LLENGUATGE VERBAL. JOCS DE LLENGUA. UNA RUTINA PER FER LLISTES DE PARAULES
Agrupament/sessió
Sessió de jocs de llengua.
Gran grup.
Material
•Cartes del 5 (català o castellano)
•Diferents suports segons com s'utilitzin les cartes: pissarra, fulls per fer la llista...
Altres
Aquest material es pot utilitzar de diverses maneres:
En gran grup, per equips, al racó de llegir i escriure...
•Avançar en el domini de la lectoescriptura.
•Sistematitzar la discriminació auditiva dels sons de les paraules.
•Trobar 5 paraules que pertanyin a la mateixa categoria o família.
•Treballar el format de llistes de paraules com a tipologia textual.
Descripció de l’activitat
Aquest és un joc de cartes de fabricació casolana que resulta engrescador i molt útil per treballar l'escriptura de llistes de paraules.
Amb nens que tenen força assolida la lectoescriptura es pot treballar directament al racó de llegir i escriure. A final de P5 i inclús a 1r de primària poden treballar-lo sense l'ajut del mestre. De fet, l'he trobat al blog Crapouilleries un interessant blog francès d'una mestra de primària que l'utilitza al taller d'escriptura.
Amb els meus alumnes, que comencen a sentir-se còmodes escrivint paraules, m'ha semblat molt interessant utilitzar-lo per fer estonetes d'escriure i llegir aquest primer trimestre però en gran grup i dirigits per mi.
El material consisteix en un conjunt de 31 cartes numerades i una fitxa de petit format. En aquest petit full els alumnes han d'anotar el número de la carta i escriure una llista de 5 paraules relacionades amb el tema que es proposa. Alguns temes són fàcils, d'altres no tant, però amb una mica d'ajuda surten totes les paraules.
He traduït i modificat el Pdf original, que està en francès, i n'he fet una versió catalana (i una de castellana) per descarregar.
Plastificar les cartes i retallar-les no requereix gaire esforç i en un moment es disposa d'aquest pràctic material. I a continuació només cal decidir com utilitzar-lo perquè té moltes possibilitats:
Opció A
Cada matí, després de les rutines i prèviament a fer la feina als racons i taula gran, juguem a Les cartes del 5. (10 o 15 minuts).
Treballem directament a la pissarra:
Triem una carta a l'atzar, apuntem el títol i marquem el número d'ítems que s'hauran d'escriure.
Els alumnes surten voluntàriament i entre tots ajudem a escriure, corregir, etc. Sempre queden alumnes que no han pogut sortir perquè ja hem fet la llista de cinc paraules, així que, oralment, ampliem la llista de paraules d'aquella categoria fins que tothom hi ha pogut participar.
Acabada la llista demano a altres voluntaris que llegeixin les paraules escrites. Penso que rellegir el que s'ha escrit és un exercici important que reforça l'adquisició de la lectoescriptura.
Aquests són alguns exemples de com queda la nostra pissarreta cada matí:
Opció B
Treballar una mateixa carta per equips.
Quan els alumnes estan familiaritzats amb el material es pot fer alguna sessió en què cada equip elabori la seva pròpia llista i després la posem en comú.
Es tria una carta a l'atzar i els equips preparen la seva llista en una fitxa. Quan enllesteixin la posarem en comú rellegint-la als altres companys. Cal arribar a acords, compartir protagonisme, col·laborar amb els companys... i adonar-se, finalment, de les diferents interpretacions: paraules en què tots els equips han coincidit, ítems que només se'ls han acudit a algun equip o paraules equivocades.
Opció C
Racó de lectoescriptura
Cap a finals de curs es pot deixar el material al racó de lectoescriptura: les cartes i unes quantes fitxes perquè que els alumnes facin un parell o tres de llistes.
