JOCS DE MATEMÀTIQUES. UNA MICA D'ESTADÍSTICA.
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
•Animals de plàstic
•Un dau
Altres
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
•Animals de plàstic
•Un dau
Altres
Objectius
•Realitzar, per equips, una competició d'animals.
•Comptar elements (animals) segons el que indica un dau.
•Aplicar nocions d'estadística: adonar-se de la freqüència amb que apareix cada animal, quin animal ha aparegut més vegades, quin menys, establir una ordenació de cada categoria d'animal segons aquesta freqüència...
•Gaudir d'una situació lúdica i acceptar les normes i resultats.
•Participar de forma activa en les reflexions en comú posteriors al joc.
Desenvolupament
•Realitzar, per equips, una competició d'animals.
•Comptar elements (animals) segons el que indica un dau.
•Aplicar nocions d'estadística: adonar-se de la freqüència amb que apareix cada animal, quin animal ha aparegut més vegades, quin menys, establir una ordenació de cada categoria d'animal segons aquesta freqüència...
•Gaudir d'una situació lúdica i acceptar les normes i resultats.
•Participar de forma activa en les reflexions en comú posteriors al joc.
Desenvolupament
Activitat plantejada com a joc per treballar de manera simple i visual alguns aspectes estadístics bàsics.
Està inspirada en una activitat que vaig conèixer de primera mà de Joseángel Murcia, professor de didàctica de les matemàtiques a la Universitat Complutense de Madrid i autor del fantàstic blog Tocamates. Fa un parell de mesos, en Joseángel, mostrava a l'11a Jornada d'Ensenyament de les Matemàtiques (Feemcat), una "cursa de reglets" entre dos jugadors, la qual aprofitava posteriorment per fer-ne un desglossament estadístic. Em va encantar, i tot i que s'hi arribava finalment a conceptes que estaven més enllà de la capacitat de comprensió dels alumnes d'infantil, hi havia molts aspectes aprofitables.
De fet, el que vaig extreure a partir d'aquella idea és que hi ha moltes situacions que són susceptibles d'analitzar-se estadísticament a posteriori i que, si es realitzen amb materials motivadors, els nens assimilen fàcilment els conceptes treballats o, si més no, aprenen a reflexionar-hi i a adonar-se d'algunes relacions.
L'experiència a l'escola.
Volia practicar-ho a la classe amb els nens de P5. Com que no tenia reglets vaig pensar en els animalons de plàstic, que són una de les joguines preferides dels meus alumnes. I en una sessió de jocs matemàtics en gran grup vaig anunciar:
Avui farem...
Consisteix a crear un recorregut amb sortida i arribada i que, per torns, els alumnes, distribuits en dos equips, alineïn tants animals com indica la puntuació del dau. L'equip que aconsegueixi fer arribar la filera d'animals a meta és el guanyador.
El joc en si els motiva i van triant els animals que desitgen. Jo no els faig cap indicació però la meva intenció és que, en acabar el joc, s'adonin que hi ha animals repetits.
Així la filera va creixent... i les ganes de guanyar també!
Fins que finalment un equip arriba amb els seus animalons a la meta. Felicitacions dels guanyadors i queixes dels perdedors. (Això també cal aprendre a gestionar-ho!)
Però el gruix de l'activitat en realitat comença ara, en acabar aquesta cursa.
Els demano que ens fixem en els animals que hem anat afegint a la filera. Els nens van sortint a triar famílies d'animals i situant-los en "casetes" on els podrem comptar (estem trobant la freqüència absoluta de cada tipus d'animal)
Parem esment en que hi ha determinats animals que han sortit més vegades... per què? perquè n'hi havia molts a la cistella, perquè a mi m'agraden molt, perquè són més grans... els nens van buscant les seves explicacions.
Posteriorment els ordenem en funció de la freqüència
I veiem clarament quin és l'animal guanyador (hem trobat la moda), i quins animals han repetit en quantitat (d'uns quants només n'hi havia un) però els cavalls i els llangardaixos han empatat.
Animals preferits a la classe? ELS DINOSAURES, sense dubte!
M'he quedat amb ganes de fer un petit diagrama de barres amb la freqüència dels animals però no hi ha hagut temps, l'activitat ha durat força estona i s'acaba la capacitat d'atenció dels alumnes... ho deixem aquí.
De fet, tot plegat és una manera molt bàsica de treballar l'estadística a la classe. Al parvulari ja ho acostumem a fer d'altres maneres, com ara, quan anotem diàriament el temps atmosfèric i fem un diagrama de barres amb els dies de sol, pluja, etc, o bé si mirem els aniversaris al llarg del curs i enregistrem en una graella el nombre de nens que fan anys cada mes o destaquem el mes en què hi ha més aniversaris... Però així, manipulant material, trobo que és molt eficaç també, fàcilment constatable per part dels nens i alhora situat en el propi context d'interès i en una estoneta curta.
Mmmmm, un altre dia ho farem amb els colors de la roba que duem posada... a la meva classe segur que guanyarà el rosa! I podrem fer el diagrama de barres.
