PLÀSTICA. PINTURA AMB CONSIGNA: NO PINTAR!.
Agrupament/sessió
Plàstica.
Petit grup de 6 alumnes (en sessions de tallers)
Material
• Full blanc de paper BASIC DinA 3.
• 3 gomets blaus grossos.
• Tèmpera de dos colors diferents.
• Pinzell.
Altres
Aspectes organitzatius per fer la plàstica a P3.
Aquest curs, en que els alumnes tenen 2 i 3 anys, em proposo treballar la plàstica en format "taller". Penso que serà una manera de poder descobrir les diferents tècniques i procediments d'una manera relaxada, possibilitant que ells en gaudeixin al seu ritme i jo mantingui en bon estat la meva salut mental ;-)
L'organització de l'aula i del grup en les sessions d'aquests tallers és la següent: Dedicar quatre tardes de la setmana als tallers, definir-hi quatre tallers i establir 4 equips d'uns 6 nens.
Els tallers són Taller de plàstica, Taller de joc simbòlic a la zona de la caseta, Taller de construccions (a l'estora de la rotllana) i Taller de motricitat fina.
Inicialment envio els grups, segons una rotació, a cada taller però un cop acabada l'activitat principal del taller els nens poden triar un altre taller, a excepció del de plàstica, que el tanco i recullo quan l'equip corresponent ha acabat la tasca que s'hi fa.
Plàstica.
Petit grup de 6 alumnes (en sessions de tallers)
Material
• Full blanc de paper BASIC DinA 3.
• 3 gomets blaus grossos.
• Tèmpera de dos colors diferents.
• Pinzell.
Altres
Aspectes organitzatius per fer la plàstica a P3.
Aquest curs, en que els alumnes tenen 2 i 3 anys, em proposo treballar la plàstica en format "taller". Penso que serà una manera de poder descobrir les diferents tècniques i procediments d'una manera relaxada, possibilitant que ells en gaudeixin al seu ritme i jo mantingui en bon estat la meva salut mental ;-)
L'organització de l'aula i del grup en les sessions d'aquests tallers és la següent: Dedicar quatre tardes de la setmana als tallers, definir-hi quatre tallers i establir 4 equips d'uns 6 nens.
Els tallers són Taller de plàstica, Taller de joc simbòlic a la zona de la caseta, Taller de construccions (a l'estora de la rotllana) i Taller de motricitat fina.
Inicialment envio els grups, segons una rotació, a cada taller però un cop acabada l'activitat principal del taller els nens poden triar un altre taller, a excepció del de plàstica, que el tanco i recullo quan l'equip corresponent ha acabat la tasca que s'hi fa.
Objectius
• Descobrir les possibilitat expressives de la pintura.
• Progressar en el control de la impulsivitat en pintar.
• Ser capaç de seguir una ordre o consigna negativa: no pintar sobre els gomets.
• Utilitzar les eines cada vegada d'una manera més autònoma.
Descripció de l’activitat
La pintura amb pinzell sobre un paper gran és una de les activitats més plaents per als nens de 3 anys a l'escola. Tant és si comencen amb una intenció figurativa la seva creació o si de bon principi escampen la pintura amb energia sobre el full i el tapen completament, cada sessió de plàstica amb tèmperes i pinzell és un èxit de dedicació i concentració per als alumnes.
Aquest primer trimestre estic alternant sessions de pintura lliure (perquè puguin experimentar al seu gust amb els estris, amb la densitat de la pintura, amb la barreja dels colors, amb les possibilitats de representar formes que se'ls acudeixin...) amb algunes altres que tenen l'objectiu de plantejar-los petits reptes i que els portin a progressar amb el control del moviments, la impulsivitat o la precisió (veure El ball de les aranyes o Decorar la tardor). Hi havia una vegada... 3 gomets blaus! és una altra d'aquestes activitats amb repte.
Començo l'activitat donant 3 gomets grossos a cada nen i els explico que pintarem la història de tres gomets:
-(jo) Hi havia una vegada tres gomets blaus...
-(nens) i què?
-(jo) Aaah?... això ho heu de decidir vosaltres: enganxeu els tres gomets al full i els dibuixeu la història.
Els nens em miren sorpresos sense acabar de saber què els proposo però agafen encantats els seus pinzells disposats a dibuixar i pintar.
-(jo) Un moment! Abans de començar recordeu molt bé que és la història de 3 gomets blaus i que, per tant, no els podeu pintar. Podeu fer el dibuix que volgueu però sobretot.... nooooooo pinteu els gomets!
I acte seguit es posen a pintar el full.