Si es veu necessari, per respectar els diferents nivells dels alumnes, les targetes es poden adaptar afegint-hi algun dibuixet al darrera o una imatge. Així els nens que encara no puguin llegir el tema de la targeta sí que aconsegueixin interpretar-lo a partir del referent visual.
És un material molt versàtil i segur que encara se li poden treure més usos, fins i tot de llengua oral: treballar més profundament les categories, descriure els ítems d'aquella categoria sense dir-ne el nom i que els altres l'endevinin, pensar paraules que "no" corresponguin a aquella categoria... uf, no s'acaben!
Les Cartes del 5 han quedat com un altre imprescindible a la prestatgeria de la nostra classe.
Amb nens que tenen força assolida la lectoescriptura es pot treballar directament al racó de llegir i escriure. A final de P5 i inclús a 1r de primària poden treballar-lo sense l'ajut del mestre. De fet, l'he trobat al blog Crapouilleries un interessant blog francès d'una mestra de primària que l'utilitza al taller d'escriptura.
Amb els meus alumnes, que comencen a sentir-se còmodes escrivint paraules, m'ha semblat molt interessant utilitzar-lo per fer estonetes d'escriure i llegir aquest primer trimestre però en gran grup i dirigits per mi.
El material consisteix en un conjunt de 31 cartes numerades i una fitxa de petit format. En aquest petit full els alumnes han d'anotar el número de la carta i escriure una llista de 5 paraules relacionades amb el tema que es proposa. Alguns temes són fàcils, d'altres no tant, però amb una mica d'ajuda surten totes les paraules.
He traduït i modificat el Pdf original, que està en francès, i n'he fet una versió catalana (i una de castellana) per descarregar.
Plastificar les cartes i retallar-les no requereix gaire esforç i en un moment es disposa d'aquest pràctic material. I a continuació només cal decidir com utilitzar-lo perquè té moltes possibilitats:
Opció A
Cada matí, després de les rutines i prèviament a fer la feina als racons i taula gran, juguem a Les cartes del 5. (10 o 15 minuts).
Treballem directament a la pissarra:
Triem una carta a l'atzar, apuntem el títol i marquem el número d'ítems que s'hauran d'escriure.
Els alumnes surten voluntàriament i entre tots ajudem a escriure, corregir, etc. Sempre queden alumnes que no han pogut sortir perquè ja hem fet la llista de cinc paraules, així que, oralment, ampliem la llista de paraules d'aquella categoria fins que tothom hi ha pogut participar.
Acabada la llista demano a altres voluntaris que llegeixin les paraules escrites. Penso que rellegir el que s'ha escrit és un exercici important que reforça l'adquisició de la lectoescriptura.
Aquests són alguns exemples de com queda la nostra pissarreta cada matí:
Opció B
Treballar una mateixa carta per equips.
Quan els alumnes estan familiaritzats amb el material es pot fer alguna sessió en què cada equip elabori la seva pròpia llista i després la posem en comú.
Es tria una carta a l'atzar i els equips preparen la seva llista en una fitxa. Quan enllesteixin la posarem en comú rellegint-la als altres companys. Cal arribar a acords, compartir protagonisme, col·laborar amb els companys... i adonar-se, finalment, de les diferents interpretacions: paraules en què tots els equips han coincidit, ítems que només se'ls han acudit a algun equip o paraules equivocades.
Opció C
Racó de lectoescriptura
Cap a finals de curs es pot deixar el material al racó de lectoescriptura: les cartes i unes quantes fitxes perquè que els alumnes facin un parell o tres de llistes.
Si es veu necessari, per respectar els diferents nivells dels alumnes, les targetes es poden adaptar afegint-hi algun dibuixet al darrera o una imatge. Així els nens que encara no puguin llegir el tema de la targeta sí que aconsegueixin interpretar-lo a partir del referent visual.
És un material molt versàtil i segur que encara se li poden treure més usos, fins i tot de llengua oral: treballar més profundament les categories, descriure els ítems d'aquella categoria sense dir-ne el nom i que els altres l'endevinin, pensar paraules que "no" corresponguin a aquella categoria... uf, no s'acaben!