Està inspirada en una activitat que vaig conèixer de primera mà de Joseángel Murcia, professor de didàctica de les matemàtiques a la Universitat Complutense de Madrid i autor del fantàstic blog Tocamates. Fa un parell de mesos, en Joseángel, mostrava a l'11a Jornada d'Ensenyament de les Matemàtiques (Feemcat), una "cursa de reglets" entre dos jugadors, la qual aprofitava posteriorment per fer-ne un desglossament estadístic. Em va encantar, i tot i que s'hi arribava finalment a conceptes que estaven més enllà de la capacitat de comprensió dels alumnes d'infantil, hi havia molts aspectes aprofitables.
De fet, el que vaig extreure a partir d'aquella idea és que hi ha moltes situacions que són susceptibles d'analitzar-se estadísticament a posteriori i que, si es realitzen amb materials motivadors, els nens assimilen fàcilment els conceptes treballats o, si més no, aprenen a reflexionar-hi i a adonar-se d'algunes relacions.
L'experiència a l'escola.
Volia practicar-ho a la classe amb els nens de P5. Com que no tenia reglets vaig pensar en els animalons de plàstic, que són una de les joguines preferides dels meus alumnes. I en una sessió de jocs matemàtics en gran grup vaig anunciar:
Avui farem...
Consisteix a crear un recorregut amb sortida i arribada i que, per torns, els alumnes, distribuits en dos equips, alineïn tants animals com indica la puntuació del dau. L'equip que aconsegueixi fer arribar la filera d'animals a meta és el guanyador.
El joc en si els motiva i van triant els animals que desitgen. Jo no els faig cap indicació però la meva intenció és que, en acabar el joc, s'adonin que hi ha animals repetits.
Així la filera va creixent... i les ganes de guanyar també!
Fins que finalment un equip arriba amb els seus animalons a la meta. Felicitacions dels guanyadors i queixes dels perdedors. (Això també cal aprendre a gestionar-ho!)
Però el gruix de l'activitat en realitat comença ara, en acabar aquesta cursa.
Els demano que ens fixem en els animals que hem anat afegint a la filera. Els nens van sortint a triar famílies d'animals i situant-los en "casetes" on els podrem comptar (estem trobant la freqüència absoluta de cada tipus d'animal)
Parem esment en que hi ha determinats animals que han sortit més vegades... per què? perquè n'hi havia molts a la cistella, perquè a mi m'agraden molt, perquè són més grans... els nens van buscant les seves explicacions.
Posteriorment els ordenem en funció de la freqüència
I veiem clarament quin és l'animal guanyador (hem trobat la moda), i quins animals han repetit en quantitat (d'uns quants només n'hi havia un) però els cavalls i els llangardaixos han empatat.
Animals preferits a la classe? ELS DINOSAURES, sense dubte!
M'he quedat amb ganes de fer un petit diagrama de barres amb la freqüència dels animals però no hi ha hagut temps, l'activitat ha durat força estona i s'acaba la capacitat d'atenció dels alumnes... ho deixem aquí.
De fet, tot plegat és una manera molt bàsica de treballar l'estadística a la classe. Al parvulari ja ho acostumem a fer d'altres maneres, com ara, quan anotem diàriament el temps atmosfèric i fem un diagrama de barres amb els dies de sol, pluja, etc, o bé si mirem els aniversaris al llarg del curs i enregistrem en una graella el nombre de nens que fan anys cada mes o destaquem el mes en què hi ha més aniversaris... Però així, manipulant material, trobo que és molt eficaç també, fàcilment constatable per part dels nens i alhora situat en el propi context d'interès i en una estoneta curta.
Mmmmm, un altre dia ho farem amb els colors de la roba que duem posada... a la meva classe segur que guanyarà el rosa! I podrem fer el diagrama de barres.
Estàs en Estadística amb una cursa d'animals (P5)→ Matemàtiques P5. Torna a Inici
Tienes unas ideas estupendas creas unas ganas de trabajar y hacer cosas super chulas como estas. Seguro que tus alumnos se lo pasan bomba. La verdad es que hay muchas formas de trabajar estadistica en infantil pero cuanto mas motivadora sea para los alumnos mejor. Me quedo con ganas de la entrada del color de la ropa jajaja
ResponEliminaUn saludo, Laura.
Hola Laura. Muchísimas gracias por tu comentario!
EliminaLa verdad es que mis alumnos me tienen que "sufrir" un poco a mi, jejeje, pero creo que sí se lo pasan bien... al menos cada mañana estan contentos de verme! ;-)
Esta vez les engañé: creian que ganaban ellos la copa pero fueron los dinosaurios!!!
Un saludo para ti!
Una carretera muy divertida....
ResponEliminaUn besico
Pues si... :-)
ResponEliminaGracias, Blanca. Un saludo!
Qué actividad más chula! Me ha encantado!!
ResponEliminaGracias!!!
Elisa
http://www.aprendiendoeninfantil.com/
Hola Elisa!
EliminaAhí sigues, sin perder el hilo, jejeje
Un abrazo muy grande y hasta pronto! :-)
Graciaaaas
Hola Marta! Vaya vuelta más chula que le has dado a la carrera de regletas =) Qué creatividad!! La comparto con tu permiso
ResponEliminaUn abrazo
Mil gracias, Joseángel! Por supuesto que puedes compartirla, de hecho es un poco tuya también. ;-)
EliminaFue un placer escucharte en las Jornadas. Un abrazo