MATEMÀTIQUES. GEOMETRIA I ESPAI. REPRODUIR MODELS GEOMÈTRICS
Agrupament/sessió
Material
Altres
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
• Cub de Rubik gran.
• Gots de plàstic dels mateixos colors que els del cub.
• Gots de plàstic dels mateixos colors que els del cub.
Objectius
• Aprendre a reproduir un patró.
Descripció de l’activitat
Activitat d'iniciació, a l'aula de 3 anys, a la geometria i les relacions topològiques.
Bàsicament, consisteix en la reproducció d'un patró geomètric de colors en una quadrícula 3x3.
Per a fer-ho, ens servim del clàssic cub de Rubik, que a la nostra classe no tenim cap intenció de resoldre, sinó del que més aviat aprofitem la seva vessant lúdica d'articular-lo fent girar les seves cares i observant la distribució capriciosa dels colors.
L'utilitzem en els Jocs de matemàtiques a la rotllana, per això fem servir un cub de Rubik de mida gran, que pugui veure's des de lluny.
Una consideració que prenem és embolicar la resta del cub amb un paper per tal de fixar l'atenció únicament en la cara a reproduir.
Procediment:
1. Dibuixem a terra una quadrícula 3x3 i disposem gots de plàstic dels mateixos colors del cub al costat de la quadrícula.
2. Passem el cub a un alumne que inicia l'activitat. L'alumne, articula el cub unes quantes vegades, l'observa i decideix quina cara serà el model a copiar.
3. Aquest alumne tria un color, l'anomena i el situa allà on creu que correspon dins de la quadrícula. El més recomanable és convidar-lo a identificar primer el color central de la figura, ja que constitueix el punt més fàcil de referència de la ubicació de la resta de colors.
4. Per torns, altres alumnes van afegint colors (gots) a la quadrícula de terra i completant la figura.
5. Com a revisió final fem un petit recompte dels quadrets de color del model i dels gots que hem dipositat a la quadrícula de terra.
Pot semblar que són molt petits encara però aquesta activitat de reproducció de patrons permet de manera lúdica que els alumnes s'iniciïn i s'acostumin a analitzar els elements de color que constitueixen un conjunt i intentin verbalitzar les relacions topològiques entre ells que són capaços de copçar.
En el pas del model del cub a la graella de terra, els alumnes s'esforcen per aplicar espacialment les seves percepcions, intuicions i estratègies espacials, que són moltes.
Com que és una activitat de reflexió i posada en comú, els ajustaments els realitzen els propis companys que manifesten si estan d'acord amb la solució aportada o si situarien els gots en altres posicions.
Alguns aprenentatges importants que ens ofereix aquesta activitat:
-exercitació de l'aprenentatge dels colors, que no tos els alumnes tenen assolit encara
-iniciació a la codificació ja que utilitzem gots de plàstic per representar els colors del cub
-numeració i quantitat, per la necessitat de comptar la quantitat de quadrets de cada color
-relacions topològiques entre els elements en tant que els alumnes s'esforcen en definir la posició: més amunt, més avall, a sota, al costat, a l'altre costat... un vocabulari poc precís encara però totalment vàlid.
PD: Feia dies que tenia previst publicar aquesta activitat i avui, amb gran sorpresa, he trobat una altra de molt similar acabada de publicar en un blog que admiro i recomano vivament: La clase de Mar.
En aquest cas té un enfoc molt interessant per al racó autònom de matemàtiques, que segur que posaré en pràctica a la meva aula de 4 anys el proper curs. Podeu consultar-la aquí:
Crec que és una casualitat fantàstica perquè ambdues activitats es complementen, i una pot ser la introductòria de l'altra.
• Reconèixer relacions topològiques entre elements d'un conjunt.
• Reconèixer i anomenar els colors.• Aprendre a reproduir un patró.
Descripció de l’activitat
Activitat d'iniciació, a l'aula de 3 anys, a la geometria i les relacions topològiques.
Bàsicament, consisteix en la reproducció d'un patró geomètric de colors en una quadrícula 3x3.
Per a fer-ho, ens servim del clàssic cub de Rubik, que a la nostra classe no tenim cap intenció de resoldre, sinó del que més aviat aprofitem la seva vessant lúdica d'articular-lo fent girar les seves cares i observant la distribució capriciosa dels colors.
L'utilitzem en els Jocs de matemàtiques a la rotllana, per això fem servir un cub de Rubik de mida gran, que pugui veure's des de lluny.
Una consideració que prenem és embolicar la resta del cub amb un paper per tal de fixar l'atenció únicament en la cara a reproduir.
Procediment:
1. Dibuixem a terra una quadrícula 3x3 i disposem gots de plàstic dels mateixos colors del cub al costat de la quadrícula.
2. Passem el cub a un alumne que inicia l'activitat. L'alumne, articula el cub unes quantes vegades, l'observa i decideix quina cara serà el model a copiar.
3. Aquest alumne tria un color, l'anomena i el situa allà on creu que correspon dins de la quadrícula. El més recomanable és convidar-lo a identificar primer el color central de la figura, ja que constitueix el punt més fàcil de referència de la ubicació de la resta de colors.
4. Per torns, altres alumnes van afegint colors (gots) a la quadrícula de terra i completant la figura.
5. Com a revisió final fem un petit recompte dels quadrets de color del model i dels gots que hem dipositat a la quadrícula de terra.
Pot semblar que són molt petits encara però aquesta activitat de reproducció de patrons permet de manera lúdica que els alumnes s'iniciïn i s'acostumin a analitzar els elements de color que constitueixen un conjunt i intentin verbalitzar les relacions topològiques entre ells que són capaços de copçar.
En el pas del model del cub a la graella de terra, els alumnes s'esforcen per aplicar espacialment les seves percepcions, intuicions i estratègies espacials, que són moltes.
Com que és una activitat de reflexió i posada en comú, els ajustaments els realitzen els propis companys que manifesten si estan d'acord amb la solució aportada o si situarien els gots en altres posicions.
Alguns aprenentatges importants que ens ofereix aquesta activitat:
-exercitació de l'aprenentatge dels colors, que no tos els alumnes tenen assolit encara
-iniciació a la codificació ja que utilitzem gots de plàstic per representar els colors del cub
-numeració i quantitat, per la necessitat de comptar la quantitat de quadrets de cada color
-relacions topològiques entre els elements en tant que els alumnes s'esforcen en definir la posició: més amunt, més avall, a sota, al costat, a l'altre costat... un vocabulari poc precís encara però totalment vàlid.
PD: Feia dies que tenia previst publicar aquesta activitat i avui, amb gran sorpresa, he trobat una altra de molt similar acabada de publicar en un blog que admiro i recomano vivament: La clase de Mar.
En aquest cas té un enfoc molt interessant per al racó autònom de matemàtiques, que segur que posaré en pràctica a la meva aula de 4 anys el proper curs. Podeu consultar-la aquí:
Crec que és una casualitat fantàstica perquè ambdues activitats es complementen, i una pot ser la introductòria de l'altra.
Estàs en Geometria amb el cub de Rubik (P3)→ Matemàtiques P3. Torna a Inici
Un trabajo muy chulo, gracias por compartir.
ResponEliminaUn beso.
Hola Blanca, me alegro de que te guste!
EliminaUn saludo :-)