RACÓ DE PLÀSTICA. ELABORACIÓ DE LA POSTAL DE NADAL FENT LA LLISTA DEL MATERIAL NECESSARI
Agrupament/sessió
Racó de plàstica.
Per parelles.
Material
• Postal de Nadal de mostra.
• Cartolina granat.
• Cartolina platejada.
• Gomets en forma estrella daurats i platejats.
• Gomets rodons daurats.
• Fil daurat.
• Cola.
• Tisores.
• Llapis i paper.
• Retolador platejat.
Racó de plàstica.
Per parelles.
Material
• Postal de Nadal de mostra.
• Cartolina granat.
• Cartolina platejada.
• Gomets en forma estrella daurats i platejats.
• Gomets rodons daurats.
• Fil daurat.
• Cola.
• Tisores.
• Llapis i paper.
• Retolador platejat.
Altres
Objectius
•Analitzar les parts i la disposició dels elements d'una postal de Nadal.
•Treballar en equip elaborant una llista del material necessari per fer la postal.
•Seguir una seqüència de passos d'elaboració d'una postal que s'ha explicat anteriorment.
•Adonar-se dels errors i corregir-los.
•Treballar amb cura esforçant-se per un resultat més polit que l'habitual perquè es tracta d'un "treball-regal".
•Analitzar les parts i la disposició dels elements d'una postal de Nadal.
•Treballar en equip elaborant una llista del material necessari per fer la postal.
•Seguir una seqüència de passos d'elaboració d'una postal que s'ha explicat anteriorment.
•Adonar-se dels errors i corregir-los.
•Treballar amb cura esforçant-se per un resultat més polit que l'habitual perquè es tracta d'un "treball-regal".
Descripció de l'activitat
Activitat per al racó de plàstica consistent en la confecció d’una postal de Nadal.
Per Nadal és tradició que a les escoles es realitzi una postal per obsequiar a les famílies.
En aquesta ocasió la preparació de la postal no consistirà únicament en copiar un model sinó que serà un procés una mica més laboriós perquè els nens hauran de gestionar fins i tot el material que necessiten i encarregar-se d'aconseguir-lo. Una cosa així com... fer una postal de Nadal "sota comanda" (del material).
BON NADAL!
Per Nadal és tradició que a les escoles es realitzi una postal per obsequiar a les famílies.
En aquesta ocasió la preparació de la postal no consistirà únicament en copiar un model sinó que serà un procés una mica més laboriós perquè els nens hauran de gestionar fins i tot el material que necessiten i encarregar-se d'aconseguir-lo. Una cosa així com... fer una postal de Nadal "sota comanda" (del material).
Per fer això es necessari mostrar la postal en una sessió anterior i comentar el procés d'elaboració per assegurar-nos que els nens entenen bé el què hauran de fer. Es pot aprofitar per observar-la atentament i destacar els elements que conté: la cartolina granat per la base, el cercle de cartolina platejada per la bola, el fil daurat, el gomet rodó daurat, les estrelles platejades i daurades, el missatge nadalenc escrit amb retolador platejat… Remarcar que la bola està situada a la part inferior de la targeta, que les lletres “BON NADAL” estàn a la part superior… El millor és que la postal tingui un disseny simple i clar.
I mentre s'està fent tota aquesta anàlisi, confegir una postal igual davant de tots els nens.
Aquesta postal serà la nova tasca a realitzar al racó de plàstica durant les properes setmanes.
El racó.
Quan els nens van al racó hi troben únicament: la postal de mostra, llapis, un full en blanc per anotar el que necessiten i tisores i cola de barra.
La feina consisteix inicialment a tornar a observar el model i anotar al full totes les coses que pensen que necessiten.
D’altra banda, sota el control de la mestra, hi ha d'haver preparada una capsa amb tots els elements que els alumnes demanaran: cartolines granats, cartolines platejades amb un cercle dibuixat, gomets dels diferents tipus necessaris, cordill daurat. És com si fos una mena de botiga, la mestra la botiguera i ells els compradors. Els nens han de venir a mostrar la llista de comanda a la mestra perquè la llegeixi i els doni tot el que hi ha escrit. És important limitar-se a entregar el que els alumnes indiquen i en cap moment avançar-los si hi falta res. Els nens prenen el material, tornen a la taula de treball i ja poden “copiar” la postal. Si en algun moment noten que els falten coses han de tornar amb la llista ampliada a la botiga. Això tantes vegades com calgui.
Tot el temps treballen sols, elaboren la postal i no l'ensenyen a la mestra fins que no l’han acabat.
Tot el temps treballen sols, elaboren la postal i no l'ensenyen a la mestra fins que no l’han acabat.
Algunes consideracions:
❄ Penso que l’interès principal l'activitat està en l’organització i planificació inicial que han de fer els alumnes per confegir la llista del material que necessiten. Ser capaços d’analitzar l’objecte que hauran de copiar, veure’n les parts, la disposició dels elements, anotar-ho mitjançant el codi escrit o altres sistemes (dibuixos, nombres), és un exercici important que els fa responsables de la realització de la tasca més que de com queda la postal finalment.
He volgut que, en comptes de fer una llista cadascú, treballessin en equip, dialoguessin i consensuessin què necessitaven. Anotar-ho a la llista d’una manera o una altra estava sota el seu criteri o capacitats.
❄ Adonar-se dels càlculs erronis i de que s’han descuidat d’alguns materials fa que aprenguin a millorar les seves capacitats de previsió per a futures ocasions i que vegin que s’ha de continuar fins que s’ha fet bé la feina. Alguns nens (o parelles de companys, en aquest cas) han hagut de fer fins a tres viatges a la botiga perquè es deixaven coses. No importa, ells mateixos cada cop que intenten reprendre la tasca s’adonen que no poden seguir en algun moment i que han de buscar més elements. Ells mateixos, doncs, fan autoavaluació.
