search

                               

Content

CACERA DE PARAULES DE TARDOR... AMB EL CONTE LUPA



RACÓ DE LLEGIR I ESCRIURE. TROBAR PARAULES AMAGADES DINS DEL CONTE LUPA


Agrupament/sessió
Racó de llegir i escriure.
Parelles.


Material 
Conte lupa amb paraules amagades (vocabulari de tardor)
Fitxa de treball (descarregueu-la aquí)

Per construir el conte lupa:
•Cartolina negra
•Làmina d'acetat transparent
•Retolador negre permanent
•Sistema d'enquadernació 
•Un full blanc per fer el cercle de la lupa

Altres






Objectius 
•Gaudir de la manipulació del conte lupa i descobrir-hi elements amagats.
•Identificar les paraules (vocabulari de tardor) amagades al conte i intentar llegir-les o reconèixer-les.
•Omplir correctament la fitxa analitzant les paraules treballades i copiant-les des del conte lupa.

Descripció de l’activitat 
Fa poc vaig descobrir, al recomanable blog Aula TEA de los Soles, el "conte lupa". Un recurs que em va semblar molt interessant i amb moltes possibilitats.

Consisteix en un conte de fulls negres que s'alternen amb fulls d'acetat transparent. Les il·lustracions del conte es fan sobre els acetats amb retoladors permanents negres, mentre que els fulls negres simplement serveixen de fons, de manera que els traços del retolador quedin poc o gens contrastats.


Per descobrir-hi els dibuixos i detalls cal posar una mena de lupa 
entre la cartolina negra del fons i el full d'acetat que la cobreix. El que en diem lupa no és sinó un cercle de cartolina blanca que fa ressaltar una àrea circular dels dibuixos  en l'acetat. 
És un efecte ben simple però força atractiu, perquè sembla ben bé un focus de llum blanca que va il·luminant un espai tot negre a mesura que la lupa es desplaça.



L'elaboració d'un conte lupa és molt senzilla i econòmica. Al post Cuento lupa d'Aula TEA de los Soles trobareu totes les explicacions.

A mi, aquest material, m'ha suggerit una activitat de lectoescriptura per als meus alumnes de 5 anys. N'he fet una adaptació per treballar de manera amena les paraules relacionades amb la tardor que hem après aquests dies. 

El format, en aquest cas, no és el d'un conte de diverses pàgines. És un únic full per on han de passejar amb la lupa i descobrir sorpreses: paraules i dibuixos.

Les paraules van apareixent en un camí puntejat que s'inicia en un gomet vermell (punt de sortida) i que acaba en un gomet groc (arribada). Hi ha, a més a més, algun dibuix-sorpresa amagat.

La idea, potser,  es veurà millor si s'observa el conte obert:






La tasca al racó consisteix en manipular el conte i la lupa,  i gaudir de la descoberta de les paraules i elements que hi són amagats. Finalment, cal omplir una fitxa en què es demana que escriguin (o copïin) quatre paraules que comencen per unes determinades síl·labes.

Per tal que s'acabi d'entendre he fet un petit video (em disculpo de la poca qualitat tècnica) que mostra com manipular el conte lupa:




La fitxa es resol fàcilment però obliga a un treball previ de lectura de paraules i d'anàlisi visual per identificar les paraules correctes. Amb la intenció de no fer-ho gaire fàcil he posat paraules que podrien fer dubtar als infants, com ara, CASTANYA i CARBASSA (la síl·laba que indica la fitxa és "CAS") o MONIATO i MAGRANA (dues paraules que comencen per "M" però cal parar atenció en les etiquetes "MO" i "MA" de la fitxa).





Simple però efectiu! I amb un punt de màgia que resulta molt motivador.






Estàs en "Cacera de paraules de tardor..." (P5) → Racó de llegir i escriure.  Torna a Inici

14 comentaris:

  1. Muchas gracias por recomendar mi blog del Aula Tea de los Soles, para mi ha sido también un gran descubrimiento tu blog, que grandes ideas!! El cuento lupa tiene un gran atractivo para los niños, es algo mágico para ellos...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vanesa, la admiración es mutua. Me encanta tu blog!
      Hasta pronto :-)

      Elimina
  2. jajaj, un año, hace bastantes, hice un cuento con lupa y les encantó, pero eran otros tiempos, jajajaj. un beso, precioso.

    ResponElimina
  3. se me está ocurriendo un juego para los nombres, jajajaj, me parece que me voy a animar a hacerlo. Gracias por recordarme cosas perdidas por los años.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Blanca! Este "inventillo" tiene un montón de posibilidades. Espero que nos enseñes tu idea, seguro que estará muy bien.
      Gracias a ti, un saludo!

      Elimina
  4. M'encanta la idea! Me la guardo per utilitzar-la també. Gràcies per compartir-la!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Fany, ja veuràs com els agrada als teus nens. Una abraçada!

      Elimina
  5. Hace poco Elisa de aprendiendoeninfantil recomendo tu blog y como me entro la curiosidad entre. Llevo varios dias y (cual obsesion jajaj). Me lo he leido enteritoo, y me encanta!!!!! Me gusta tu forma de trabajar, tus ideas, tus juegos, todo todo ;).
    Me han ofrecido mi primer trabajo desde que acabe la uni (hace ya 1 añito) para una escuela en la clase 3-4 en inglaterra. La verdad es que estoy emocionada y nerviosa jajaja pero se que pondre en practica tus actividades seguro seguro. Un saludo, y que sepas que ya tienes a una seguidora mas de uk ;).
    Laura.

    ResponElimina
  6. Guauuu! :-D Mil gracias por tu cálido comentario y tu entusiasmo, Laura. Me has hecho sonrojar y todo!
    Mis actividades solo son la puesta en práctica de cositas que voy pillando por ahí y algunas que se me ocurren a mi. La gracia está, supongo, en vivirlas con la misma implicación de mis alumnos y aprender con ellos y de ellos.
    Yo te felicito a ti por esa oportunidad de "estrenarte" en UK, que envidia!. Seguro que será una experiencia fantástica, disfrútala!
    Mucha suerte y de nuevo gracias!!!

    ResponElimina
  7. Hola Marta!
    És un recurs senzill i pràctic. Ens podries penjar l'arxiu (fitxa)?
    Moltes gràcies,
    Txell

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Txell.
      A proposta teva, he penjat una fitxa en format Pdf amb les etiquetes en blanc i així cadascú la pot adaptar al seu propi vocabulari de tardor. Espero que us serveixi.
      Salutacions!

      Elimina
  8. Hola Marta!
    Moltíssimes gràcies per penjar-la. Ens serà de gran utilitat.
    Bones vacances,
    Txell

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs