


MATEMÀTIQUES. RECULL DE FITXES DE NUMERACIÓ PER A P4


L’estiu de 2015 vaig preparar un dossier de fitxes de numeració per a educació infantil en què reivindicava la idea del treball matemàtic en fitxes, només, per al curs de 5 anys. Considerava, a més, que per a P3 i P4 s’haurien de programar únicament activitats matemàtiques vivenciades i manipulatives.
Vaig tenir la sort que la meva companya Mirentxu, de La clase de Miren, que havia d’impartir un P5, va tenir interès en dur a la pràctica aquest dossier. Li vaig demanar que fos crítica i ressaltés tots els aspectes que trobés inconvenients o millorables.
Aquestes són les seves reflexions:


“El año pasado mi compañera Marta Montero del blog “Tresquatreicinc” nos presentó el genial dossier de fichas de matemáticas para P5 en su entrada I si deixem les fitxes només per a P5?. Durante este curso pasado lo he puesto en práctica junto con Procesando matemáticas: una programación de matemáticas para Educación Infantil la propuesta que elaboramos conjuntamente Ana del blog Un proyecto de maestra, Marta y yo. Tras mi experiencia durante el curso pasado puedo decir que los resultados fueron muy positivos tanto durante la realización de las diferentes sesiones matemáticas, talleres matemáticos y realización del dossier, como los resultados finales.”


De la col·laboració i el debat que n’ha sorgit, la Mirentxu i jo hem arribat a la conclusió que el treball dels aspectes de numeració i alguns altres de la logica i l’orientació en l’espai, segurament, també els podríem aplicar en el format fitxa a P4, sense que això signifiqués perdre l’essència vivenciada de l’aprenentatge matemàtic. Per això ens hem decidit a cooperar una vegada més i elaborar el dossier P4 Numeració i alguna cosa més… adreçat a P4, nivell en el qual ambdues treballarem aquest curs.

Estem convençudes que, partir d’un marc general de programació matemàtica clar i ordenat —i treballar només la numeració en format fitxa, mentre que la resta de activitats (la gran majoria d’experiències i reptes matemàtics que hem proposat als nostres alumnes durant el curs) s’han plantejat vivencialment— ens permet combinar la interiorització de les grafies i l’adquisició d’aprenentatges matemàtics plens de significació i sentit per als nostres alumnes.

Per això ens plau compartir amb tots aquells/es que ho trobeu interesssant el resultat del nostre treball. Podeu descarregar els pdf en castellà i català clicant les imatges:


      

Aquest recull conté sobretot activitats de numeració però també activitats de lògica, percepció espacial, de desplaçament en quadrícules i d'atenció visual adequades als alumnes de 4 anys. Bàsicament, activitats que necessiten o permeten una representació gràfica sobre el paper i que no fan perdre de vista l'objectiu didàctic matemàtic de l'activitat.
S'han recopilat del web, a partir de propostes de nombrosos mestres que les han realitzat a les seves aules. També n'hi ha de creació pròpia . S'ha intentat al màxim que siguin variades, que plantegin mínimament un repte, que impliquin una resolució, un raonament i que permetin, en el moment de la correcció, una demostració o comprovació. S'alternen exercicis repetitius de treball exclusiu de la grafia.

Desitgem que també el trobeu útil.




Estàs en Numeració i alguna cosa més... (P4)→ Matemàtiques P4.  Torna a Inici

12 comentaris:

  1. Hola Marta, moltes gràcies,com sempre! Ens será súper útil tenir-ho tot recullit :) Podries posar l'enllaç per descarregar-ho en català? En les dues imatges els pdfs són en castellà.
    Gràcies de nou.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Laura. M'alegro que ho trobis útil. Ja he arreglat l'error i ja es pot descarregar en català.
      Moltes gràcies pel teu comentari, una abraçada! :-)

      Elimina
  2. Enhorabuena buena Marta por el fantástico trabajo. Un abrazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Ana, aquí está lo que se ve. Lo bueno de nuestro trio es lo que discutimos y aprendemos juntas ;-)
      Un beso!

      Elimina
  3. Hola Marta em sembla una proposta molt interessant i m’agradaria posar-la en pràctica doncs aquest curs estaré a P4. He intentat descarregar-ho però l’enllaç en català és el mateix que el de castellà. Enhorabona a tu i a la Miren per la feina feta i compartir-la.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna. Moltíssimes gràcies pel comentari i m'alegro que et serveixi aquest material. Ja he modificat l'enllaç i la descàrrega en català és correcta.
      Serem una bona colla de mestres a P4 aquest any... ;-) aviam si compartim moltes idees, hehehe. Una abraçada!

      Elimina
  4. Respostes
    1. Hola Carmen, moltes gràcies pel teu comentari. M' alegro que t'agradi. Una abraçada! :-)

      Elimina
  5. Marta, un recull fantàstic!! Mostreu una gran generositat en compartir així el vostre treball i experiència, de manera que resulta útil i enriquidor per a tothom.
    Moltes gràcies i feliç curs!! Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Joana, quant de temps! Moltes gràcies pel teu comentari. Compartir és el que val la pena de tot això...
      Una abraçada i bon inici de curs. Esperem els teus recursos TAC ;-)

      Elimina
  6. Enhorabuena Marta por tu blog. Me ha dejado con la boca abierta tanto por su novedoso formato como por todas las ideas frescas que aportas.
    Muchas gracias por compartir!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Mar. Críticas como la tuya te dan un plus de energía y ganas de seguir mostrando y compartiendo las actividades de clase. Me alegro de que te guste :-) Un saludo!

      Elimina