El més interessant d'aquesta activitat, i també el més bonic, són les estratègies que aplica cada nen per complir amb la consigna:
N'hi ha que abans de tot encerclen els gomets com si els fessin una caseta per protegir-los, d'altres es van acostant amb la pintura amb moltíssima cura i traços petits per no tocar els gomets, alguns enganxen els gomets en una banda del full i se'n van a pintar a l'altra banda ben lluny per evitar les temptacions i també n'hi ha que no ho poden evitar i sense ser gaire conscients acaben pintant els gomets. Totes elles m'encanten ;-)
Aquests són els resultats:
2a Sessió
M'agrada parlar amb els alumnes sobre les seves creacions, si recorden què van dibuixar, si m'ho volen explicar... En aquest cas, com que en certa manera, hi havia uns personatges i una consigna a complir, tenia tot el sentit fer una segona sessió sobre aquesta producció.
Els he anat cridant individualment, durant uns dies, després de l'esmorzar mentre els companys jugaven lliurement a l'aula.
Els mostrava el seu treball i buscàvem els gomets. Si es veien clarament els ensenyaven orgullosos mentre que aquells que els havien tapat semblaven decebuts.
-(jo) Ei, no passa res! Si hi són i no es veuen els indicarem a tothom amb unes fletxes. Però, primer de tot, els encerclarem amb ceres.
De fet tots els alumnes han fet un treball d'orientació espacial. Han encerclat els seus gomets i els he proporcionat unes fletxetes dibuixades en paper adhesiu. La primera fletxa els hi he enganxat jo:
-Així!, la punxa de la fletxa assenyala on són els gomets! Ara prova-ho tu!
M'ha sorprès que, en general, molts nens han tingut clar el significat de la fletxa ja que pensava que potser seria difícil aquest simbolisme per ells. Però també se n'han sortit prou bé.
.
• Descobrir les possibilitat expressives de la pintura.
• Progressar en el control de la impulsivitat en pintar.
• Ser capaç de seguir una ordre o consigna negativa: no pintar sobre els gomets.
• Utilitzar les eines cada vegada d'una manera més autònoma.
Descripció de l’activitat
La pintura amb pinzell sobre un paper gran és una de les activitats més plaents per als nens de 3 anys a l'escola. Tant és si comencen amb una intenció figurativa la seva creació o si de bon principi escampen la pintura amb energia sobre el full i el tapen completament, cada sessió de plàstica amb tèmperes i pinzell és un èxit de dedicació i concentració per als alumnes.
Aquest primer trimestre estic alternant sessions de pintura lliure (perquè puguin experimentar al seu gust amb els estris, amb la densitat de la pintura, amb la barreja dels colors, amb les possibilitats de representar formes que se'ls acudeixin...) amb algunes altres que tenen l'objectiu de plantejar-los petits reptes i que els portin a progressar amb el control del moviments, la impulsivitat o la precisió (veure El ball de les aranyes o Decorar la tardor). Hi havia una vegada... 3 gomets blaus! és una altra d'aquestes activitats amb repte.
Començo l'activitat donant 3 gomets grossos a cada nen i els explico que pintarem la història de tres gomets:
-(jo) Hi havia una vegada tres gomets blaus...
-(nens) i què?
-(jo) Aaah?... això ho heu de decidir vosaltres: enganxeu els tres gomets al full i els dibuixeu la història.
Els nens em miren sorpresos sense acabar de saber què els proposo però agafen encantats els seus pinzells disposats a dibuixar i pintar.
-(jo) Un moment! Abans de començar recordeu molt bé que és la història de 3 gomets blaus i que, per tant, no els podeu pintar. Podeu fer el dibuix que volgueu però sobretot.... nooooooo pinteu els gomets!
I acte seguit es posen a pintar el full.