Les Cartes del 5 han quedat com un altre imprescindible a la prestatgeria de la nostra classe.
Estàs en Les Cartes del 5 (P5)→ Llengua P5. Torna a Inici
M'encanten aquestes cartes!! I quantes idees! Gràcies per compartir-les.
ResponEliminaMerci, Joana! Aviam com les fas servir tu! ;-)
EliminaUna abraçada!!!
M'agrada molt i molt la idea. Em pareix un joc prou divertit, encara que el més divertit de vegedes es vore com tracten d'escriure paraules difícils jajaja M'ho apunte per a quan puga ficar-ho en pràctica!
ResponEliminaHola Seño Punk, això és el que em passa a mi :-D , amb una foto de mostra n'hi havia prou però em peto de riure veient com escriuen! i us ho he mostrat tot.
EliminaGràcies pel teu comentari. Una abraçada.
M'agrada molt aquesta proposta,
ResponEliminasom a P5 i els petits estan en ple procés de lectoescriptura, prepararem el material i la posarem en pràctica a partir del 2n trimestre.
Gràcies per compartir tantes idees i recursos.
Una abraçada
Quan es troben cosetes que et funcionen a classe el millor és compartir-les, oi? Ja em diràs què tal...
EliminaUna abraçada! :-)
He oblidat agrair-te el premi que em vas fer arribar.Mil gràcies.
ResponEliminaUna abraçada
Gràcies a tu, tens un blog fantàstic!
EliminaFins aviat! :-)
Ajjjj Marta, me encanta, es una idea genial y para mi grupo de castellano con muchos que no hablan castellano me vendría genial para iniciarlo en expresión oral en 4 años y hacer tu idea en exp. escrita en 5 años. Lo podrías publicar en castellano también?? SI quieres te ayudo a traducirlo para que no te metas la paliza. Un beso
ResponEliminaAhhh se me olvidaba, eres una patacrak!!
ResponEliminaHola Miren!
ResponEliminaEnseguida que pueda lo preparo y lo añado a esta entrada. Lo usé muchos días en francés hasta que me hice un juego en catalán para la clase porqué algunos niños no se creían lo que yo decía, jajaja. Gracias por la propuesta y un abrazo! :-D
OK muchas gracias, mientras tanto y hasta que empiecen a leer lo usaré en catalán. Muchas gracias por compartir
Eliminauna maravillosa idea para trabajar los números y las clasificaciones. genial. gracias, guapa.
ResponEliminaGracias Blanca!
EliminaNos salen unas familias de palabras enormes: las que no escribimos (después de la 5a) las decimos oralmente! Es genial. :-)
Un saludo para tí.
Gracias por compartir material tan interesante;)
ResponEliminaYo, con tu permiso, lo utilizaré con mi alumnos de primero de primaria también
Por supuesto que pudes utilizarlo, Mamen!!! Con los niños de ciclo inicial seguro que se le saca mucho más partido. Me gustaría poder preparar el Pdf en castellano este fin de semana.
EliminaMuchas gracias por tu comentario, saludos! :-)
Ja està afegida la "versió castellana" per imprimir.
ResponEliminaMuchas gracias, eres una caña!! Un besazo
ResponElimina;-D Estaba "embrujado" ese Pdf, no había manera! Saludos, Miren.
EliminaMuchas gracias por poner el material en castellano ¡Eres un sol!
ResponEliminaGracias, Mamen. De ahora en adelante si cuelgo algun material intentaré ponerlo tambien en castellano. No cuesta nada.
EliminaUn saludo :-)
Moltes gràcies per compartir les teues idees i aquestos materials tant fantàstics
ResponEliminaHola Carmen! Gràcies a tu pel comentari. M' alegro que t'agradi. Una abraçada!
Elimina