PLÀSTICA. PINTURA. ANALITZAR UNA IMATGE
Agrupament/sessió
Plàstica.
Petit grup de 6 alumnes (en sessions de tallers)
Material
• Full blanc de paper BASIC DinA 3.
• Fotografia adaptada d'un catàleg publicitari
• Tèmpera negra.
• Retoladors grocs.
• Paper kraft marró.
Altres
Aspectes organitzatius per fer la plàstica a P3.
Aquest curs, en que els alumnes tenen 3 i 4 anys, em proposo treballar la plàstica en format "taller". Penso que serà una manera de poder descobrir les diferents tècniques i procediments d'una manera relaxada, possibilitant que ells en gaudeixin al seu ritme i jo mantingui en bon estat la meva salut mental ;-)
L'organització de l'aula i del grup en les sessions d'aquests tallers és la següent: Dedicar quatre tardes de la setmana als tallers, definir-hi quatre tallers i establir 4 equips d'uns 6 nens.
Els tallers són Taller de plàstica, Taller de joc simbòlic a la zona de la caseta, Taller de construccions (a la zona de la rotllana) i Taller de motricitat fina.
Inicialment envio els grups, segons una rotació, a cada taller però un cop acabada l'activitat principal del taller els nens poden triar un altre taller, a excepció del de plàstica, que el tanco i recullo quan l'equip corresponent ha acabat la tasca que s'hi fa.
Plàstica.
Petit grup de 6 alumnes (en sessions de tallers)
Material
• Full blanc de paper BASIC DinA 3.
• Fotografia adaptada d'un catàleg publicitari
• Tèmpera negra.
• Retoladors grocs.
• Paper kraft marró.
Altres
Aspectes organitzatius per fer la plàstica a P3.
Aquest curs, en que els alumnes tenen 3 i 4 anys, em proposo treballar la plàstica en format "taller". Penso que serà una manera de poder descobrir les diferents tècniques i procediments d'una manera relaxada, possibilitant que ells en gaudeixin al seu ritme i jo mantingui en bon estat la meva salut mental ;-)
L'organització de l'aula i del grup en les sessions d'aquests tallers és la següent: Dedicar quatre tardes de la setmana als tallers, definir-hi quatre tallers i establir 4 equips d'uns 6 nens.
Els tallers són Taller de plàstica, Taller de joc simbòlic a la zona de la caseta, Taller de construccions (a la zona de la rotllana) i Taller de motricitat fina.
Inicialment envio els grups, segons una rotació, a cada taller però un cop acabada l'activitat principal del taller els nens poden triar un altre taller, a excepció del de plàstica, que el tanco i recullo quan l'equip corresponent ha acabat la tasca que s'hi fa.
Objectius
• Interpretar una imatge i descobrir-hi els elements gràfics.
• Progressar en el control de les tècniques d'estampar pintura i del retolador.
• Ser capaç de representar elements que s'hi han descrit.
• Gaudir de l'estètica d'una composició simple de colors.
Descripció de l’activitat
De vegades descobreixes fortuitament una imatge o una il·lustració amb una estètica potent que et crida l'atenció i que no pots deixar escapar.
És el que em va passar fa poc amb un mapa turístic d'un barri de Barcelona. I d'immediat em va semblar que seria una bona idea mostrar-lo als nens a la classe i veure què en dèien.
Així és com ho hem treballat:
Treball plàstic a l'aula:
1. Primer de tot mirem la fotografia ampliada amb el projector per fer-ne una lectura, tot conversant.
Tasques: identificar els animalets que s'observen, la forma que prenen tots junts, els colors de la imatge, altres elements de la imatge: les lletres, què signifiquen?, per què hi són? quines lletres ens agradaria que hi haguéssin? Què deu voler explicar aquest cartell?. Tornant a les formigues: què fan? per què algunes estan fora de lloc?, van o venen? les veiem així pel pati?
És el moment en què els proposo que, cadascú de nosaltres, tingui la seva pròpia capsa de formigues i les faci anar allà on vulgui.
2. Anàlisi dels elements de la imatge a taula.
(Recordo que treballem en grupets de 6 alumnes com a màxim i les sessions es desenvolupen en un clima propici)
Preparo una fotocòpia en groc d'un agrupament de formigues inspirat en la imatge original. És un quadrat de formigues, com si estiguéssin dins d'una capsa transparent, ben empaquetades.
Tasques: Cada alumne s'ho mira amb la lupa: comentem com són les formigues, quines formes les composen (tres rodononetes ben enganxades entre elles fan el cos), que podem comptar-ne les potes i les antenes (són ratlletes), que sabem la direcció que porten segons on és el seu cap... i veiem que marxen! Cap a on van?
3. Ens posem a treballar!
Proporciono a cada alumne un full gran de dibuix amb la seva inicial retallada. A sota hi enganxen el full groc de les formigues. Amb pintura negra i un bastonet de cotó realitzen les pròpies formigues portant-les cap allà on ells volen.
