JOCS DE MATEMÀTIQUES. DESCOBERTA DELS TRIANGLES. ESTIMACIONS DE MIDA I FORMES.
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
•Dues col·leccions idèntiques de triangles de cartolina de diverses mides i formes.
Altres
Objectius
•Adonar-se d'algunes característiques dels triangles (nombre de costats, forma).
•Ser capaç de fer estimacions abans de recórrer a comprovacions directes.
•Fer aparellaments dels elements iguals de dues col·leccions.
•Participar de forma activa en els jocs de grup.
Desenvolupament
•Adonar-se d'algunes característiques dels triangles (nombre de costats, forma).
•Ser capaç de fer estimacions abans de recórrer a comprovacions directes.
•Fer aparellaments dels elements iguals de dues col·leccions.
•Participar de forma activa en els jocs de grup.
Desenvolupament
Activitat de reflexió i descoberta dels triangles. Es tracta de manipular formes, no a través d'objectes triangulars de l'entorn proper, sinó de triangles purs.
M'interessa que ens fixem en les formes diverses que poden tenir els triangles segons els seus angles i costats (tot i que no els faig aquesta explicació, és clar), en les mides dels costats, en el vèrtex més o menys punxegut que es forma en alguns triangles, en les mides de triangles de la mateixa forma.
Per anar descobrint totes aquestes relacions (les que he esmentat són algunes de les que em proposo jo inicialment) i d'altres que vagin sorgint a partir de la pròpia curiositat dels alumnes, he deixat sobre l'estora un munt de triangles de cartolina i els he proposat fer:
El que és important és que tots els triangles siguin del mateix color, i que siguin simplement triangles, per tal que els alumnes es fixin al màxim en les seves qualitats i no hi hagi altres elements distorsionadors de la seva atenció.
M'interessa que ens fixem en les formes diverses que poden tenir els triangles segons els seus angles i costats (tot i que no els faig aquesta explicació, és clar), en les mides dels costats, en el vèrtex més o menys punxegut que es forma en alguns triangles, en les mides de triangles de la mateixa forma.
Per anar descobrint totes aquestes relacions (les que he esmentat són algunes de les que em proposo jo inicialment) i d'altres que vagin sorgint a partir de la pròpia curiositat dels alumnes, he deixat sobre l'estora un munt de triangles de cartolina i els he proposat fer:
El material necessari consisteix en dues col·leccions idèntiques de triangles de cartolina. Es poden realitzar tallant dues cartolines alhora en tots els triangles que ens interessi. Cal assegurar que n'hi hagi de tots tipus: isòsceles, equilaters, escalens i fins i tot intentar que n'hi hagi de semblants, és a dir, la mateixa forma però diferent mida.
Es disposa una de les col·leccions escampada a terra, al mig de la rotllana, i l'altra col·lecció es reparteix entre els alumnes. Per torns, cada alumne anirà a caçar el seu triangle.
A partir de l'observació del triangle que els ha tocat hauran de fer estimacions de forma. Juguem a intentar caçar el triangle al primer intent.
Un cop es decideixen per la presa de vegades passa que, tot i que sí que l'han encertada, no acaba de correspondre-hi perquè la col·loquen al revés. Cal fer alguns girs fins que tot encaixa.
Passa el mateix amb els triangles semblants: la primera sensació és que són de la mateixa mida però quan es col·loca un triangle sobre l'altre resulta que no.
De tot plegat ens apareixen un munt de preguntes:
-Són iguals (assenyalo dos triangles semblants)?
-No, un és gran i l'altre petit
-S'assemblen més aquests dos (ensenyo dos triangles d'una mida similar però un és clarament isòsceles i l'altre escalè)?
-Nooo, un sembla una punxa i també sembla una dent
Finalment els col·loquem tots fent una filera. Veiem que cada triangle pot col·locar-se de tres maneres diferents, al gust de cadascú... i els alumnes ens expliquen quin costat trien (el llarg, el curt, o el mitjà, segons el triangle). Sembla que els agrada fer que la filera creixi ràpidament
La disposició dels triangles fa que s'acabi la línia on col·locar-los, per la qual cosa algú proposa continuar del revés.
Comptem quants triangles ens han cabut
I si els poséssim d'una altra manera, pel costat petit, per exemple, què passaria?