El més interessant d'aquesta activitat, i també el més bonic, són les estratègies que aplica cada nen per complir amb la consigna:
N'hi ha que abans de tot encerclen els gomets com si els fessin una caseta per protegir-los, d'altres es van acostant amb la pintura amb moltíssima cura i traços petits per no tocar els gomets, alguns enganxen els gomets en una banda del full i se'n van a pintar a l'altra banda ben lluny per evitar les temptacions i també n'hi ha que no ho poden evitar i sense ser gaire conscients acaben pintant els gomets. Totes elles m'encanten ;-)
Aquests són els resultats:
La Noemí ha passejat pel voltant dels gomets sense voler-los tocar. |
En Jordi, en adonar-se que tocava els gomets, ha volgut protegir-los amb una barrera. |
La Laura els ha col·locat en una zona que li deixava lliure tota l'àrea de diversió amb la pintura. |
En Pau ha fet una dansa de pinzellades al voltant dels gomets, com provocant-los, però tenint molt clar que no els taparia de pintura. |
La Jana s'acosta amb traços molt petits i controlats a l'àrea dels gomets i no s'hi aventura gaire per si de cas. |
La Carlota gaudeix molt de la pintura i no vol deixar ni un tros de full sense pintar, i si els gomets fan nosa... doncs els tapa també! |
L'Ainara ha fet un cercle verd marcant clarament un dins i un fora i després ha experimentat amb els dos colors. |
La Paula ha tingut la mateixa idea que l'Ainara i ha omplert l'espai permès obviant totalment els gomets. |
L'Arnau prometia que NO els pintaria però no ha pogut escapar del reclam que li feien els gomets des de l'extrem on els ha enganxat i tota la seva acció se n'ha anat cap allà. |
La Sabaa ha començat amb molt bones intencions però al final, amb l'entusiasme de pintar, s'ha oblidat que els gomets éren allà. |
La Marina no ha necessitat crear barreres gràfiques però ha tingut clara en tot moment la consigna. |
L'Aleix ha marcat diverses fronteres per protegir amb la màxima efectivitat els gomets i finalment ha fet traços fugissers escapant de la zona perillosa. |
La Judit ha establert dos espais físics molt clars en el full: la zona dels gomets i la zona per pintar. |
En Lionel m'explica en veu alta que els gomets no es poden pintar mentre que el que fa és... pintar-los! |
L'Hugo escampa la seva pintura com una gran mà terrorífica que vol atrapar els gomets però no els toca! |
La Iria ha posat tanta pintura sobre els gomets que ni es veuen. Li pregunto: però els podíem pintar? i contesta: és clar que no! mentre segueix cobrint-los de verd. |
En Roc ha evitat cap tipus d'apropament als gomets. Si no s'han de pintar, millor em quedo amb el pinzell per aquí baix... |
2a Sessió
M'agrada parlar amb els alumnes sobre les seves creacions, si recorden què van dibuixar, si m'ho volen explicar... En aquest cas, com que en certa manera, hi havia uns personatges i una consigna a complir, tenia tot el sentit fer una segona sessió sobre aquesta producció.
Els he anat cridant individualment, durant uns dies, després de l'esmorzar mentre els companys jugaven lliurement a l'aula.
Els mostrava el seu treball i buscàvem els gomets. Si es veien clarament els ensenyaven orgullosos mentre que aquells que els havien tapat semblaven decebuts.
-(jo) Ei, no passa res! Si hi són i no es veuen els indicarem a tothom amb unes fletxes. Però, primer de tot, els encerclarem amb ceres.
De fet tots els alumnes han fet un treball d'orientació espacial. Han encerclat els seus gomets i els he proporcionat unes fletxetes dibuixades en paper adhesiu. La primera fletxa els hi he enganxat jo:
-Així!, la punxa de la fletxa assenyala on són els gomets! Ara prova-ho tu!
M'ha sorprès que, en general, molts nens han tingut clar el significat de la fletxa ja que pensava que potser seria difícil aquest simbolisme per ells. Però també se n'han sortit prou bé.
.
Estàs en Hi havia una vegada... 3 gomets blaus! (P3)→ Plàstica P3. Torna a Inici
Me ha gustado tanto que se lo he tenido que enseñar a mi compi de piso y creo que tienes otra fan ;)
ResponEliminaTe lo copiare sin duda.
Un abrazo Marta.
Jejeje, no has tenido más remedio que enseñárselo! ;-), pues dile que es bienvenida. Ya me direis como os va la actividad . Un abrazo!
EliminaUna altra vegada m'has deixat bocabadada! Com ho fas??? ;D
ResponEliminaUna activitat superatractiva, adequada a l'edat i amb un plus de qualitat. Me l'apunto, com totes! Gràcies per compartir aquestes idees tan genials. Petons
Hola Joana! hehehe, no he fet res d'especial: inventar-me "un problema" i la resta l'han fet tot ells ;-)
EliminaGràcies pel comentari. Una abraçada! :-)
Me encanta!!! Lo anoto para hacerlo cuando esté en 3!! Mil gracias!!
ResponEliminaUn saludo!!
Elisa
http://www.aprendiendoeninfantil.com/
Hola Elisa! Ya verás como te sorprenden... siempre encuentran una solución que a nosotros no se nos ocurre :-) Un saludo!!!
EliminaFelicitats! M'ha encantat!
ResponEliminaGràcies pel teu comentari, Gisela! :-)
EliminaSalutacions!
Hola Marta, t'acabo de trobar i t'haig de dir que m'encanten les teves idees i com les poses a terme. M'apunto a realitzar moltes de les teves activitats. Gràcies per compartir. Mireia
ResponEliminaGràcies Mireia! :-)
EliminaAquest any faig P3 i aniré penjant cosetes que fem a la classe. M'alegra molt saber que serveixen d'inspiració.
Una abraçada!
(Una pregunta: ets de la mateixa escola que l'autora del blog d'"Artistes a les Corts"?)