Tres tocs de pintura per al cos i les completen amb retolador fi negre fent-ne potes i antenes. (No sempre és facil concentrar-se a fer tres rodones i que a més estiguin ben unides!)
4. El toc final.
En una segona sessió, quan està seca la pintura , els alumnes han reproduit una sèrie nova formigues a la zona blanca del treball. Aquest cop amb retolador ample groc. Quasi és una inversió dels colors en diferents zones del full, com un joc de positiu-negatiu.
No ha estat una sessió pròpiament de plàstica, sinó que hem deixat els treballs al racó i els alumnes els han anat acabant en moments que tenien lliures.
Aquests són alguns dels resultats:
Una feinada, fer tantes formigues! No sé si m'agraden més les negres o les grogues.
• Interpretar una imatge i descobrir-hi els elements gràfics.
• Progressar en el control de les tècniques d'estampar pintura i del retolador.
• Ser capaç de representar elements que s'hi han descrit.
• Gaudir de l'estètica d'una composició simple de colors.
Descripció de l’activitat
De vegades descobreixes fortuitament una imatge o una il·lustració amb una estètica potent que et crida l'atenció i que no pots deixar escapar.
És el que em va passar fa poc amb un mapa turístic d'un barri de Barcelona. I d'immediat em va semblar que seria una bona idea mostrar-lo als nens a la classe i veure què en dèien.
Així és com ho hem treballat:
Treball plàstic a l'aula:
1. Primer de tot mirem la fotografia ampliada amb el projector per fer-ne una lectura, tot conversant.
Tasques: identificar els animalets que s'observen, la forma que prenen tots junts, els colors de la imatge, altres elements de la imatge: les lletres, què signifiquen?, per què hi són? quines lletres ens agradaria que hi haguéssin? Què deu voler explicar aquest cartell?. Tornant a les formigues: què fan? per què algunes estan fora de lloc?, van o venen? les veiem així pel pati?
És el moment en què els proposo que, cadascú de nosaltres, tingui la seva pròpia capsa de formigues i les faci anar allà on vulgui.
2. Anàlisi dels elements de la imatge a taula.
(Recordo que treballem en grupets de 6 alumnes com a màxim i les sessions es desenvolupen en un clima propici)
Preparo una fotocòpia en groc d'un agrupament de formigues inspirat en la imatge original. És un quadrat de formigues, com si estiguéssin dins d'una capsa transparent, ben empaquetades.
Tasques: Cada alumne s'ho mira amb la lupa: comentem com són les formigues, quines formes les composen (tres rodononetes ben enganxades entre elles fan el cos), que podem comptar-ne les potes i les antenes (són ratlletes), que sabem la direcció que porten segons on és el seu cap... i veiem que marxen! Cap a on van?
3. Ens posem a treballar!
Proporciono a cada alumne un full gran de dibuix amb la seva inicial retallada. A sota hi enganxen el full groc de les formigues. Amb pintura negra i un bastonet de cotó realitzen les pròpies formigues portant-les cap allà on ells volen.
Tres tocs de pintura per al cos i les completen amb retolador fi negre fent-ne potes i antenes. (No sempre és facil concentrar-se a fer tres rodones i que a més estiguin ben unides!)
4. El toc final.
En una segona sessió, quan està seca la pintura , els alumnes han reproduit una sèrie nova formigues a la zona blanca del treball. Aquest cop amb retolador ample groc. Quasi és una inversió dels colors en diferents zones del full, com un joc de positiu-negatiu.
No ha estat una sessió pròpiament de plàstica, sinó que hem deixat els treballs al racó i els alumnes els han anat acabant en moments que tenien lliures.
Aquests són alguns dels resultats:
Una feinada, fer tantes formigues! No sé si m'agraden més les negres o les grogues.
Estàs en Ja han arribat les formigues (P3)→ Plàstica P3. Torna a Inici
Ostres, Martaaaa. Em sembla una activitat EXCEL·LENT!
ResponEliminaGràcies, Elena. Quina una tu! hehehe
EliminaUna abraçada! :-)
Genial!!!!! Al año que viene que estoy en 3 voy a coger muchas de tus propuestas de arte porque ME ENCANTAN!!!!!(las de todo lo demás también pero es que las de arte para 3 me están dejando alucinada!!). Muchas gracias por compartirlas.
ResponEliminaUn saludo!
Elisa
Me alegro de que te gusten, Elisa. Yo también estoy disfrutando la plástica con ellos, se me cae la baba con lo que hacen ;-)
EliminaGracias por pasarte por aquí. Un abrazo! :-)
pues me ha encantado, y yo que casi me la pierdo!!! con lo que les gusta perseguir hormigas!!! jajajaja. un abrazo gordo de los más.
ResponEliminaHola Blanca! Me alegro de que te guste! A ellos si les gustan, casi tanto como las marigorringo, jejeje... Un abrazo! :-)
Elimina