La sorpresa és que els mateixos triangles que abans no hi cabien ara si que hi caben!
I encara ens han quedat uns minuts, quan acabàvem l'activitat, per escollir algun triangle i dibuixar-lo a la pissarra.
-I tots es diuen igual?
-sí, són triangles!
-En què s'assemblen? què tenen d'igual?
La veritat és que de seguida s'han adonat que tots tenen 3 punxes, i com algú ha remarcat, també tenen 3 ratlles!
Ha estat una estona interessant de reflexions sobre els triangles, una figura ben curiosa que té una gran diversitat de formes. Segons com es mirin sembla que caiguin, segons com es posin són "alts" o "baixos", per algun extrem punxen molt...
Mmmmmm.....Els quadrats o els cercles, donen per tant? Ho haurem de provar un altre dia fent una altra cacera...
Estàs en Cacera de triangles (1) (P5)→ Matemàtiques P5. Torna a Inici
un juego estupendo para tomar relatividad en medidas y formas. gracias, guapa, eres una mina de conocimientos. un beso.
ResponEliminaHa dado para pasar un buen rato descubriendo y discutiendo :-P
EliminaGracias por tu comentario, Blanca. Un abrazo!
Si que os han dado de si los triangulos , y cuàntas preguntas se han hechos tus niños!!. Muy chula como siempre y si lo haces con otras formas geométricas ya sabes, cuenta cuenta jaja.
ResponEliminaUn abrazo Marta.
Jajaja, gracias, Laura!
EliminaPero repetiré con los triangulos. Encontré en un blog francés un trabajo con líneas y triangulos muy chulo que será una "cacería (2)" en mi clase ;-)
Un saludo!
Jajajaja comparte el blog anda ;)
EliminaPd: me imagino niños corriendo a casa al ver mas triangulos jajaja que no...
Un saludo!!
M'encanta, Marta! Després de llegir l'entrada penso que els cercles o els quadrats no donen per tant, però no ho diré gaire alt perquè estic convençuda que si tu t'hi poses... sí que donaran molt de sí! Gràcies per compartir-ho i explicar-ho tan bé. Una abraçada.
ResponEliminaSi et dic la veritat... no sé com m'ho faria amb cercles i quadrats, :-D :-D S'admeten idees!!!!
EliminaGracies per les teves paraules! Una abraçada, Joana
Muy buena la propuesta , el situarlos encima de la linea y ver las diferencias seún se coloque me parece genial ,en cuanto pueda la realizo con mis chicos. Un saludo
ResponEliminaBueno, me pareció una manera de hacer notar a los niños que un aspecto importante de los triángulos es la medida de sus lados. Gracias, Ana! Espero que os guste en clase.
EliminaUn abrazo!
Que xulu i a més m´agrada per a plàstica. Sembla el mural Lewit de Caixafòrum. Felicitats novament per les teves idees.
ResponEliminaOstres, Elena! M'has fet anar a consultar aquest mural. Que maco! I quantes noves idees!!! :-)
EliminaGracies per la teva aportació.
Salutacions!
Hola Marta! Ja sé que t'han fet aquest premi, però amb entrades com aquesta darrera no he he pogut fer de menys! El tens al meu blog! http://degrapespasapaseneducacio.blogspot.com.es/ Enhorabona! i gràcies! ;D
ResponEliminaOstres, Mercè! Em fa més emoció el teu comentari que el premi. Mil gràcies!!!!
ResponEliminaPerò el premi també el recullo i ara modifico l'entrada del meu blog.
Una abraçada! :-)
jejejeje te crec, de vegades ens fa més il·lusió rebre comentaris que premis! Ens costa tant comentar les entrades! Ho hem de practicar més... Una besada :D
EliminaM'ha encantat aquesta activitat. Me l'apunto per fer-la a l'aula. Tens unes idees sempre genials. Fa poc també vaig estar treballant amb els triangles a l'aula. Aviat ho publicaré al blog. Si passes pel meu blog hi trobaràs un regalet!
ResponEliminaUna abraçada!
Hola Lluna!
EliminaSempre m'animes, des del primer dia! Així que moltíssimes gràcies per tornar a pensar en mi. Ara mateix em passo pel teu blog.
I em quedo a l'espera d'aprendre més sobre triangles (els teus), hehehe
Una abraçada!