❄ Copiar un model utilitzant autònomament tots els materials, seguint unes orientacions donades dies enrere i sense la intervenció directa de la mestra els proporciona seguretat en les seves capacitats i confiança. Seria fantàstic que el resultat final de la postal fos una targeta ben polida i proporcionada com es mereix un obsequi nadalenc per portar a casa però les capacitats són les que té cada nen en particular i el que compta és si s'han entregat amb dedicació i han sigut capaços de realitzar la tasca.
Bé, així ho veig jo… i les trobo precioses!
Bé, així ho veig jo… i les trobo precioses!
BON NADAL!
Estàs en Postal de Nadal sota comanda (P5) → Racó de plàstica. Torna a Inici
Ayy cómo me gustan tus ideas!!! Esta te la copio fijo y te contaré como me ha ido jejeje Gracias por compartir
ResponEliminaHola Miren!
EliminaSeguro que tendrás unos resultados fantásticos. Con los de P4 también se puede hacer aunque ellos tienen otros recursos para apuntar las cosas en la lista, jejeje
Gracias por tu comentario y ya me dirás! Un abrazo.
Marta, m'ha encantat la idea de fer que els infants facin per parelles la llista del què necessiten per fer la postal. A més, han quedat uns treballs fets amb total autonomia fantàstics!
ResponEliminaUna abraçada
Hola Joana!
EliminaT'asseguro que han treballat molt motivats i sense conflictes, jo patia per aquells retoladors platejats que ho poden deixar tot empastifat de tinta permanent... ;-)
A mi m'ha agradat molt com ha funcionat l'activitat.
Gracies pel teu comentari. Salutacions!!
Excel·lent proposta !!!
ResponEliminaNosaltres ja tenim la postal feta però em quedo amb la idea per aplicar-la a un altre activitat. Gràcies per compartir les teves experiències.
Una abraçada
Hola Anna!
EliminaM'has pillat!! Aquesta idea de fer "peticions" la vaig trobar aplicada a una altra situació completament diferent i vaig pensar a fer-la servir amb les postals. Et passo l'enllaç: ( http://youtu.be/dlAIzYUIWzU ) És un video d'Elisa Hernández del blog "Enseñando a aprender. Aprendiendo a enseñar" i la fa amb una activitat de lógica matemàtica. Mira-te'l, ja veuràs com també t'agrada aquesta manera de treballar.
Gràcies per les teves paraules, a reveure!!
Marta , d´això se´n diu aprenentatge significatiu! I saps ? el que m´agrada és que el més important és el procés i no tant el resultat. Pot ser ens copiem la idea, amb el teu permís. Un petó i gràcies
ResponEliminaHola Elena!
ResponEliminaA mi també m'ha agradat més el procés que el resultat. És molt més enriquidor pels alumnes que "s'hagin de buscar la vida", jijiji. Saps que és el que més es descuidaven? la targeta de la base! Em demanaven tots els gomets, cordillets, boles, etc i se n'anaven tan contents... als cinc segons ja els tenia al davant demanant-me la cartolina!!!
Bé, evidentment que es pot copiar, adaptar, millorar i el que volgueu!
Una abraçada per tu!
jajaja, ya veo que tienes una Blanca entre tus alumnas, jajaj, me encantan las bolitas y tener una tocaya, no es fácil encontrarla, sobre todo con los nombres de ahora, jajajaj- La nuestra es un poco más compleja, llevamos una semana en el tajo.
ResponEliminalo que me ha encantado, que se me olvidó decirlo antes, es la distribución del material en cajitas. Yo uso todo con envases reciclados y la verdad que queda un poco chapuza, pero es la forma de inculcar RRR en el aula.
ResponEliminaHola Blanca!
Elimina(pues yo casi cada año tengo una "Blanca", jejeje, precioso nombre)
Lo de la postal, la busqué muy simple para que pudieran intuir ellos solos el procedimiento, pese a que yo se lo expliqué antes. Y lo de las cajitas... tambien son recicladas: la verde es de los lápices de colores Alpino y las otras de una mercería, creo. ;-)
Gracias por comentar y un saludo!!!
Hola Marta, pedazo de actividad completisima. Me ha encantado,la forma de buscar los materiales, que en la vida hay que aprender a buscarse las cosas, a madurar y a que no nos lo den todo hecho. Las postales han quedado preciosas y lo importante, es que lo han hecho todo ellos, me da mucha rabia cuando las profes las retocan para que queden mas "bonitas". Esta forma de trabajar me encanta, los mios son muy peques pero la usare... ;)
ResponEliminaUna duda, cuando entregas las postales, haces saber a los padres de alguna forma todo esto? Les llevas al blog?
Un abrazo y gracias,Laura.
Hi Laura!
EliminaMe alegro de que te guste la actividad! :-)
La postal la llevarán a casa con el álbum de trimestre y en ella hemos pegado el poema de navidad que han aprendido los niños. Claro, la postal ya está hecha y nada indica como se ha elaborado.
A los padres les mostré el blog en la reunión de curso, les di la dirección y les pedí permiso para usar fotos de los niños. Supongo que sí lo miran, algunos me comentan a veces que se sorprenden de lo mucho que trabajamos en parvulario y que si no es por los blogs no se enteran de la mitad de las cosas que hacemos.
Un abrazo!
Me gusta mucho "la lista"...
ResponEliminaUn besico
Gracias, Blanca!
EliminaUn saludo :-)